معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو گفت: درآمد داروخانه ها باید بر اساس عدالت باشد و اینطور نباشد که حدود 200 داروخانه دولتی کشور، 40 درصد بازار دارویی را در اختیار داشته باشند.

سلامت نیوز:معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو گفت: درآمد داروخانه ها باید بر اساس عدالت باشد و اینطور نباشد که حدود 200 داروخانه دولتی کشور، 40 درصد بازار دارویی را در اختیار داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، اکبر عبدالهی اصل گفت: از دست اندرکاران بیمه و دارو شنیده ایم که با برند و برندسازی در کشور مخالفیم؛ نظام دارویی ما ژنریک است و پول برند پرداخت نمی کنیم و این درحالی است که بیش از 80 درصد بازار دارویی دنیا بازار برند است.

وی افزود: قسمت برندها هم به صورت میانگین 5-4 برابر داروهای ژنریک است پس ما برای کاهش پرداخت های بیمه بازار خود را کوچک نگه داشته ایم. حال این کوچک بودن بازار نه تنها مانع توسعه صنعت داروسازی کشور شده است بلکه باعث کاهش حاشیه سود داروخانه نیز می شود.
وی با بیان اینکه طبق آمار در حال حاضر حدود 12 هزار داروخانه در کشور حدود 11هزار میلیارد تومان داروی کشور را توزیع می کنند تصریح کرد: درآمد داروخانه ها  باید بر اساس عدالت باشد و اینطور نباشد که حدود 200 داروخانه دولتی کشور حدود 40درصد بازار دارویی را در اختیار دارند.


عبداللهی همچنین با اشاره به آمار سازمانهای بیمه گر نیز اظهار داشت: تعداد نسخ حدود 80 درصد داروخانه، زیر میانگین این تعداد قرار دارد؛ سهم داروخانه از قیمت مصرف کننده داروهای داخلی ارزان قیمت، 20 و از داروهای وارداتی 5 تا 12 درصد است؛ با در نظر گرفتن سهم داروخانه های دولتی در عرضه داروهای گرانقیمت، میزان حق فنی، تعداد نسخ و احتساب هزینه ها مشخص می شود که بیش از 8 هزار داروخانه های در کشور از محل دارو کمتر از 2 میلیون تومان در ماه سود ناخالص دارند.


وی یادآوری کرد که داروخانه درآمدهایی را نیز از محل فروش لوازم بهداشتی و مکمل دارند که فقط مختص آن ها نیست.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان غذا و دارو با توجه به شرایط فوق تاکید کرد: منابع کافی برای ارائه خدمات مناسب در بسیاری از داروخانه ها وجود ندارد؛ لذا این پارادوکس موجود باعث نارضایتی مردم از یک سو و داروسازان داروخانه ها از سوی دیگر می شود.
وی در پایان سخنانش با گفتن اینکه سیاستگذاران کشور باید بدانند که حفظ و ارتقای سلامت یک جامعه و ایجاد رضایت اجتماعی در این راستا هزینه دارد و هزینه ای که در  ایران می شود هم نسبت به بسیاری از کشورها که شرایط مشابهی دارند پایین تر است گفت: حق بیمه درمانی کشور در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین تر است و طبیعتا بسیاری از هزینه ها از جیب بیماران پرداخت می شود که بعضا نارضایتی هایی را بدنبال دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha