با وجود اینکه مسئولان به اجرای طرح بیمه درمان معتادان افتخار می‌کنند، اما ظاهرا بیمه‌ای در کار نیست و این طرح از سال 89 تاکنون خاک می‌خورد و تنها بودجه میلیاردی یک سال، به بیمه سلامت ایرانیان اختصاص یافته است که بیمه سلامت هم آن را در جای دیگر هزینه کرده است.

بودجه بیمه درمان معتادان کجا هزینه شد؟

سلامت نیوز: با وجود اینکه مسئولان به اجرای طرح بیمه درمان معتادان افتخار می‌کنند، اما ظاهرا بیمه‌ای در کار نیست و این طرح از سال 89 تاکنون خاک می‌خورد و تنها بودجه میلیاردی یک سال، به بیمه سلامت ایرانیان اختصاص یافته است که بیمه سلامت هم آن را در جای دیگر هزینه کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، علیرضا جزینی، قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر دراین باره می‌گوید: «در سال 92 مبلغ 5/22 میلیارد تومان و در سال 93، 30 میلیارد تومان برای بیمه درمان معتادان در نظر گرفته شده بود که متاسفانه این اعتبار هزینه نشده است.» او درباره 5/22 میلیارد تومان در نظر گرفته شده برای سال 92، گفته است، نمی‌دانم این مبلغ کجا رفته، اما قصد داریم 60 میلیارد تومان مربوط به سال‌های 93 و 94 را برای گسترش دامنه افراد تحت پوشش به‌ کار گیریم. این درحالی است که جعفر قادری، عضو کمیسیون بودجه مجلس در گفت‌وگو با فرهیختگان در مورد بودجه بیمه درمان معتادان می‌گوید: «در این باره پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. اگر هزینه در جای دیگر خرج شده باشد، باید از طرف کمیسیون برنامه و بودجه آن را پیگیری کنیم.»

 پول بیمه در ردیف‌های دیگر هزینه می‌شود
ناصر کاشانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: «متاسفانه هزینه بیمه درمان معتادان در ردیف‌های دیگر خرج می‌شود و در این بین تنها حق گروه بی‌بضاعت و آسیب‌دیده که شاید بتوان به راحتی نجات‌شان داد، خورده می‌شود.»
او با بیان اینکه اگر بیمه سلامت ایرانیان با توجه به صحبت‌های قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، از سال 92 تاکنون هزینه بیمه معتادان را صرف کار دیگری کرده باشد، تخلف صورت گرفته و قطعا آن را پیگیری خواهیم کرد. زیرا هزینه‌ای که برای درمان معتادان در نظر گرفته می‌شود نوعی پیشگیری از افزایش آمار معتادان است. کاشانی تاکید می‌کند: «در سال‌های اخیر شاهد افزایش آمار معتادان هستیم. به اعتقاد بنده آمارهای رسمی که اعلام می‌شود با واقعیت جامعه فاصله دارد. بنابراین اگر هزینه ناچیزی که برای بیمه معتادان برای آنها در نظر گرفته شده است، برای خودشان و در راه درمان‌شان هزینه می‌کردند شاهد افزایش آمار معتادان زن، کودک و حتی مردان نبودیم.» به گفته او، تنها سال 88-87 طرح بیمه معتادان اجرا شد و بعد از آن تا همین امسال اجرای این طرح پشت‌گوش انداخته شده است.

 خبری از بیمه نیست
فرید براتی‌سده، مدیرکل درمان سابق ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این مطلب،می‌گوید: «هزینه 5/ 22 میلیارد تومانی که سال 92 برای بیمه معتادان به بیمه سلامت ایران داده شد به دستور دولت به دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون داده شد و مشخص نیست در کجا هزینه شده است. بودجه سال 93 را هم تا مرحله آخر قرار بود با توجه به اینکه مبلغش برای بیمه معتادان کم است به بخشی که اولویت دارد، اختصاص دهند که ظاهرا وزارت بهداشت در مرحله آخر اجازه اجرای آن را نداد.»به گفته او، بیمه معتادان اگر در همان سال‌ها اجرا می‌شد می‌توانست در کاهش تعداد معتادان کمک بسزایی کند، اما متاسفانه با عقب انداختن این طرح و هزینه کردن بودجه‌اش در قسمت‌های دیگر، به بالا رفتن آمار اعتیاد کمک می‌کند.

 پولی برای معتادان هزینه نشده
طرح بیمه معتادان پنج سال مغفول مانده است؛ طرحی که می‌تواند مشکلات معتادانی را که قصد ترک کردن دارند، برطرف کند. قدم اول برای ترک کردن هزینه‌های درمان است که بیشتر معتادان توان پرداخت آن را ندارند. عباس دیلمی‌زاده، مدیرعامل جمعیت خیریه «تولد دوباره» در مورد طرح بیمه معتادان که پنج سال است اجرای آن فراموش شده ، می‌گوید: «بودجه‌ای که برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده است برای معتادان خرج نشده و این پول صرف بیمه معتادان نشده است. اینکه هزینه میلیاردی که به بیمه سلامت ایرانیان برای بیمه معتادان در نظر گرفته شده صرف چه چیزی شده است، نمی‌دانم اما قطعا صرف معتادان نشده است.» او تاکید می‌کند: «پولی که برای درمان معتادان در نظر گرفته شده است حق آنهاست که باید پرداخت شود. متاسفانه وقتی در دل قانون بیمه معتادان می‌رویم مشخص می‌شود که خبری از بیمه نیست بلکه همان یارانه درمان است که به اسم بیمه آورده شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha