معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: حدود ۵۰ هزار تن چای سنواتی تاریخ گذشته که برخی ۱۰ تا ۱۵ سال از تولیدشان گذشته، در انبارهای سازمان چای و تعاون روستایی مانده است و برخی در تلاشند این چای‌ها را برای مصرف انسانی وارد بازار کنند.

سلامت نیوز: معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: حدود ۵۰ هزار تن چای سنواتی تاریخ گذشته که برخی ۱۰ تا ۱۵ سال از تولیدشان گذشته، در انبارهای سازمان چای و تعاون روستایی مانده است و برخی در تلاشند این چای‌ها را برای مصرف انسانی وارد بازار کنند.

سیروس سرودی در گفت و گو با فارس با اعلام این خبر افزود: طبق قانون چایی که بیش از 3 سال از تولید آن گذشته باشد، تاریخ مصرف گذشته است، برای انسان غیر قابل مصرف است و چای غیر مجاز و غیر قابل مصرف انسانی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: متأسفانه بیش از 50 هزار تن چای ایرانی تاریخ مصرف گذشته که برخی از آنها 10، 15 و حتی گاهی 20 سال از تولیدشان گذشته اکنون در انبارهای سازمان چای کشور و تعاون روستایی در گیلان و مازندران و در مواردی در تهران یا کرج باقیمانده و عده‌ای در تلاش هستند که این چای های غیر مجاز را وارد بازار مصرف انسانی کنند.

وی گفت: از نظر وزارت بهداشت این چای ها غیر قابل مصرف برای انسان هستند و نباید وارد بازار شوند، وزارت بهداشت به هیچوجه به این چای ها مجوز ورود به بازار نمی‌دهد.

سرودی افزود: بخش عمده این چای ها مربوط به تولیدات سالهای 82 و 83 است. البته علت اینکه چرا این چای ها در زمان مناسب وارد بازار مصرف نشده است را نمی‌دانم اما اکنون که تاریخ مصرف آنها گذشته به هیچوجه نباید مصرف انسانی داشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اضافه کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای در تلاش هستند تا با استفاده از اسانس و رنگ این چای ها را وارد بازار کنند اما این چای ها فقط می‌توانند به عنوان کمپوست و کود و مصارف صنعتی مورد استفاده قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha