سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 151647

سلامت نیوز:رئیس بیمارستان آیت‌الله روحانی بابل گفت: برای نخستین‌بار در شمال کشور درمان تنگی شدید آئورت به روش غیرجراحی در این بیمارستان انجام شد.


محمود صادقی امروز در گفتوگو با فارس در بابل اظهار کرد: کوآرکتاسیون آئورت یا تنگی شریان آئورت یکی از بیماری‌های قلبی مادرزادی است که در صورت درمان نشدن، می‌تواند سبب افزایش فشار خون عمومی و نارسایی قلبی شود.

وی با اشاره به اینکه این بیماری گاهی در اوایل زندگی تشخیص داده نشده و به‌صورت اتفاقی با کنترل و افزایش فشار خون شناخته می‌شود، افزود: اگر در اوایل زندگی درمان موثر انجام نشود در نهایت سبب نارسایی قلبی و افزایش فشار خون حتی با وجود رفع تنگی آئورت می‌شود، لذا درمان کافی و موثر در سال‌های اولیه زندگی اهمیت بسیار زیادی دارد.

رئیس بیمارستان آیت‌الله روحانی (ره) بابل تصریح کرد: درمان این بیماری شامل، داروهای کاهنده فشار خون و نیز رفع مکانیکی تنگی آئورت بوده که بیشتر روش بالون از طریق پوست و کاتتریسم مداخله‌ای انجام می‌شود.

صادقی با تاکید بر اینکه گاهی با یک نوبت بالون می‌توان به نحو موثری تنگی را برطرف کرد و عارضه‌ای هم ندارد، خاطرنشان کرد: گاهی در تنگی بسیار شدید یا طویل آئورت، روش درمانی بالون نمی‌تواند پاسخگو باشد که ضروری است به کمک مداخلات درمانی غیرجراحی بسته و جای‌گذاری استنت (فنر) و یا روش جراحی باز، رفع تنگی صورت گیرد.

این مسئول با اشاره به اینکه برای نخستین‌بار در شمال کشور خانم 27 ساله با این عارضه در این بیمارستان درمان شد، ادامه داد: این بیمار که با تنگی شدید آئورت کاندیدای درمان شده بود پس از انجام اقدامات تشخیصی اولیه در یکی از مراکز قلبی عروقی تهران آنژیوگرافی قلبی شد و به‌دلیل شدت ضایعه کاندیدای عمل جراحی قلب باز شده بود.

وی یادآور شد: پس از بررسی‌های ابتدایی در این مرکز، بیمار برای جای‌گذاری استنت (فنر) داخل عروق به روش غیرجراحی، بستری شد که این روش بدون هیچ‌گونه عارضه جانبی با موفقیت کامل انجام گرفت و تنگی شدید به‌صورت کامل برطرف شد.

رئیس بیمارستان آیت‌الله روحانی (ره) بابل افزود: این اقدام برای نخستین‌بار در این مرکز و استان انجام شده است و هیچ مورد مشابهی تاکنون در استان‌های همجوار صورت نگرفته است.

صادقی گفت: هم‌اکنون در این مرکز مداخلات درمانی غیرجراحی بسته قلبی برای کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی بدون هیچ‌گونه عوارض با موفقیت در حال انجام بوده که این موفقیت مرهون امکانات و تجهیزات به‌روز و مهارت پرسنل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha