در گذشته در مراسمی که بر پا می‌شد غذا را در ظروف‌چینی به در خانه دیگران برده می‌شد. رسم غذا دادن در ظروف چینی یا حداقل ظروفی كه یك‌بار مصرف نباشند دیگر به فراموشی سپرده شده و به ‌جای آن ظروف پلاستیكی مد شده است. این درحالی است كه بررسی‌ها نشان می‌دهد، ظروف پلاستیكی چه برای محیط زیست و چه برای سلامت شهروندان مضر هستند.

در ظروف یک بار مصرف نذری ندهید/زباله های پلاستیکی جذب طبیعت نمی شوند

سلامت نیوز: در گذشته در مراسمی که بر پا می‌شد غذا را در ظروف‌چینی به در خانه دیگران برده می‌شد. رسم غذا دادن در ظروف چینی یا حداقل ظروفی كه یك‌بار مصرف نباشند دیگر به فراموشی سپرده شده و به ‌جای آن ظروف پلاستیكی مد شده است. این درحالی است كه بررسی‌ها نشان می‌دهد، ظروف پلاستیكی چه برای محیط زیست و چه برای سلامت شهروندان مضر هستند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، هر روزه میلیون‌ها تن ماده پلاستیكی در طبیعت بعد از مصرف انباشته و به دلیل عدم بازگشت به طبیعت باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند. ساختار شیمیایی این پلاستیك‌ها به گونه‌ای است كه میكرو ارگانیسم‌ها این اجازه را نمی‌دهد تا آنها را تجزیه كرده تا به شكل مطلوب به طبیعت برگردند. همانطور كه مشخص است به‌دلیل حجم بالای استفاده از پلاستیك‌ها، مواد بسته‌بندی پلاستیكی بیشترین حجم زباله‌های شهری را تشكیل می‌دهند. در حقیقت بیش از 30 درصد از تمام پلاستیك‌های سنتزی كه در صنایع بسته‌بندی مصرف می‌شوند بعد از مصرف در محیط زیست باقی می‌مانند. مقادیر زیادی از مواد پلاستیكی و ظروف یك‌بار مصرف بدون كوچك‌ترین توجه به خسارت ایجاد شده به محیط زیست به راحتی در مكان‌های مختلف دفن می‌شوند. پدیدآمدن خسارت و زیان‌های زیادی برای سلامت انسان شده و باعث واردآمدن خسارت به منابع زنده، آكولوژی سیستم و محیط زیست می‌شود كه این تعریف شامل انواع ظروف یك‌بار مصرف می‌شود كه به‌دلیل خنثی بودن نسبی آن در مقابل واكنش‌های شیمیایی موجب افزایش مصرف و در نهایت تولید زباله‌های غیرقابل بازیافت می‌شود و به همین علت پلاستیك‌ها در سرتاسر دنیا پخش شده است و جامعه نباید و نمی‌تواند از كنار این مساله با بی‌تفاوتی بگذارد.

ایران به‌دلیل عدم فرهنگ‌سازی، جزو 10 كشور اول در تولید و مصرف مواد پلاستیكی است و مردم كشور ما یكی از بزرگ‌ترین تولیدكنندگان و مصرف‌كنندگان ظروف یك‌بار مصرف و نایلكس در دنیا هستند. حتی ایران در مقایسه با كشور‌های اطراف از جمله تركیه، امارات متحده عربی و عربستان و همچنین كشورهای توسعه‌یافته اروپایی و آمریكایی جزو 10 كشور آخر به لحاظ توسعه‌یافتگی محسوب می‌شود و این درحالی است كه یكی از شاخص‌های توسعه پایدار هر كشوری، تولید و مصرف پایین آلاینده‌های مختلف زمین و هوا از جمله تولید اینگونه مواد پلاستیكی است. در واقع، به دلیل اینكه ظروف پلاستیكی از مشتقات مواد نفتی است ساختار آن به گونه‌ای است كه در دمای پایین حتی زیر 30 درجه نیز می‌تواند وارد مواد غذایی شود. این ظروف از پلیمر ساخته شده‌اند كه این پلیمرها زمانی در معرض مواد داغ مانند سوپ، آش و چای قرار می‌گیرند به مونومر تبدیل می‌شوند و این مونومرها همراه غذا وارد دستگاه گوارش و بدن ما می‌شود. با توجه به اینكه صدمات ظروف پلاستیكی از لحاظ زیست‌محیطی سلامتی و دیگر آسیب‌ها بر كسی پوشیده نیست، چند سالی است كه شاهد وجود ظروف گیاهی یك‌بار مصرف در بازار هستیم كه به گفته مسئولان امر این ظروف در مقایسه با دیگر ظروف یك‌بار مصرف صدمات كمتری را برای محیط زیست و سلامت جامعه در پی دارد.


 ضرورت نگاه همگانی به محیط زیست
یك فعال محیط زیست درباره تاثیر ظروف یك‌بارمصرف به آرمان می‌گوید: زباله‌های پلاستیكی و ظروف یك‌بار مصرف به عنوان تهدیدی برای سلامت زیست‌بوم در جهان محسوب می‌شود. هومان خاكپور می‌افزاید: هم‌اكنون بحث قاره هفتم در كشور مطرح است، بالطبع در كشورهایی كه شهروندان مسئول‌تری دارد حفاظت از محیط زیست هم با حساسیت ویژه از سوی مردم دنبال می‌شود و باید ما نیز ملاحظات محیط زیستی به عنوان فرهنگ را نسبت به این مقوله لحاظ کنیم. به گفته او متاسفانه ظروف یك‌بار مصرف به عنوان یك مشكل در مناطق گردشگری و گردش‌پذیر كشور خودنمایی می‌كند و در این مناطق بیشتر شاهد رها شدن زباله‌ها در دامن طبیعت هستیم. خاكپور تاكید می‌كند: در اكثر مناطق گردشگری كشور این آلودگی خود را نشان می‌دهد و باعث به خطر افتادن سلامت شهروندان و صدمات به منابع آب و خاك می‌شود. این فعال محیط زیستی تصریح می‌كند: با توجه به اینكه ظروف یك‌بار مصرف و پلاستیكی معضل آلودگی محیطی را برای افراد به دنبال دارد، شاهد بروز خسارت‌های فراوانی به محیط زیست هستیم. باید توجه کافی به كاهش استفاده از ظروف پلاستیكی شود. به گفته او در این زمینه دستگاه‌های ذی‌ربط باید با نظارت، جدیت و با افزایش سطح آگاهی افراد به ایجاد حساسیت درباره نحوه استفاده از ظروف یك‌بار مصرف بپردازند. خاكپور با بیان اینكه فعالیت‌ها در زمینه بازیافت آن‌طور كه باید و شاید نبوده است، تصریح می‌كند: در برخی موارد شاهد رهاسازی ظروف یك‌بارمصرف در شهر هستیم و به‌دلیل اینكه شهرداری موظف به جمع‌آوری این آلودگی‌های است فقط شاهد جمع‌آوری مقطعی هستیم و تاكنون در زمینه بازیافت هم هیچ اقدام خاصی انجام نشده است كه همین امر سبب بروز آسیب‌های فراوان و آلودگی محیط زیست و تهدید سلامت محیط زیست منطقه را در پی دارد.


 عزم همگانی برای مقابله با رهاسازی زباله
یك عضو كمیسیون بهداشت مجلس درباره صدمات موجود در ظروف یك‌بار مصرف و پلاستیكی، می‌گوید: سالانه حدود 177 هزار تن پلاستیك در كشور تولید و2/1میلیون تن پلاستیك مصرف و وارد چرخه پسماند می‌شود. عبدالعزیز مصری می‌افزاید: امروزه مصرف پلاستیك در جوامع شدت گرفته و هر روز شهروندان زیادی مبادرت به تولید زباله و پلاستیك می‌كنند. به گفته او با توجه به اینكه به نظر مسئولان امر حدود 500 سال زمان می‌برد تا این مواد جذب طبیعت شود، بالطبع این آمار خود گواه وجود مشكلات و نارسایی محیط زیستی فراوان است. مصری با بیان اینكه برای كم‌كردن استفاده از آسیب‌های موجود در زمینه محیط زیستی باید فرهنگسازی كرد، تاكید می‌كند: وقتی شهروندان بدانند كه با استفاده از ظروف یك‌بار مصرف پلاستیكی مقداری پلاستیك به دلیل حرارت موجود در غذا وارد بدن می‌شود و در بلندمدت باعث بروز انواع بیماری دستگاه گوارش، بیماری‌های خونی و... می‌شود، دیگر به سراغ استفاده از این وسایل نمی‌روند و مبادرت به استفاده از وسایل موجود می‌كنند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha