مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت موظف به همکاری در طرحهای حفاظت محیط زیست از جمله برنامه حفاظت از لایه اوزن و حمایت از حقوق بیماران است.

مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت در کارگاه "اطلاع رسانی حذف و جایگزینی افشانه های تنفسی مبتنی بر فریون ها" گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی سلامت جامعه در همه حال موظف به همکاری در طرحهای حفاظت محیط زیست از جمله برنامه حفاظت از لایه اوزن و جایگزینی فریونها در افشانه های تنفسی از یکسو و حمایت از حقوق بیماران برای برخورداری از یک داروی موضعی با کمترین عوارض سیستمیک است.

دکتر اکبر عبداللهی اصل گفت: در طول سال گذشته حدود هشت میلیون واحد اسپری با مواد موثره مختلف در کشور مصرف شده است که حدود 70 درصد آن در صنایع داخلی تولید شده است که این مقدار تولید معادل مصرف یکصد تن گاز CFC در سال است.

مدیرکل نظارت بر امور دارو و مواد مخدر وزارت بهداشت در ادامه افزود: هر چند که اداره کل نظارت بر امور داور به عنوان متولی ثبت و تامین داروی کشور اقداماتی از قبیل ممنوعیت ثبت داروهای وارداتی حاوی CFC انجام داده است ولی تغییر خواص فیزیکی و شیمیایی و حسی دارو از قبیل طعم می تواند در پذ یرش بیماران موثر باشد که این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

عبداللهی اصل قیمت بالاتر برخی فرآورده های فاقد CFC و انتخاب نوع ارزانتر توسط سازمانهای بیمه گر را به عنوان عاملی برای عدم مصرف از جانب بیماران دانست و با ابراز امیدواری گفت: در جهت فرهنگ سازی بیماران و پزشکان همزمان با روند تبدیل صنایع داروسازی اقداماتی صورت خواهد گرفت تا در جریان نیل به این هدف که در راستای سلامت در محیط زیست است موفقیت بسیاری را شاهد باشیم.

 این نشست در راستای اجرای استراتژی کشور مصوب پنجاه و دومین نشست کمیته اجرایی صندوق چند جانبه پروتکل مونترال در جهت حذف مصرف فریونها در تولید افشانه های تنفسی در صنعت دارویی کشور ونهادینه سازی کاربرد محصولات جایگزین غیر فریونی و در قالب تفاهمنامه فی مابین دولت ایران (سازمان حفاظت محیط زیست) و برنامه محیط زیست سازمان ملل برگزار می شود.

 هدف اصلی از برگزاری این نشست جلب مشارکت و انتقال اطلاعات به جامعه پزشکی و دارویی و انجمنهای تخصصی مربوط به بیماریهای ریوی و آسم است که در این نشست با آموزش و اطلاع رسانی با معرفی و کاربرد افشانه های تنفسی غیر فریونی به جامعه پزشکی و بیماران، جایگزینی کامل محصولات دارویی مخرب لایه اوزن پیگیری می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha