دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
کد خبر: 153319

یک فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: درمان تعریقی که به دلیل دیابت، پرکاری تیروئید، بیماری‌های تب‌دار و عفونی مزمن و حتی برخی بدخیمی‌ها باشد ضروری است.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم گفت: درمان تعریقی که به دلیل دیابت، پرکاری تیروئید، بیماری‌های تب‌دار و عفونی مزمن و حتی برخی بدخیمی‌ها باشد ضروری است.


دکتر مهرعلی رحیمی در گفت‌وگو با سینا، درباره تعریق کف دست اظهار داشت: هایپرهیدروزیز به معنای تعریق بیش از اندازه است که شیوع این نوع از تعریق در چهار تا پنج درصد مردم کل جهان و بیشتر در مردمان آسیایی‌ مشاهده می‌شود.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم درباره انواع هایپرهیدروزیز افزود: این تعریق به دو فرم لوکالیزه و جنرالیزه وجود دارد، منظور از لوکالیزه تعریقی است که قسمتی از بدن را درگیر کرده است مانند تعریقی که فقط در کف دستان رخ می‌دهد و جنرالیزه تعریقی است که در کل بدن اتفاق می‌افتد و عمومی است.

بیماری‌ها عامل تعریق نوع ثانویه هستند
رحیمی درباره علل تعریق گفت: با دو نوع علت اولیه و ثانویه روبرو هستیم در علل ثانویه تعریق بنا به نوعی از بیماری مانند دیابت، پرکاری تیروئید، بیماری‌های تب‌دار، بیماری‌های عفونی مزمن و حتی برخی بدخیمی‌ها برای فرد رخ می‌دهد.

تعریق نوع ثانویه جنرالیزه است
وی افزود: در نوع ثانویه تعریق عمومی است و مختص به یک قسمت از بدن نیست در بعضی موارد استثنا مانند یائسگی فقط در قسمت بالاتنه احساس گرمای زیاد و تعریق دیده می‌شود، در نوع ثانویه یک علت برای تعریق وجود دارد که با شناسایی آن می‌توانیم درمانش کنیم.

عامل ناشناخته سبب تعریق نوع اولیه است
این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه درباره تعریق نوع اول اذعان داشت: علت تعریق لوکالیزه ناشناخته است و آن را بدون علت می‌دانیم و شایع‌ترین نوع آن در کف دستان دیده می‌شود و گاهی به قدری شدت تعریق زیاد است، که گویی فرد دستانش را با آب شستشو داده است، این تعریق بر روی زندگی و روابط اجتماعی فرد بسیار تأثیرگذار است.

رحیمی با اشاره به نوع لوکالیزه تعریق بیان کرد: درمان نوع اولیه که علل آن ناشناخته است سخت بوده و شروع آن معمولا از سنین نوجوانی است.

وی افزود: در مواردی که فرد در معرض استرس قرار می‌گیرد به علت ترشحات هورمونی یک تعریق سرد برای فرد رخ می‌دهد که بسیار سریع هم خشک می‌شود.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم در ادامه گفت: اما تعریقی که از نوع اولیه باشد در حالت عادی که احساس گرمایی برای فرد مبتلا وجود ندارد، اتفاق می‌افتد و قطرات عرق در نوک انگشتانش هم دیده می‌شود.

دارو درمانی تعریق لوکالیزه عوارض دارد
رحیمی با اشاره به روش‌های درمانی تعریق لوکالیزه بیان کرد: برای درمان تعریق لوکالیزه استفاده از اسپری‌های و داروهای ضد عرق و داروهای خوراکی توصیه می‌شود، اما این داروها عوارضی به همراه دارد بعضی از این داروها سبب افزایش یا کاهش فشارخون و تپش قلب می‌شوند.

وی گفت: فرم لوکالیزه در کل درمانی سخت دارد و در بعضی از موارد برای درمانش از عمل جراحی استفاده می‌شود، در جراحی یکسری از اعصاب را قطع می‌‌کنند تا بتوانند این تعریق را کنترل کنند البته این روش زیاد کاربرد ندارد.

این فوق تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم در ادامه توصیه کرد: باید به تعریق‌های جنرالیزه، نامتقارن و تعریق‌های شبانه‌ای که در هنگام خواب اتفاق می‌افتد و سبب خیسی کامل ملحفه می‌شود، همچنین تعریق‌هایی که پس از استفاده از داروها رخ می‌دهد باید توجه کرد و حتما باید مورد بررسی قرار بگیرند.

رحیمی خاطرنشان کرد: در بعضی موارد تعریق لوکالیزه جنبه ارثی و ژنتیک هم دارد به همین دلیل زیاد نگران کننده نیستند، با این حال ما توصیه می‌کنیم چنانچه با تعریق بدن مواجه شدند حتما به متخصص غدد مراجعه کنند تا علت شناسایی شده و پروسه درمانی را شروع کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha