فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت با کنترل قند خون و طی یک پروسه تغذیه‌ای می توانند با رعایت تغذیه مناسب روزه بگیرند و قطعا هنگام افطار و سحری باید از خوردن غذاهای شیرین و خیلی چرب پرهیز کنند.

سلامت نیوز:فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت: بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت با کنترل قند خون و طی یک پروسه تغذیه‌ای می توانند با رعایت تغذیه مناسب روزه بگیرند و قطعا هنگام افطار و سحری باید از خوردن غذاهای شیرین و خیلی چرب پرهیز کنند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،سعید کلباسی با بیان این مطلب تصریح کرد: آن دسته از افرادی که در طول شبانه روز مجبور هستند برای کنترل دیابت خود دارو مصرف کنند، مجاز به روزه‌داری نیستند .


وی گفت: فقط آن دسته از مبتلایان به دیابت که پزشک به آنان اجازه روزه داری را داده است می توانند روزه بگیرند.
این فوق تخصص غدد توصیه کرد: یک ساعت و نیم پس از افطار مصرف میوه مفید است و قند خون را نیز باید دو ساعت پس از افطار کنترل کنند و مصرف سبزیجات برای روزه داران دیابتی بسیار ضروری و مصرف چای و قهوه مناسب نیست.
کلباسی توصیه کرد: با توجه به طولانی بودن طول روزها در فصل تابستان، دیابتی ها بهتر است در فصل زمستان که روزها کوتاهتر هستند و در واقع نخوردن قرص ها عوارض کمتری برای آنان دارد، اقدام به گرفتن قضای روزه خود کنند.


وی درباره تاثیر تست قند خون بر روزه داری دیابتی ها هم گفت :  دیابتی هایی که پس از مشاوره با پزشک خود امکان روزه گرفتن در شرایط خاص را دارند، تست قند خون  با توجه به فتاوای مراجع معظم ، هیچ تاثیری در روزه داری آنان ندارد و حتما با قند خون خود را در طول روز کنترل کنند.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم همچنین به عرضه داروهای جدید در کشور اشاره کرد که در صورت استفاده از این نوع داروها ، شهروندان مبتلا به دیابت و علاقه مند به روزه داری ، می توانند تا 24 ساعت قند خون خود را ثابت نگه دارند.
کلباسی درباره تاثیر داروهای ایرانی و خارجی روی دیابت هم گفت: براساس مطالعات صورت گرفته  هیچ تفاوتی میان داروهای تولید داخلی و وارداتی در زمینه مهار دیابت وجود ندارد و شهروندان فریب تبلیغات دروغین را نخورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha