در حال حاضر سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی، امكانات تقریبا خوبی برای اطفای حریق دارند ولی با توجه به كوهستانی و صعب‌العبور بودن مسیر بسیاری از جنگل‌ها و مراتع، به نظر می‌رسد لازم‌ترین و ضروری‌ترین وسیله برای اطفای حریق، هلی‌كوپتر باشد. ولی متاسفانه تا امروز استان ایلام و بسیاری از استان‌های دیگر از داشتن هلی‌كوپتر محرومند و در هنگام بروز آتش‌سوزی باید هلی‌كوپتر از استان‌های مجاور آن تامین شود كه خود این وقفه چندین‌ساعته می‌تواند باعث گسترش آتش و از بین رفتن حجم وسیع‌تری از درختان و جنگل‌ها شود.

سلامت نیوز:در حال حاضر سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی، امكانات تقریبا خوبی برای اطفای حریق دارند ولی با توجه به كوهستانی و صعب‌العبور بودن مسیر بسیاری از جنگل‌ها و مراتع، به نظر می‌رسد لازم‌ترین و ضروری‌ترین وسیله برای اطفای حریق، هلی‌كوپتر باشد. ولی متاسفانه تا امروز استان ایلام و بسیاری از استان‌های دیگر از داشتن هلی‌كوپتر محرومند و در هنگام بروز آتش‌سوزی باید هلی‌كوپتر از استان‌های مجاور آن تامین شود كه خود این وقفه چندین‌ساعته می‌تواند باعث گسترش آتش و از بین رفتن حجم وسیع‌تری از درختان و جنگل‌ها شود.


به گزارش سلامت نیوز، محمدرضا مروارید- استاندار ایلام، در روزنامه اعتماد نوشت: چند روز قبل، مهندس جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به حوادث مكرر آتش‌سوزی در استان‌های مختلف برلزوم اجرای طرحی یكپارچه برای مقابله با آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها و تجهیز امكانات در این بخش تاكید كرده بود. در آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های منطقه كوهستانی شلم ما از نزدیك ضرورت و لزوم تشكیل ستادی ملی در این زمینه را احساس كردیم.

واقعیت این است كه استان ایلام و سایر استان‌های زاگرسی به همراه سه استان شمالی كشور، همواره در معرض خطر آتش‌سوزی و از بین رفتن منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع خود هستند. همان‌گونه كه ما نیز در چند سال اخیر سالانه چندین مورد آتش‌سوزی بزرگ را در جنگل‌ها و مراتع استان‌مان شاهد هستیم. این آتش‌سوزی‌ها باعث شده هرساله مقدار تقریبا قابل توجهی از وسعت یك میلیون هكتاری جنگل‌ها و مراتع استان را از دست بدهیم. با این وجود و با وجود تلاش‌های ستاد بحران استان كه تمامی سازمان‌های ذیربط مانند محیط زیست و منابع طبیعی نیز درآن عضو هستند، به دلیل كمبود امكانات و تجهیزات لازم و ضروری مورد نیاز نتوانسته‌ایم آنگونه كه باید و شاید از عهده به موقع و موثر آتش برآییم و اگر نبود كمك‌ها و غیرت مردم استان كه در تمامی این آتش‌سوزی‌ها داوطلبانه و با بیل و كلنگ برای مهار آتش رفته و می‌روند، شاید حجم تخریب بسیار بیشتر از امروز بود.

در حال حاضر سازمان‌های محیط زیست و منابع طبیعی، امكانات تقریبا خوبی برای اطفای حریق دارند ولی با توجه به كوهستانی و صعب‌العبور بودن مسیر بسیاری از جنگل‌ها و مراتع، به نظر می‌رسد لازم‌ترین و ضروری‌ترین وسیله برای اطفای حریق، هلی‌كوپتر باشد. ولی متاسفانه تا امروز استان ایلام و بسیاری از استان‌های دیگر از داشتن هلی‌كوپتر محرومند و در هنگام بروز آتش‌سوزی باید هلی‌كوپتر از استان‌های مجاور آن تامین شود كه خود این وقفه چندین‌ساعته می‌تواند باعث گسترش آتش و از بین رفتن حجم وسیع‌تری از درختان و جنگل‌ها شود. به همین دلیل چنانچه طرح جامعی برای مقابله با آتش‌سوزی تهیه شود، می‌توان  هنگام بروز حادثه آتش‌سوزی با یك مدیریت مركزی تمامی امكانات و تجهیزات لازم را به محل حادثه اعزام و از گسترش آن جلوگیری كرد.

امیدواریم با تدوین این طرح و اجرایی شدن آن یك‌بار برای همیشه شاهد رفع مشكل بروز آتش‌سوزی در كل كشور و از بین رفتن منابع طبیعی به عنوان ذخایر ملی و بی‌بازگشت برای آیندگان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha