مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال بروز بیماریهایی همچون تب مالت و تب کیو مردم از استفاده از شیر و لبنیات سنتی به شکل فله ای خودداری کنند.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی کشور توصیه کرد: با توجه به گرم شدن هوا و احتمال بروز بیماریهایی همچون تب مالت و تب کیو مردم از استفاده از شیر و لبنیات سنتی به شکل فله ای خودداری کنند.

داریوش جهان پیما درگفت و گو با ایرنا، درباره افزایش تعدد مغازه های عرضه کننده لبنیات سنتی و فله ای طی یکی دو سال اخیر، افزود: سازمان دامپزشکی کشور با عرضه هرگونه شیرخام و محصولات لبنی سنتی (فله ای و غیرپاستوریزه) مخالف است.

وی اظهار داشت: علیرغم اینکه مسئولیت نظارت بر فرآورده های خام دامی برعهده سازمان دامپزشکی کشور است اما مراکز عرضه محصولات لبنی فله ای تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار دارد و توسط این وزارتخانه مجوز فعالیت دریافت می کنند.

وی تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور تاکنون مجوزی برای فعالیت مغازه ها و مراکز عرضه شیر و محصولات لبنی سنتی صادر نکرده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری های دامی، گفت: هم اکنون با فرارسیدن فصل تابستان و افزایش حجم مسافرت ها مردم تمایل بیشتری به استفاده از محصولات لبنی محلی دارند که این امر احتمال بروز مخاطرات ابتلا به بیماری های تب مالت (بروسلوز) و تب کیو در جامعه انسانی را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر تبلیغات گسترده ای بابت استفاده از شیر و لبنیات محلی (غیرپاستوریزه؛ فله ای و سنتی)تحت عنوان اینکه این محصولات به شکل طبیعی و ارگانیک تولید می شود و از کیفیت بالاتری برخوردار است، صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: سازمان دامپزشکی کشور توصیه می کند مردم از شیر و محصولات لبنی سنتی که به شکل فله ای و غیر پاستوریزه عرضه می شوند، استفاده نکنند زیرا مخاطرات جدی برای سلامت جامعه انسانی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: نخستین برنامه برای کشورهایی که کنترل بیماری تب مالت و سل را در دستور کار دارند، پاستورازیسیون شیرخام است بنابراین بکارگیری از شیر و محصولات لبنی فله ای اثر منفی در اجرای مقابله با این بیماری ها خواهد داشت.

وی گفت: بنابراین مردم باید خودشان در مصرف محصولات لبنی دقت کنند و از محصولات پاستوریزه که نظارت بر آن حاکم است، استفاده کنند.

جهان پیما گفت: احتمال اینکه شیرهای فله ای عرضه شده در مراکز لبنیات سنتی، از محل مرجوعی شیر کاخانجات به علت بالا بودن بار میکروبی، نداشتن استاندارد های لازم همچون بروز بیماری در واحدهای دامی و یا آلودگی شیر به باقیمانده دارویی در اثر درمان باشد.

وی افزود: بنابراین شیرهای مرجوعی کارخانجات به دور از چشم سیستم های نظارتی دراختیار مغازه های عرضه محصولات سنتی قرار می گیرد.

جهان پیما براین باور است؛ هیچ سازمانی نمی تواند عرضه شیر و محصولات لبنی فله ای که نظارتی برآنان نیست، را تضمین کند پس صدور مجوز این مغازه ها و مراکز باید توسط دستگاه مطبوع ابطال شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha