پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری پارسال را ۶ر۱۰ درصد اعلام کرد که این نرخ برای مردان ۸ر۸ درصد و ‌زنان ۷ر۱۹ درصد گزارش شده، در حالی که نرخ بیکاری سال ۹۲ معادل ۴ر۱۰درصد اعلام شده بود.

سلامت نیوز: مرکز آمار ایران نرخ بیکاری پارسال را ۶ر۱۰ درصد اعلام کرد که این نرخ برای مردان ۸ر۸ درصد و ‌زنان ۷ر۱۹ درصد گزارش شده، در حالی که نرخ بیکاری سال ۹۲ معادل ۴ر۱۰درصد اعلام شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اطلاعات، چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۳ نشان می دهد، تعداد بیکاران در سال ۹۳ بیش از ۵ر۲ میلیون نفر گزارش شده که این تعداد برای مردان یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۶۳۸ نفر و برای زنان ۷۵۹ هزار و ۵۲۷ نفر است.

طبق این نتایج، بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله ۲ر۲۵ درصد است که برای مردان و زنان به ترتیب ۳ر۲۱ و ۸ر۴۳ درصد گزارش شده است.نرخ بیکاری در مناطق شهری و روستایی هم به ترتیب ۶ر۱۱ درصد و ۹ر۷ درصد است.

براساس این گزارش، سهم شاغلان در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات به ترتیب ۹ر۱۷،۸ر۳۳ و ۳ر۴۸ درصد است.

همچنین سهم اشتغال ناقص زمانی معادل ۶ر۹ درصد است که برای مردان و زنان به ترتیب ۵ر۱۰ و ۲ر۴ درصد گزارش شده و سهم اشتغال ناقص زمانی در مناطق شهری و روستایی به ترتیب ۲ر۸ و ۹ر۱۲درصد است.

افراد دارای اشتغال ناقص زمانی شامل تمام شاغلانی هستند که در هفته مرجع، حاضر در سر کار یا غایب موقت از محل کار بوده و به دلیل اقتصادی نظیر رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت کار بیشتر، قرار داشتن در فصل غیرکاری کمتر از ۱۱ ساعت کار کرده، خواهان و آماده برای انجام کار اضافی در هفته مرجع بوده اند.

همچنین تعداد جمعیت فعال در سال ۹۳ برابر با ۲۳ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۴۶۹ نفر بوده است.

به گزارش مرکز آمار ایران همچنین بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر در بهار ۹۴ هم نشان می‌دهد که ۸ر۱۰ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. براساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در بهار پارسال ۱ر۰ درصد افزایش و نسبت به فصل زمستان پارسال ۷ر۰ درصد کاهش داشته است.

از سوی دیگر، سهم اشتغال ناقص هم در این بازه زمانی نشان می‌دهد که ۲ر۹ درصد جمعیت شاغل دارای اشتغال ناقص بوده‌اند این شاخص در بین مردان بیش‌تر از زنان و در نقاط روستایی بیش‌تر از نقاط شهری بوده است.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که بخش خدمات با ۹ر۴۷ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۳و کشاورزی با ۲ر۱۹ درصد قرار دارند.

همچنین بررسی نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله حاکی از آن است که ۲۵ درصد از جمیعت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۲۴-۱۵ ساله کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در پارسال ۲ر۰ درصد افزایش و نسبت به فصل زمستان پارسال ۴ر۲ درصد کاهش یافته است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری جوانان ۲۹-۱۵ ساله هم نشان می دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه پارسال ۲ر۰ درصد افزایش و نسبت به فصل زمستان پارسال ۸ر۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

براساس نتایج طرح بررسی نرخ مشارکت نیروی کار در بهار ۹۴، این نرخ (نرخ فعالیت) برای جمعیت ۱۰ ساله و بیش‌تر نشان می دهد که ۳۸ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کم‌تر بوده است.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از افزایش ۹ر۰‌درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در بهار ۱۳۹۳ و ۷ر۰ درصد آن نسبت به فصل زمستان پارسال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha