پیکر پاک دکتر احمد خردمند بنا بر وصیت خودش جهت آموزش دانشجویان پزشکی به بخش آناتومی دانشکده پزشکی شیراز تحویل شد

سلامت نیوز:دکتر احمد خردمند، از پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با وصیتی نیک اندیشانه، پس از دیدار حق، در یادها جاویدان ماند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، نام و یاد دکتر احمد خردمند، متخصص گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با دو اقدام انسان دوستانه که یکی اهدای پیکر او به بخش تشریح دانشکده پزشکی شیراز و دیگری اهدای هزینه مراسم ختم آن مرحوم به احداث بیمارستان سرطان جنوب کشور بود، برای همیشه تداوم یافت.  
 
در بیست و یكمین روز از ماه مبارك رمضان، مصادف با سالروز شهادت امیرالمومنین حضرت علی (ع)، پیكر پاك دكتر احمد خردمند، متخصص گوش و حلق و بینی، از آستانه حضرت سیدعلاءالدین حسین(ع) به سمت دانشكده پزشكی تشییع شد.

روح پاك دكتر احمد خردمند، یكی از پزشكان و خرد ورزان جامعه پزشكی شیراز اگرچه به مصداق کلام شریف "انا لله و انا الیه راجعون" به دیدار حق شتافت، اما جسم خاكی وی طبق وصیت به سالن تشریح دانشكده پزشكی اهدا شد تا تداعی گر نگاه ژرف و اندیشه خردمندانه این بزرگ مرد علم و ایثار باشد.
 
اهدا هزینه تشییع به بیمارستان تخصصی سرطان جنوب

دكتر احمد خردمند نه تنها تن خاكی خود را در راه تعلیم و تعلم و توسعه علم طب به دانشجویان جوان و پزشكان آینده این مرز وبوم اهدا نمود، بلكه راه خوب بودن، خوب ماندن و خوب رفتن را خردمندانه و سخاوتمندانه در اختیار نسل جوان و پزشكان آینده قرار داد تا زنجیره دانش به ایثار، به نیکویی پیوند یابد. 

هزینه برگزاری مراسم ختم آن مرحوم نیز به مبلغ سیصد میلیون ریال برای كمك به احداث بیمارستان تخصصی سرطان جنوب اهدا شد.
 
خردمند نخستین پزشک استان فارسی که جسد خود را اهدا کرد

دکتر محمد باقر خسروی، رئیس دانشکده پزشکی شیراز این اقدام مرحوم خردمند را بزرگ و شایسته دانست و گفت: انسان های بزرگ تصمیمات بزرگ می گیرند و دکتر خردمند ، نخستین پزشک استان فارس بود که اقدام به اهدای جسد نمود.

وی با بیان اینکه دکتر خردمند از اولین گروه پزشکان گوش و حلق و بینی بود که تا پایان حیات به خدمت به خلق مشغول بود، افزود: یکی از نکات مهم این اقدام ، پذیرش خانواده آن مرحوم در خصوص وصیت پدرشان بود و جامعه ما به افراد این چنینی نیاز دارد تا به واسطه این عمل نیک، امکان ارتقای سطح دانش پزشک فراهم شود.

دکتر خسروی تصریح کرد: انفاق از نظر جان و مال کار بزرگی است که در آموزهای دین ما نیز به آن توصیه شده و اهدای جسد، کار نیکی است که به از خودگذشتگی نیاز دارد.

رییس دانشکده پزشکی اظهار داشت: دانشکده پزشکی شیراز بر خود وظیفه می داند این اقدام را ارج نهاده و افرادی چون دکتر خردمند را به عنوان الگو معرفی نماید.

وی هم چنین از وجود کمیته ای در این دانشکده برای ساماندهی نیات انسان دوستانه افراد برای مشارکت در امر اهدای جسد خبر داده و گفت: افراد می توانند با مراجعه به این کمیته در دانشکده پزشکی در این خصوص اقدام کرده و روند قانونی آن را طی کنند.
 
اهدای جسد گام موثری در توسعه دانش پزشکی نسل آینده خواهد داشت

دکتر طاهره طلایی، مدیرگروه بخش آناتومی دانشکده پزشکی شیراز نیز با اشاره به اهمیت برجسته اقدام دکتر خردمند در اهدای پیکر خود گفت : اقدام آن مرحوم بسیار شجاعانه و بزرگ بوده که گام موثری در توسعه دانش پزشکی برای نسل های آتی خواهد بود .

وی با بیان اینکه علم تشریح با بررسی ساختار طبیعی بدن انسان مرتبط است، ادامه داد: پزشکان برای شناخت بیماری باید ابتدا ساختار طبیعی بدن را بشناسند که این امر به کمک کلاس های تشریح در دوران تحصیل پزشکی فراهم می شود تا به واسطه آن روش معاینه و جراحی را بیاموزند، همچنین امکان ابداع روش های جدید جراحی ایجاد شود .

دکتر طلایی از پایین بودن قابل توجه سرانه جسد برای بخش تشریح در ایران خبر داده و افزود: افراد علاقمند به انجام این اقدام انسان دوستانه ، می توانند تقاضای خود را به شکل قانونی ثبت کنند و در صورت مرگ این افراد ، تمامی اقدامات شرعی و اسلامی برای آنان انجام می شود .

دکتر طلایی خاطرنشان کرد : مشارکت در این اقدام نفعی غیر مستقیم به گسترش علم پزشکی برای نسل های آینده است .
 
پدرم مردی مهربان و خوش ذوق بود/بیماران نیازمند را بدون هزینه درمان می کرد

دکتر ابراهیم خردمند ، فرزند ارشد مرحوم خردمند نیز که خود از پزشکان متخصص جراح فارس است با تشریح ویژگی های شخصیتی دکتر احمد خردمند، گفت: پدرم مردی مهربان و خوش ذوق بود که این ویژگی های اخلاقی ، در مشی شغلی او نیز نمود یافته بود .

وی اظهار داشت : او همواره بدون چشمداشت مالی ، به بیماران خدمت می کرد و به استطاعت مالی آنان برای پرداخت هزینه ، توجه داشت، اگر بیمار نیازمندی به او مراجعه می نمود بدون دریافت هزینه اقدامات درمانی او را انجام می داد .

فرزند مرحوم خردمند در رابطه با اقدام پدر ، تصریح کرد : این وصیت طبق آنچه که خود آن مرحوم از زمان دانشجویی در نظر داشت ، پیش از مرگشان مطرح شد و اگر چه ابتدا برای من و خانواده پذیرش آن دشوار بود اما با درک ابعاد بزرگ این اقدام و احترام به خواسته پدر، نسبت به اهدای پیکر او اقدام نمودیم.

دکتر ابراهیم خردمند اضافه کرد : پدرم از همان دوران طفولیت ما ، نسبت به گذشت و ایثار به همونوعان ، تاکید داشت و این نگاه او در وصیت بزرگش تبلور یافت .

وی افزود : هم چنین پدرم قبل از مرگ نسبت به اهدای ۳۰ میلیون تومان بابت هزینه های مراسم ختم خود برای ساخت بیمارستان سرطان جنوب کشور اقدام نموده بود که مطابق خواسته آن مرحوم اقدام می شود .
 
زندگی نامه مرحوم خردمند

مرحوم دکتر احمد خردمند ، در سال ۱۳۱۲ هجری شمسی در شهرستان نی ریز استان فارس متولد شده، تحصیلات آن مرحوم در شهر شیراز گذشت و برای دوره پزشکی عمومی وارد دانشگاه شیراز شد، ادامه دوران تحصیلی دکتر خردمند برای دوره تخصصی در دانشگاه شهید بهشتی ادامه یافت .

آن مرحوم پس از سال ها خدمت صادقانه در عرصه پزشکی کشور به عنوان یکی از نخستین گروه پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی فارس در سن ۸۲ سالگی در شیراز دار فانی را واع گفت و به دیدار حق شتافت .

دکتر احمد خردمند ، صاحب سه فرزند بود که فرزند ارشد آن مرحوم دکتر ابراهیم خردمند به ادامه راه پدر در رشته تخصص جراحی مشغول به فعالیت است ، همچنین دختر آن مرحوم دکتر کتایون خردمند از اساتید گیاه پزشکی کشور بوده و فرزند آخر او نیز مهندس نوید خردمند در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل نموده است.

گفتنی است مراسم تشییع مرحوم دکتر خردمند با حضور جمعی از مسئولان دانشگاه و دانشكده پزشكی شیراز، همچنین اساتید و كاركنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز برگزار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha