مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از ابتلای 12 نفر از هموطنان‌مان به بیماری تب‌ کریمه‌کنگو و فوت چهار نفر از آنها خبر داد و گفت:‌ خوردن گوشت قرمز نمی‌تواند ناقل این بیماری به انسان باشد اما از مصرف شیر فله‌ای و غیرپاستوریزه باید خودداری شود.

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی از ابتلای 12 نفر از هموطنان‌مان به بیماری تب‌ کریمه‌کنگو و فوت چهار نفر از آنها خبر داد و گفت:‌ خوردن گوشت قرمز نمی‌تواند ناقل این بیماری به انسان باشد اما از مصرف شیر فله‌ای و غیرپاستوریزه باید خودداری شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، داریوش جهان‌پیما اظهار کرد: تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی است که از طریق کنه‌ها (به عنوان مخزن بیماری‌) از دام‌های وحشی مانند خرگوش و خارپشت به دام‌های اهلی و نهایتا انسان منتقل می شود.


وی افزود: یکی دیگر از راه‌های انتقال این بیماری ارتباط مستقیم انسان با دام و از طریق ترشحات دام آلوده و ذبح دام است.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی ادامه داد: بیماری تب کنگو آنگونه که در اذهان عمومی نگرانی ایجاد کرده، نیست. چرا که میزان ابتلا به این بیماری در جمعیت دامی و در جمعیت انسانی در سال جاری نسبت به پارسال کاهش یافته است و بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از 39 مورد ابتلا به این بیماری در سال گذشته شش نفر جان خود را از دست دادند و امسال نیز علیرغم کاهش آمار تلفات، از 12 نفر مبتلا به بیماری، چهار نفر جان خود را در استان‌های خراسان رضوی، کرمان، کرمانشاه و مازندران از دست داده‌اند.


به گفته وی این بیماری قابل درمان است و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید از دو طریق آموزش عمومی و تخصصی (آموزش به مردم و کادر پزشکی کشور) بتواند آگاهی و دانش را در برخورد و مقابله با این بیماری افزایش دهد.
جهان‌پیما گفت: وظیفه سازمان دامپزشکی در این زمینه سم‌پاشی اماکن دامی در مناطق محروم کشور، سم‌پاشی جمعیت دامی آلوده یا مشکوک به بیماری در مناطق محروم و ... تعریف می‌شود و شاید سازمان دامپزشکی تنها سازمانی باشد که با توجه به قانون منع پرداخت یارانه، همچنان یارانه‌ها مستقیم به دامداران پرداخت می‌کنند تا در راستای تامین سلامت جامعه بتوانند اثرگذار باشد، چرا که این بیماری در جمعیت دامی کشور مشکلی ایجاد نمی‌کند و تنها چندین روز ممکن است دام علائم جزئی مانند تب داشته باشد که مجددا بدون نیاز به مصرف دارو بهبود پیدا می‌کند.


وی ادامه داد: در سال گذشته حدود دو میلیون و 300 هزار متر مربع جایگاه دام در کشور سم‌پاشی شد و حدود 20 میلیون راس دام نیز در همین سال سم‌پاشی شد اما مدیریت بیماری‌های انگلی بر عهده خود دامداران است اما این اقدامات سازمان دامپزشکی در مناطق محروم و روستایی و عشایری صورت گرفته تا بحرانی در کشور به وجود نیاید.


مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی تاکید کرد: در این شرایط باید بستری فراهم شود تا گوشت قرمز تولید شده از دام‌های کشور 24 ساعت قبل از عرضه به بازار در پیش‌سردخانه‌های کشتارگاه‌های کشور نگهداری شوند که عملیات درمان لاشه در دمای مورد نظر (صفر تا چهار درجه) انجام شود.
جهان‌پیما اظهار کرد: در این فرآیند اسیدیته (PH) لاشه گوشت پایین آمده و اسیدی شدن محیط اطراف گوشت سبب از بین رفتن بسیاری از بیماری‌ها و ویروس‌های موجود در این محصول می‌شود.
خوردن گوشت قرمز نمی‌تواند ناقل این بیماری به انسان باشدوی افزود: آموزش عمومی یکی دیگر از اقدامات سازمان دامپزشکی در زمینه مقابله با بیماری تب کریمه کنگو است، چرا که بر اساس توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت و سازمان جهانی بهداشت دام برای کاهش ابتلا در جمعیت انسانی راهی جز آموزش عمومی وجود ندارد.


مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی اظهار کرد: خوردن گوشت قرمز نمی‌تواند ناقل این بیماری به انسان باشد، چرا که اساسا پختن کامل گوشت از بین برنده عامل بیماری است و سازمان دامپزشکی نیز بر اساس تفاهمنامه‌ای که با وزارت کشور منعقد کرده، مقرر شده کشتارگاه‌های سنتی که توان نگهداری گوشت کشتار شده را در پیش‌سردخانه‌های مجهز به مدت 24 ساعت ندارند از چرخه تولید خارج شوند و از سوی دیگر کشتارگاه‌های صنعتی باید توسعه بیشتری پیدا کند که البته به بودجه نیاز دارد.
شیوع تب کریمه کنگو در 5 استانوی اعلام کرد: تب کریمه کنگو در استان‌های کرمان، مازندران، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی شیوع پیدا کرده است.
مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: مردم نباید نگران بیماری تب کریمه کنگو و شیوع آن در کشور باشند، چرا که نگرانی مشکل را حل نمی‌کند و باید در زمینه برخورد مقابله با این بیماری آگاهی لازم را کسب کنیم؛ به عنوان مثال دامداران باید بدانند که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری چگونه با دام‌های خود برخورد کنند و اصولا چه شرایطی باید از نظر نوع پوشش داشته باشند، یعنی اینکه باید لباس‌هایشان به گونه‌ای باشد تا کنه نتواند به بدن آنها نفوذ کند و از سوی دیگر از چکمه، کلاه، ماسک و دیگر تجهیزات استفاده کنند.


جهان‌پیما تاکید کرد: مردم باید مخاطات خود را در هنگام ذبح دام‌ها حفظ کنند و نذورات خود را حتی‌الامکان به کشتارگاه‌ها برای ذبح بسپارند که البته در غالب موارد برای ادای نذورات، خود دام‌های مورد نظرشان را ذبح می‌کنند، از دستکش استفاده کرده و پوست جراحت دیده را در معرض گوشت قربانی قرار ندهیم.
حتما از شیر پاستوریزه استفاده کنیدوی گفت: توصیه می‌شود مردم حتما از شیر پاستوریزه استفاده کنند، چرا که با توجه به وضعیت کشور از نظر بیماری‌هایی مانند سل و بروسلوز، پاستوریزاسیون شیر می‌تواند به عنوان اولین آیتم در مبارزه با این بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد؛ بنابراین مردم باید به سمت مصرف شیر پاستوریزه سوق پیدا کنند و تحت هیچ عنوانی از محصولاتی همچون شیر فله‌ای، ارگانیک، سنتی، غیرپاستوریزه و ... استفاده نکنند.


مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی توصیه کرد: مردم از انجام برخی کارها در زمینه قربانی کردن و ادای نذورات مانند مالیدن خون قربانی روی پلاک ماشین و رد شدن روی خون که ناقل بیماری‌های خطرناکی مانند تب کریمه کنگو است جدا خودداری کنند، چرا که چنین کارهایی توصیه شرعی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha