مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ضمن تاکید بر مراقبت کامل مردم و اجرای دستورات بهداشتی در مصرف فراورده‌های دامی، گفت: در استان اصفهان هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر شیوع بیماری تب کنگو از طریق مراجع رسمی و دانشگاه علوم پزشکی اعلام نشده است.

سلامت نیوز:مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان ضمن تاکید بر مراقبت کامل مردم و اجرای دستورات بهداشتی در مصرف فراورده‌های دامی، گفت: در استان اصفهان هیچ‌گونه گزارشی مبنی بر شیوع بیماری تب کنگو از طریق مراجع رسمی و دانشگاه علوم پزشکی اعلام نشده است. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازفارس، شهرام موحدی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه پیرامون تشریح موضوعات و اقدامات مرتبط با بیماری‌های واگیردار دام اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مسائلی که در کشور سبب دغدغه ذهنی شهروندان شده است، بیماری واگیردار تب کریمه کنگو است.
وی بیان کرد: دامپزشکی تمام تلاش خود را کرده که از طریق گزارش‌دهی و پیامک یک‌سری اطلاعات و آگاهی‌های لازم را به آحاد مردم بدهد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان تاکید کرد: تب کنگو جزء بیماری‌های بومی کشور و ویروسی است و امکان ریشه‌کنی آن به دلیل اینکه منبع آن کنه است، تقریبا غیرممکن و یا خیلی مشکل است، کنه در اثر گزش یک دام، بیماری تب کنگو را از طریق ویروس وارد بدن می‌کند.


وی بیان کرد: یکی از مشکلات مبارزه ویروسی از طریق کنه مادر به فرزندان منتقل می‌شود، یعنی در اثر تخم‌گذاری این ویروس منتقل می‌شود و این کنه‌ها وقتی دام دیگری را مورد گزش قرار دهند و یا به طور اتفاقی یک انسانی را بگزند، ویروس به بدن آن دام و انسان منتقل خواهد شد.
موحدی تصریح کرد: بیماری تب کنگو در داخل بدن دام معمولا علائم ظاهری خاصی ندارد که قابل تشخیص باشد، معمولا گروه‌هایی همچون دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، به ویژه روستائیان، عشایر، کارمندان و دامپزشکی که به نوعی با دام در ارتباط هستند در معرض این بیماری قرار دارند.
وی افزود: خونریزی شدید یکی از علائم بیماری تب کنگو در انسان است که بر این اساس گزارشاتی در کشور اعلام شده اما صراحتا و شفاف می‌گوییم که در استان اصفهان هیچ‌گونه گزارش تلفات انسانی از طریق مراجع رسمی و دانشگاه علوم پزشکی اعلام نشده است.


مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان یادآور شد: اداره‌کل دامپزشکی استان اصفهان با همت مسئولان مربوطه همه اقدامات لازم را در خصوص پیشگیری بیماری تب کنگو انجام داده است، به عنوان نمونه سم‌پاشی مراکز نگه‌داری دام از جمله این اقدامات موثر در زمینه پیشگیری از تب کنگو است.


وی با بیان اینکه میزان سم توزیع شده به صورت رایگان از سوی اداره‌کل دامپزشکی در مراکز نگهداری به میزان و اعتبار تخصیص یافته بستگی دارد، گفت: در همین راستا، در سال 93 در بخش سم‌پاشی، سهم بدن گوسفندان 150 هزار راس گوسفند، در سه ماهه نخست سال جاری حدود 59 هزار راس سم‌پاشی شده است، همچنین سم‌پاشی بدن گاو و گوساله در سال گذشته، 28 هزار راس و در سه ماه نخست سال جاری قریب به 5هزار راس گوساله است.
موحدی ادامه داد: در بخش سم‌پاشی جایگاه‌های نگهداری دام، بالغ بر یک میلیون و 690 هزار متر مربع در سال گذشته و 240 هزار متر مربع در سه ماه نخست سال جاری سم‌پاشی شده است.


وی در بحث تب کنگو و اقدامات پیشگیرانه در بحث تب کنگو، تمرکز و توجه بر آموزش و اطلاع‌رسانی برای اغلب افرادی است که به نحوی با دام ارتباط دارند، در همین راستا بالغ بر 9 هزار و 200 ساعت نفر آموزش در سال 93 داده شده است.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خاطر نشان کرد: آنچه که به عنوان توصیه‌های پزشکی باید مردم در بحث تب کنگو بدانند آن است که از ذبح و کشتار دام در خارج از کشتارگاه‌ها و خرید گوشت‌های بدون مُهر دامپزشکی خودداری کنند و گوشت خریداری شده را به مدت حداقل 24 ساعت در یخچال در دمای 0 تا 4 درجه سانتیگراد قرار دهند و قصابان و خانواده‌ها موقع خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنند.


وی با اشاره به اقدامات و راهکار موثر در روزهای آتی برای مقابله جدی با بیماری‌های واگیردار منتقل شده از گوشت به انسان، گفت: اداره‌کل دامپزشکی استان در راستای تامین سلامت مردم درصدد انجام یک پروژه یک ساله مبنی بر ساخت و تجهیز مکان‌های تحت عنوان پیش‌سرد لاشه‌ها در محل کشتارگاه است که در حال حاضر قریب به 80 درصد گوشت‌ها در کشتارگاه‌های صنعتی پیش‌سرد می‌شوند اما مشکل اساسی در کشتارگاه‌های وابسته به شهرداری‌هایی است که به صورت سنتی اداره می‌شوند.


موحدی بیان کرد: عینیت حقیقی پیشگیری بهتر از درمان در عملکرد دامپزشکی به خوبی مشهود است، نظارت دقیق در همه مراحل تولید، توزیع و پخش فراورده‌های دامی در استان گواه بر این ادعا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha