یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 154050

نگین سنندج در آتش سوخت

سلامت نیوز: ساعت٧:٤٥ دقیقه غروب بود. خورشید كم‌كمك از قله ستیغ آبیدرفرو می‌نشست. به ناگاه در چند نقطه پارك آبیدر، آتش زبانه كشید. شراره‌های آتش از نوك قله به دامنه می‌شتافت، آسمان سنندج در دم دمای غروب، سیاه پوش شد. دود همه جا را فرا گرفته بود. در میان انبوه دود سیاه، سیمای آبیدرسرخ می‌نمود. خبر آتش سوزی در آبیدر در شهر پیچید، فوج فوج مردم شهر با حداقل امكانات سنتی بیل، به یاری شتافتند. دیشب مردم و مسوولان شهر در مهار شعله‌های سركش آتش، همصدا شدند. شماری از جوانان با كف صندل یا دمپایی بر سر آتش عصیانگر می‌كوبیدند. شماری نیز با چاقو به تنه كاج‌ها می‌زدند تا با استفاده ازآن، از شدت وسعت آتش بكاهند. دیشب همه آمده بودند، از پیر وجوان گرفته تا ورزشكاران وكوهنوردان، از نیروهای نظامی وانتظامی، مدیریت ستاد بحران كردستان، محیط زیست و منابع طبیعی. فریاد همدلان محیط زیست در میان غم و اندوه آبیدر، طنین‌انداز شد. شماری از جوانان آنقدر دود در ریه‌ها دمیدند، كه بیهوش و بی‌حال شدند؛ اما تا آخرین لحظه مهار و اطفای حریق دست از تكاپو نكشیدند.

در جریان این رخداد علاوه بر از بین رفتن درختان، جانوران و خزندگان زیادی طعمه شعله‌های سوزان آتش شدند كه تصاویر آنها در شبكه‌های اجتماعی منتشر شد. درباره دلایل اصلی این آتش‌سوزی هنوز مسوولان سنندج و استان كردستان نظر مشخصی را اعلام نكرده‌اند اما گفته می‌شود كه سهل‌انگاری یكی از بازدیدكنندگان عامل اصلی این حادثه بوده است.

گزارش شاهدان عینی

«صلاح حقیقیان» كه رییس كانون كوهنوردان سنندج و یكی از نیروهای محلی است كه برای خاموش كردن آتش به منطقه رفته بود، می‌گوید: «ابتدا آتش از دونقطه آبیدر شامل دره مشرف به روستای «حسن آباد» ودره «رحمان» مشرف به شهر سنندج آغاز شد و بعد از گذشت یك ساعت به دلیل وزش باد شدید شعله‌های آتش از دو نطقه به شش نقطه افزایش یافت.»به گفته او مهار آتش تا ساعت ٣ بامداد ادامه داشته است و افزون بر پوشش گیاهی تعداد زیادی از جانوران ساكن در ارتفاعات ودامنه آبیدر«جزغاله» شدند.

این شاهد عینی از كمبود امكانات مدرن اطفای حریق در استان و شهر سنندج ابراز ناخرسندی كرد و افزود: «متاسفانه هنوز دستگاه‌های اجرایی مسوول، مجهز به امكانات مدرن وپیشرفته اطفای حریق نیستند.»به اعتقاد كارشناسان یكی از مشكلات منطقه آبیدر كه مهم‌ترین تفریحگاه شهر سنندج و به نوعی این استان است نبود مدیریت واحد است وهمه دستگاه‌ها از جمله محیط زیست، شهرداری، منابع طبیعی واستانداری خود را مسوول این تفرجگاه تاریخی می‌دانند.

پوشش جنگلی آسیب ندید

فرماندار شهرستان سنندج كه دیشب سوار بر موتوسیكلت برای اطفای حریق آبیدر آمده بود، گفت: ما و مردم در رخداد آتش‌سوزی آبیدر غافلگیر شدیم و هیچ گونه آمادگی قبلی برای مهار سریع آتش نداشتیم. «ابراهیم زارعی» نقاط آتش‌سوزی را صعب‌العبور عنوان كرد وگفت: خوشبختانه با همراهی ستودنی مردم و نیروی‌های نظامی و انتظامی بعد از ساعت‌ها تلاش، آتش مهار شد.

او از همدلی مردم برای نجات آبیدر قدردانی كرد وافزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد از وسعت١٣٠٠ هكتاری آبیدر حدود ٣٠٠ هكتار دارای پوشش جنگلی است كه خوشبختانه هیچ آسیبی ندیده است وتنها پوشش گیاهی خشك سوخته است. این مقام دولتی وعده داد كه در ستاد مدیریت بحران، تصمیم كارشناسی اتخاذ شود و برای تمام نقاط آبیدر راه‌های دسترسی و پایگاه‌های نگهبانی احداث كنند تا شاهد چنین رخداد‌های تلخ نباشیم. زارعی شایعه اهمال یك كشاورز محلی ساكن در روستا‌های همجوار را نه رد ونه تایید كرد؛ اما گفت: علل وعوامل وقوع این رخداد تلخ را بررسی می‌كنیم در صورت خطای محرز انسانی با افراد خاطی بدون اغماض برخورد می‌شود. او تداوم خشكسالی و پوشش علفی این كوه را از دلایل طبیعی آتش‌سوزی دانست و ابراز امیدواری كرد كه عوامل انسانی كه امروزه عامل تهدید محیط طبیعی و طبیعت است در این شهرستان كاهش یابد.

٢٠ نفر مسموم شدند

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی كردستان در جریان اطفای حریق آبیدر ٢٠ نفر از حامیان مردمی به دلیل استنشاق دود دچار خفگی شدند. «هومن قصری» به اعتماد گفت: ١٠ نفر از مسمومان در بیمارستان بعثت سنندج بستری و مداوا و١٠ نفر نیز به صورت سرپایی در محل وقوع حادثه درمان شدند. او از استقرار ١٠ دستگاه آمبولانس فوریت‌های پزشكی با ٢٠ نفر نیروی درمانی در دامنه كوه آبیدر محل وقوع آتش سوزی خبرداد وگفت: هم‌اكنون تمام مسمومان ناشی از تنفس دود، مداوا و از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha