آمارها نشان می دهد که سن بروز سکته قلبی نسبت به دهه های قبل رو به کاهش است. اگر در گذشته سکته قلبی بیشتر در سنین 60 سال به بالا اتفاق می افتاد، امروزه بروز آن را به وفور در سنین بین 30 تا 40 سالگی نظاره می کنیم.

سلامت نیوز:  آمارها نشان می دهد که سن بروز سکته قلبی نسبت به دهه های قبل رو به کاهش است. اگر در گذشته سکته قلبی بیشتر در سنین 60 سال به بالا اتفاق می افتاد، امروزه بروز آن را به وفور در سنین بین 30 تا 40 سالگی نظاره می کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفرینش ،آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می ‌دهد بیشترین علت مرگ و میر در کشور بعد از تصادفات ، سکته‌های قلبی است. براساس آمار3/39 درصد کل مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و5/19 درصد آن مربوط به سکته‌های قلبی است. در تصدیق این مدعا، وزارت بهداشت چندروز پیش اعلام كرد طی دو ماه پیش تا کنون 6 هزار سکته قلبی به ثبت رسیده است كه آمار بسیار بالایی است.

    عواملی همچون استفاده بیش از حد از تلویزیون و اینترنت و كارهای اداری باعث عدم تحرك افراد می شود و این امر باعث بروز مشكلات قلبی در سنین پایین می گردد. به طور مثال در كشور كره و ژاپن كارمندان روزانه از 8 تا 12 ساعت درگیر كار روزانه هستند. اما مسئولان ادارات در روز دو نوبت تایم استراحت و ورزش برای كارمندان در نظر گرفته اند و آنها را ملزم كرده اند دراین زمان مشخص به فعالیت بدنی بپردازند. این نشان از اهمیت مسولان به سلامت كاركنان و جامعه شان می باشد. در كشورما هم ساعت كار كارمندان كاسته شده ، ولی تاثیری در سلامت جامعه ندارد و همچنان شاهد افزایش بیماری های قلبی در جامعه هستیم.

    البته باید یادآور شد مسائلی مانند آلودگی هوا نیز در ابتلا به این بیماری ها اثرداشته، عاملی كه در سطح بالا در كشورما یافت می شود و هر روز بایك نوع آن رو به رو هستیم. یا آلودگی دود ماشین ها تنفس مردم را تنگ می كند و یا گرد و غباری كه از كشورهای همسایه برایمان سوغات فرستاده می شود. البته این دو عامل قابل پیشگری است، به شرط اینكه این روند افزایش مرگ ومیرهای قلبی مورد توجه بیشتر مسولان قرارگیرد. اما عاملی كه امروزه درصد بالایی از ابتلا به بیماری های قلبی به خود اختصاص داده،بحث مسائل عصبی و استرس زاست. درصورتی كه فرد به طور مداوم تحت استرس باشد احتمال ابتلای او به بیماری های قلبی افزایش می یابد. شاید این عامل بیشتر از تغذیه آلودگی هوا گریبان گیرمردم باشد. عدم امنیت شغلی، وضعیت تهیه مسكن، بالا و پایین شدن ناگهانی اقتصاد دركشور ، مشكل گرانی و تورم وبسیاری دیگرمسائل، همگی از عواملی هستند كه باعث افزایش نگرانی و استرس درمیان افراد جامعه می گردد.

    شاید به زعم برخی این نوشتار باید در صفحه پزشكی چاپ می شد اما درحقیقت بحث افزایش بیماری های قلبی در كشور و میزان مرگ و میرهای حاصل از آن صرفاًَ یك موضوع پزشكی نیست كه تنها به دلیل برخی مشكلات فیزیكی ایجاد شود و با یك نسخه پزشك معالجه گردد.امروز عوامل اجتماعی كه باعث برهم ریختگی اعصاب و افزایش استرس در افراد شده ، بیشترین تاثیررا در ایجاد این بیماری ها دارد. انتظار می رود تا مسولان محترم این موضوع راجدی بگیرند و ار راستای افزایش امنیت و آرامش در عرصه های مختلف كشور توجه یشتری داشته باشند تا با ایجاد سلامت روانی جامعه موجبات سلامت جسمانی هم فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha