یکی از مهمترین مشکلات بیماران سرطانی ، تهوع و استفراغ است اما آنها در این صورت نیز نباید مصرف مایعات را قطع کنند.


به گزارش خبرنگار سلامت نیوز در تحقیقی که درباره مراقبتهای تغذیه ای بیماران سرطانی  در بیمارستان شریعتی تهران انجام گرفت مشخص شد شیوع تهوع و استفراغ در بیماران سرطانی می تواند از جمله عوارض داروهای شیمی درمانی ، رادیوتراپی ، وضعیت روحی بیمار و نوع رژیم غذایی وی باشد. تهوع و استفراغ شدید می تواند بیمار را دچار بی اشتهایی کند و در نتیجه موجب ضعف و کاهش وزن وی شود.

بر اساس این گزارش ، مصرف غذاهای ساده و فاقد چربی از 24 ساعت قبل از شیمی درمانی تا 48 ساعت بعد از آن ، مصرف قرص ضد تهوع نیم ساعت قبل از غذا ، دوری کردن از آشپزخانه در طی آماده شدن غذا ، مصرف غذا در فضای باز ، پرهیز از گرسنگی و خالی بودن معده ، پرهیز از غذاهای شیرین ، گرم و ادویه دار و اجتناب از پوشیدن لباس های تنگ که منجر به افزایش فشار داخل شک و تشدید تهوع می شود از جمله تدابیر تغذیه ای است که باید از سوی بیماران رعایت شود.

لازم به ذکر است که بیماران سرطانی در روزهای نزدیک به درمان از خوردن غذاهای مورد علاقه خود اجتناب کنند چون تهوع و استفراغ باعث می شود دیگر آن غذا را دوست نداشته باشند . همچنین تحقیقات نشان می دهد استفاده از تکنیکهای آرام سازی و گوش دادن به موسیقی در حین انجام درمان و بعد از آن در کاهش تهوع و استفراغ داروهای شیمی درمانی نقش بسزایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha