شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 153911

این که چه چیزی بخوریم و چه نوع ماده غذایی برایمان مناسب است، پرسشی است که همیشه ذهنمان را درگیر خودش می‌کند. هر بخشی از بدن نیاز به مواد غذایی ویژه‌ای دارد. منظورمان از ویژه موادی است که می‌تواند نیروی لازم برای فعالیت آن قسمت را تامین کند و سلامتش را بالا ببرد. مغز و قلب دو عضو اصلی بدنمان هستند و اختلال در عملکرد هر کدام از آنها حتی برای چند ثانیه می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری روی بدنمان بگذارد، پس بهتر است روی انتخاب مواد غذایی مناسب برای این دو قسمت توجه زیادی کنیم.‌

سلامت نیوز: این که چه چیزی بخوریم و چه نوع ماده غذایی برایمان مناسب است، پرسشی است که همیشه ذهنمان را درگیر خودش می‌کند. هر بخشی از بدن نیاز به مواد غذایی ویژه‌ای دارد. منظورمان از ویژه موادی است که می‌تواند نیروی لازم برای فعالیت آن قسمت را تامین کند و سلامتش را بالا ببرد. مغز و قلب دو عضو اصلی بدنمان هستند و اختلال در عملکرد هر کدام از آنها حتی برای چند ثانیه می‌تواند تاثیرات جبران‌ناپذیری روی بدنمان بگذارد، پس بهتر است روی انتخاب مواد غذایی مناسب برای این دو قسمت توجه زیادی کنیم.‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه سیب روزنامه جام جم،تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف مواد غذایی مشخص می‌تواند برای مغز انسان چنان مفید باشد که آن را از ابتلا به بیماری‌هایی مثل فراموشی، جنون و آلزایمر مصون نگه دارد.

 مطالعه جدیدی که اخیرا در مجله آلزایمر و جنون منتشر شده است، نشان می‌دهد رژیم جدیدی که آن را با نام MIND می‌شناسند، می‌تواند خطر پیشرفت آلزایمر را تا 53 درصد کاهش دهد.

البته دانشمندان می‌گویند برای سالم‌تر ماندن مغز نیازی نیست که از رژیم MIND با تمام جزئیات پیروی کنید. در افرادی هم که از این رژیم به طور متوسط بهره برده‌اند خطر ابتلا به آلزایمر تا 35 درصد کاهش داشته است، اما این رژیم شامل چه چیزهایی می‌شود؟ مایند، ترکیبی از رژیم‌های مدیترانه‌ای و آلمانی است. هر دوی این رژیم‌ها را برای سلامتی قلب مناسب می‌دانند. قلب که سالم باشد مغز هم با دریافت خون کافی از سلامت برخوردار خواهد بود. رژیم‌هایی که در آنها میوه‌جات، سبزی‌ها، چربی‌های سالم مثل روغن زیتون و روغن دانه‌ها و پروتئین سبک مثل آنچه در گوشت ماهی و مرغ وجود دارد، بهترین رژیم‌ها برای سلامت مغز و قلب هستند.

دکتر میشل ام. میلکه، دانشیار بخش تحقیقات علوم سلامت در کلینیک مایو، باور دارد که هر چه برای قلب خوب است، برای مغز هم مفید خواهد بود. تحقیقات کلینیک مایو در زمینه آلزایمر و هر گونه بیماری ناشی از اعصاب است. مغز به 20 درصد از خونی که قلب پمپاژ می‌کند نیاز دارد تا بتواند اکسیژن و مواد غذایی مورد نیازش را تامین کند. همین واقعیت نشان می‌دهد که اگر قلب در شرایط خوبی نباشد، مغز هم نمی‌تواند آن طور که باید خوب عمل کند.

برای این‌که بتوان مغز و البته قلب سالم داشت، بهتر است از این مواد خوراکی مصرف کرد.

ماهی‌های چرب

تمام غذاهای دریایی دو ماده بسیار مفید برای مغز دارند، یکی چربی امگا 3 و دیگری ویتامین D. تحقیقات انجام شده در دانشگاه تافتس، نشان می‌دهد خطر ابتلا به آلزایمر در افرادی که در هفته سه بار از ماهی‌هایی مثل آزاد، تن و هالیبوت استفاده می‌کنند تا 40 درصد کمتر است.

دکتر جوی دوبوست متخصص تغذیه و سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی، درباره غذاهای دریایی می‌گوید: اسیدهای چرب امگا 3 سرشار از DHA و EPA است، دو ماده‌ای که به وفور در مغز پیدا می‌شود و برای عملکرد مطلوب آن مفید است.

ماهی‌های چرب بعلاوه منبع سرشاری از ویتامین D هستند. ویتامینی که بر اساس تحقیقات انجام گرفته، در حفظ مغز بسیار تواناست. تقریبا
100 گرم از ماهی شامل 600 یکای بین‌المللی از ویتامین‌D است و این مقدار تجمع ویتامین‌D در یک ماده غذایی واقعا زیاد است.

سبزی‌های سبز

سبزی‌های دارای برگ سبز سرشار از ویتامین‌Kهستند. سبزی‌هایی مثل اسفناج، کلم پیچ از این دسته سبزیجات هستند.

تحقیقات انجام شده در بخش پزشکی دانشگاه راش نشان می‌دهد که توانایی شناختی افرادی که در رژیم غذایی‌شان دو وعده از این سبزیجات می‌خورند، با یک فرد 11 سال جوان‌تر از خودشان برابر است.

روغن زیتون

روغن زیتون منبع غنی از پلی‌فنول‌هاست. پلی‌فنول یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که می‌تواند فرد را در برابر مشکلات ایجاد شده برای حافظه مصون نگه دارد. تحقیق منتشر شده در ژورنال آلزایمر نشان می‌دهد روغن زیتون خالص می‌تواند باعث افزایش توانایی یادگیری و میزان حافظه شود.

نتایج مطالعات دیگر در همین زمینه نشان داده است که جایگزین کردن چربی‌های اشباع شده با انواع اشباع نشده مثل روغن زیتون می‌تواند به کمتر شدن خطر ابتلا به آلزایمر منجر شود.

بلوبری

بلوبری به طور ویژه یک نوع آنتی‌اکسیدان با نام آنتوسیانین دارد که برای مغز مفید است. تحقیقات اخیری که در دانشگاه تافتس انجام گرفته، نشان می‌دهد آنتوسیانین می‌تواند از سدهای خونی مغز عبور و از سلول‌های آن در برابر اکسید شدن محافظت کند و ارتباط بین اعصاب را بالا ببرد.‌مطالعه‌ای در دانشگاه هاروارد که روی 16هزار زن بالای 70 سال صورت گرفته، نشان داد که زنانی که بیش از دو وعده یا بیش از نیمی از فنجان در روز بلوبری یا توت‌فرنگی مصرف می‌کنند، هوش و حواس جمع‌تری نسبت به آنهایی که اصلا مصرف نمی‌کنند، دارند. تحقیقاتی که تافتس روی حیوانات انجام داده گویای این است که استفاده از این ماده خوراکی می‌تواند حافظه کوتاه‌مدت را تقویت کند، مهارت‌های راهبری را بهتر کند و تعادل و هماهنگی را هم بالا ببرد.

منبع: YAHOO

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha