سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 153492

آیا هدف از اجرای تحول نظام سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم نبود؟ آن هم در شرایطی که به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی حدود 95 درصد هزینه‌های مربوط به دندانپزشکی توسط خود مردم پرداخت می‌شود.

سلامت نیوز:آیا هدف از اجرای تحول نظام سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم نبود؟ آن هم در شرایطی که به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی حدود 95 درصد هزینه‌های مربوط به دندانپزشکی توسط خود مردم پرداخت می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه وطن امروز،امان از دندان‌دردهای گاه و بیگاه که امان آدم را می‌برد و در اصطلاح عامیانه بدترین و جانکاه‌ترین درد است و امان از زمانی که تمام اطرافیان بدون استثنا برای چاره آن رفتن نزد دندانپزشک را تجویز کنند. آن وقت است که حاضری درد سنگینش را شب و روز تحمل کنی اما رفتن به مطب دکتر را هرگز! چرا که خبر داری همین که از درد فارغ شوی درد عظیم‌تری مانند خالی شدن جیبت تا مدت‌ها با تو است و زندگی‌ات را تا مرز جهنم پیش می‌برد. درست است که دندانت سر جایش باقی مانده و کنده نشده اما به جای آن هزینه دندانپزشکی پوستت را می‌کند!

در سال‌های گذشته افزایش غیرمنطقی دستمزد دندانپزشکان و هزینه‌های ترمیم و عمل دندان و لثه همواره به عنوان دغدغه آحاد جامعه مطرح بوده است. اما آنچه اوضاع را نگران‌کننده می‌کند، وضعیت حمایت بیمه‌ها بویژه بیمه‌های تکمیلی از این بخش حوزه سلامت است.   آن هم در صورتی که تعداد زیادی از مردم بیشتر سال‌های عمرشان را در حال پرداخت هزینه ماهانه به بیمه‌ها بوده‌اند و برای تامین هزینه آن، خود را از بسیاری امکانات زندگی محروم کرده‌اند تا بتوانند پشتوانه‌ای برای روزهای بازنشستگی و تنهایی خود داشته باشند و  حال که پیر و فرتوت شده‌اند و بیماری‌ها یکی پس از دیگری در خانه جسم‌شان را می‌زند چاره‌ای جز خانه‌نشینی و تحمل درد ندارند.

به‌راستی چه کسی پاسخگوی این ماجرای تلخ است؟ سال‌های متمادی از این جریان گذشته است و همچنان این بخش‌ها که شامل سلامت دهان و دندان و آزمایش‌های تشخیص و عکسبرداری می‌شود با بحران روبه‌رو است که موارد بیشتری از این موضوع به سلامت دندان ارتباط دارد. آیا هدف از اجرای تحول نظام سلامت کاهش پرداختی از جیب مردم نبود؟ آن هم در شرایطی که به گفته رئیس کل سازمان نظام پزشکی حدود 95 درصد هزینه‌های مربوط به دندانپزشکی توسط خود مردم پرداخت می‌شود. آیا مدیران مربوطه که خود در این زمینه تخصص فراوان دارند از اهمیت سلامت دندان در افراد و  هزینه‌های جانی و مالی که این عضو می‌تواند برای آنها به بار بیاورد بی‌اطلاع هستند؟ برای مثال  در صورت عفونت یکی از دندان‌ها و شدت گرفتن بیماری این عفونت از طریق خون به قلب و دیگر اعضای مهم بدن می‌رسد و حتی دانشمندان سوئدی در تحقیقاتشان به این نتیجه رسیده‌اند که بهداشت بد دندان‌ها نشانه‌ای از خطرات حاد قلبی است. چطور ممکن است که موضوعی به این مهمی تحت پوشش و چتر حمایتی بیمه‌ها نباشد؟ آن هم با این هزینه‌های گزافی که حتی شنیدنش لرزه به تن آدمی می‌اندازد. چرا هیچ دستگاهی برای مقابله با بیمه‌ها وارد عمل نمی‌شود؟ چرا نمی‌توان آنها را به حمایت این بخش از درمان هم ملزم  کرد؟ چطور می‌توان با سلامت افراد یک جامعه  اینگونه برخورد و به طرح یک شعار در این باره بسنده کرد؟ آن هم شعاری که تا عمل فرسنگ‌ها که نه کیلومترها
فاصله دارد!
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha