پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 15131

خیلی از مردم خواب راحتی ندارند و یا بدخواب شدن به‌علت خرخر كردن دیگران راتجربه كرده‌اند.

آپنه خواب، بی‌خوابی و خروپف كردن مشكلاتی است كه بسیاری از ما از آنها رنج می‌بریم.خرخر كردن معمولاً مشكلی جدی به حساب نمی‌آید و بسیاری از افراد ممكن است گهگاه در خواب به خرخر بیفتند. اما چرا خرخر می‌كنیم و آیا خرخر كردن می‌تواند خطراتی به‌دنبال داشته باشد؟

مردها 50 درصد بیشتر از زنها احتمال دارد خرخر كنند.اما گاهی خرخر كردن علامت یك بیماری خطرناك است. وخیم‌ترین این بیماری‌ها قطع تنفس انسدادی هنگام خواب است؛ در این بیماری فردی كه خرخر می‌كند ممكن است از چند ثانیه تا دو دقیقه دچار قطع تنفس شود. این امر به كاهش اكسیژن در خون منجر می‌شود و فرد مبتلا 2 روز بعد، از سردرد و خستگی رنج می‌برد.

خرخر كردن شایع‌ترین دردسری است كه هنگام خواب وجود دارد و نه تنها اطرافیان بیمار آزرده می‌شوند، بلكه خود او نیز خجالت زده می‌شود. اگر بافت نرم پشت گلو بیش از حد رها باشد، مسیر حلق را می‌بندد. هوای خروجی سعی می‌كند این مانع را كنار بزند. بافت می‌لرزد و صدایی را كه ما می‌شنویم تولید می‌كند. با بالا رفتن سن، خرخر شدیدتر می‌شود، چون یكی از دلایل اصلی آن اندازه و شكل بدن است.

افرادی كه گردن‌های كوتاه و پهن دارند بیشتر از بقیه خرخر می‌كنند، چون ماهیچه‌های اطراف نای آنها نمی‌تواند چربی‌های دور آن را سر جای خود نگه‌دارد. به‌عنوان یك قاعده كلی، می‌توان گفت كه احتمال خرخر كردن افرادی كه اندازه یقه پیراهن آنها 5/16 یا بیشتر است، خیلی بالاست. دلیل خرخر كردن سایر افراد ممكن است یكی از موارد زیر باشد:

• سستی عضلات زبان یا حلق: ماهیچه‌های شل باعث خرخر كردن می‌شوند.

• بزرگی بافت حلق: معمولاً كودكانی كه لوزه‌های متورم دارند، خرخر هم می‌كنند.

• انسداد مجاری بینی: افرادی كه مجرای بینی شان تنگ است یا انحراف بینی دارند، معمولاً خروپف می‌كنند.

پیشگیری از خرخركردن

با انجام اقدامات زیر شاید بتوانید از خرخر كردن جلوگیری كنید:

* كاهش وزن را مد نظر قرار دهید: اغلب افرادی كه خرخر می‌كنند اضافه وزن دارند. ثابت شده است كاهش وزن حتی به اندازه 3 تا 4 كیلوگرم می‌تواند دست كم باعث كاهش خرخر شود.

* از خوردن غذاهای سنگین اجتناب كنید: خوردن غذا به مقدار زیاد در شب باعث شل شدن عضلات مجاری هوایی و افزایش احتمال خرخر می‌شود.

* سیگار را ترك كنید: سیگار كشیدن باعث پرخونی مخاط بینی و ریه‌ها می‌شود و با انسداد نسبی این مجاری خرخر به‌وجود می‌آورد.

* به پهلو بخوابید: افرادی كه به خرخر شدید مبتلا هستند در هر وضعیتی كه بخوابند خرخر می‌كنند؛ اما به غیر از این گروه افراد، معمولاً خرخر هنگام خوابیدن به پشت به‌وجود می‌آید و با خوابیدن به پهلو، خرخر فروكش می‌كند. یك راه برای آنكه در طول شب به پهلو بخوابید آن است كه در پشت لباس خواب خود یك جیب بدوزید و جسمی سخت مثلاً یك توپ تنیس را در آن قرار دهید به این ترتیب خوابیدن روی پشت آزاردهنده می‌شود و به خوابیدن روی پهلو عادت می‌كنید.

* بدون بالش بخوابید: بالش‌ها به‌خصوص بالش‌های خیلی نرم باعث خم شدن گردن و در نتیجه انسداد مجاری هوایی و خرخر می‌شوند.

*هوای اتاق خوابتان را مرطوب نگه‌دارید.

*ورزش كنید:  ورزش ماهیچه‌ها را تقویت می‌كند و باعث كاهش وزن می‌شود.

هنگام مراجعه به پزشك او از شما در مورد آلرژی، عادت غذا خوردن، داروهایی كه مصرف می‌كنید و سابقه مصرف سیگار پرسش خواهد كرد. درصورتی كه هیچكدام از موارد بالا در ایجاد خرخر در شما مقصر نباشند، پزشك گلو و مجاری بینی شما را معاینه خواهد كرد تا ببیند آیا اشكال در ساختمان آنها باعث تنگی مسیر عبور هوا و خرخر شده است یا نه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha