نوز زمان زیادی از آغاز اجرای طرح «پرداخت مبتنی بر عملکرد» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان‌ها نگذشته که باز هم پرستاران که بیش از هر گروه دیگری نسبت به گام سوم طرح تحول سلامت معترض هستند، دست به تجمع‌های اعتراض‌آمیز زدند.

پرداخت حقوق پرستاران بر اساس رضایت بیمار، عادلانه است

سلامت نیوز:هنوز زمان زیادی از آغاز اجرای طرح «پرداخت مبتنی بر عملکرد» از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیمارستان‌ها نگذشته که باز هم پرستاران که بیش از هر گروه دیگری نسبت به گام سوم طرح تحول سلامت معترض هستند، دست به تجمع‌های اعتراض‌آمیز زدند.


به گزارش سلامت ننیوز به نقل از روزنامه ایران، تجمع‌ها از روز یکشنبه در جلوی محوطه‌های بیمارستان‌های اهواز، اصفهان، آمل، تبریز و قم شروع شد و روز دوشنبه موج این اعتراض‌ها به تهران رسید. صدای نارضایتی‌ها در تهران از بیمارستان شهدای تجریش، بهارلو، امام خمینی (ره)  و رسول اکرم بلند شد که به دنبال آن نیز خبر رسید پرستاران بیمارستان آموزشی همدان با معلق کردن کار و تجمع در مقابل بیمارستان خود به نحوه پرداخت‌های طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد اعتراض کردند. گویا اجرای طرح پرداخت عملکردی که جایگزین نظام پرداخت کارانه شده در ظاهر باز هم نتوانسته است رضایت برخی از پرستاران را جلب کند؛ چرا که درست بعد از آنکه طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد از سوی معاون درمان وزیر بهداشت در رسانه‌ها منتشر شد، نارضایتی‌ها از سوی صدها پرستار در بیمارستان‌های تهران و شهر‌های دیگر نیز به گوش رسید.


معترضان بیشتر به میزان دریافتی خود انتقاد دارند. آنها می‌گویند، اجرای طرح مبتنی بر عملکرد نه به نفع بیمار است و نه تأثیری در میزان خدمت‌رسانی پرستاران دارد. با این حال تأکید وزارت بهداشت بر آن است که با اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، در پرداخت بین رده‌های مختلف کارکنان و مدیران شاغل در بیمارستان‌های وزارت بهداشت، عدالت برقرار می‌شود و بیماران خدمات با کیفیت تری را از سوی پرسنل درمان دریافت می‌کنند.


 نظام کارانه دیگر کارایی نداشت
برای پیگیری سؤالات بی‌پاسخ پرستاران که خواستار لغو این طرح و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هستند و ماجرای اختلاف پرداختی‌ها به سراغ دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت رفتیم تا در مورد برخی ابهامات طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد  توضیح دهد.


آقاجانی گفت: سیستم قبلی نظام پرداختی کارانه اشکالاتی داشت که در آن تنها درصدی از درآمد بیمارستان سهم کارکنانش می‌شد اما سیستم کارانه دیگر کارایی لازم را ندارد. او اعتراض جامعه پرستاری را ناشی از تفهیم نشدن طرح پرداخت عملکردی دانست و به اشکالات طرح کارانه اشاره کرد و گفت: کارانه‌ها شامل همه رده‌های کارکنان بیمارستانی مانند نیروهای قراردادی و شرکتی نمی‌شد و عمدتاً کارکنان رسمی و پیمانی را در بر می‌گرفت، ایراد دوم که به پرداختی‌ها در نظام قبلی  این بود که  در پرداخت کارانه‌ها، کیفیت خدمات ، رضایت مردم و سختی مراقبت‌ها لحاظ نمی‌شد و مهم‌تر آنکه نظام پرداخت کارانه، روحیه کار گروهی و انگیزه خدمت را در کادر درمان تقویت نمی‌کرد. اشکال دیگر طرح پرداخت کارانه این بود که حجم کار کارکنان در دریافتی‌شان اثری نداشت و انگیزه‌ای برای خدمت بیشتر و بهتر ایجاد نمی‌کرد. اینها از جمله مشکلاتی  بود که طرح پرداخت عملکردی را جایگزین پرداخت کارانه کردیم.

پایه پرداخت، طرح کارانه قبلی است
وقتی علت اعتراض پرستاران را از محمد شریفی مقدم دبیر کل خانه پرستار جویا شدیم، او گفت : پایه پرداخت عملکردی، طرح کارانه قبلی است که بر اساس آن 65 درصد از درآمد بیمارستان‌ها تنها به گروه 10 درصدی که اعضای هیأت علمی بیمارستان‌ها هستند، پرداخت می‌شود و چیزی حدود 20 درصد درآمد بیمارستان بین 90درصد از کارکنان باقی مانده توزیع می‌شود که به ایجاد اختلاف 100درصدی در پرداخت‌های بین گروه‌های پزشک و غیر پزشک دامن می‌زند. او معتقد است، این طرح در پایه پرداختی‌ها به پرستاران هیچ تفاوتی ایجاد نکرده و تنها محاسبه طرح جایگزین کارانه پیچیده شده است چرا که برای پرداخت گروه‌های غیر پزشک حداقل 30 شاخص در نظر گرفته شده است.


شریفی مقدم، دلیل اعتراض پرستاران در شهر‌هایی همچون قم، تبریز، اصفهان و آمل را اختلاف صد برابری در پرداخت کادر درمان عنوان کرد. اما معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به پیچیدگی امتیاز ‌بندی پرداخت عملکردی گفت: بخش‌های بیمارستان هر سه ماه یکبار از لحاظ کیفیت مراقبت‌ها، مراقبت‌های پرستاری، جنبه‌های بهداشتی و کیفیت خدمات هتلینگ و سایر فاکتورها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که نمره بخش در دریافتی پرسنل مؤثر است.
 همچنین برای اینکه پیچیدگی روی کار پرسنل تأثیر نگذارد، نرم افزار پیشرفته قاصدک طراحی شده و تمامی فرمول‌ها بر اساس ساعت کارکرد و نمره کیفیت افراد در سامانه قاصدک محاسبه می‌شود.


خروجی این نرم افزار، سند اضافه کاری و پرداخت عملکردی کارکنان بیمارستان را در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد داد.
دکتر آقاجانی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح پرداخت عملکردی می‌تواند مابه التفاوت پرداختی‌های بین کارکنان پزشک و غیر پزشک را جبران کند، اظهار داشت: دراین طرح کارکنان غیر پزشک بیمارستان‌ها از 5/27 درصد درآمد بیمارستان بهره‌مند می‌شوند که امتیاز خوبی برای کارکنان غیر پزشک است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نادر ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    ریاست دانشگاه علوم پزشکی پرستاران معترض را اخراج می کند...... خواهشا پیگیری و انعکاس بدهید