رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: به دنبال این هستیم که بسیاری از مشاوره‌ های ژنتیک قبل از ازدواج در کشور اجباری شود و امیدواریم در بودجه برنامه ششم برای این امر ردیف بودجه ای در نظر گرفته شود تا به صورت رایگان و از این طریق از اختلالات ژنتیکی و معلولیت های مادرزادی جلوگیری شود.

بهزیستی به دنبال اجباری کردن مشاوره‌ های ژنتیک قبل از ازدواج

سلامت نیوز: رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: به دنبال این هستیم که بسیاری از مشاوره‌ های ژنتیک قبل از ازدواج در کشور اجباری شود و امیدواریم در بودجه برنامه ششم برای این امر ردیف بودجه ای در نظر گرفته شود تا به صورت رایگان و از این طریق از اختلالات ژنتیکی و معلولیت های مادرزادی جلوگیری شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد، رئیس سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به شعار امسال سازمان بهزیستی «تنها همه با هم می توانیم» یکی از گروه هایی که می تواند بهزیستی را در ارائه خدمات کمک کند ، اصحاب رسانه هستند.انوشیروان محسنی بندپی افزود: در حال حاضر یک میلیون و صد هزار معلول تحت پوشش بهزیستی هستند که 400 هزارنفر آنان روستایی و بقیه شهری می باشند که توانمندسازی معلولان و خانواده های آنان از اولویت های این سازمان است.وی اظهار داشت :بر اساس برآوردهای انجام شده حدود 300 هزار معلول در کشور وجود دارد که نیازمند خدمات تخصصی بهزیستی هستند و تحت پوشش سازمان قرار ندارند و سازمان تنها سالانه10 درصد این جمعیت را می تواند تحت پوشش قرار دهد.وی افزود: رویکرد اصلی سازمان بهزیستی فعالیت های پیشگیرانه و پایدار مبتنی بر مستندات علمی است و شناخت آسیب های اجتماعی بررسی میزان آن ، شناسایی گروه های آسیب پذیر ، ارتقای سطح آگاهی جامعه، توسعه غربالگری ها و توسعه مراکز ژنتیکی از سیاست های سازمان است.


محسنی بندپی اظهار داشت: به دنبال این هستیم که بسیاری از مشاوره‌ های ژنتیک قبل از ازدواج در کشور اجباری شود و امیدواریم در بودجه برنامه ششم برای این امر ردیف بودجه ای در نظر گرفته شود تا به صورت رایگان و از این طریق از اختلالات ژنتیکی و معلولیت های مادرزادی جلوگیری شود. رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر یک میلیون و 300 هزار معتاد در کشور هستند که 24 درصد معتادان مواد مخدر صنعتی و مابقی سنتی مصرف می کنند.وی با بیان اینکه در سال 85 تنها 4 درصد معتادان کشور مواد صنعتی مصرف می کردند اظهار داشت : ترک اعتیاد به مواد صنعتی به مراتب سخت تر از سایر مواد مخدر است که نیاز به یک برنامه ریزی طولانی مدت دارد.وی در رابطه با زنان معتاد گفت: در سال 85 تنها 4 درصد زنان معتاد بودند که در سال 90 به 10 درصد رسیده است.وی در رابطه با آمار زنان کارتن خواب اظهار داشت: منابع آماری وجود ندارد و پنج هزار کارتن خواب در کشور آمار صحیحی نیست.وی با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در کشور نگران کننده است افزود: در زنان آسیب های اجتماعی رو به افزایش است که این یک هشدار است.


محسنی بندپی اظهار داشت: تاثیر خروج زن از خانواده به اندازه تاثیر خروج مرد نیست و با خروج زن، خانواده پایداری و استحکام خود را از دست می دهد و اعضای خانواده بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی قرار می‌گیرند.وی گفت : در سال 75 آمار زنان سرپرست خانوار یک میلیون و 200 نفر ، سال 85
یک میلیون و 600 هزار نفر و در سال 90 به دو میلیون و500 هزار نفر رسید که رشد 53 درصدی داشته است.رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه طلاق یک معضل جدی در جامعه است افزود: در این راستا سازمان طرحی را با یکی از دانشگاه های علوم پزشکی کشور ، وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در 9 استان کشور که آمار طلاق در آنها بیشتر است را اجرا و علل وعوامل آن بررسی می‌کند. وی گفت: این طرح در استان هایی مانند البرز، خراسان رضوی و تهران اجرا می شود. وی میانگین طلاق در کشور را 5/7 درصد بیان کرد. گفتنی است، رئیس سازمان بهزیستی کشور در سفر به استان یزد از موسسه خیریه فرزندان آسمانی ، مرکز ژنتیک میبد و موسسه خیریه نیکوکاری حضرت فاطمه الزهرا (س) بازدید کرد . همچنین ساختمان جدید بهزیستی استان ، مرکز اورژانس اجتماعی بافق ومرکز جامع توانبخشی معلولان جسمی - حرکتی توان گستر یزد افتتاح شد.


رسیدگی به مسائل دو جنسی ها در شرح وظایف ما نیست
رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: رسیدگی به مشکل افراد دارای اختلالات جنسی «ترانس سکشوال» - دو جنسی ها – به صورت شفاف در شرح وظایف این سازمان تعریف نشده است. انوشیروان محسنی بندپی در گفتگو با ایرنا، درباره برنامه های این سازمان برای افرادی که هویت جنسی مشخص ندارند
(دو جنسی ها) افزود: در شرح وظایف بهزیستی، خیلی روشن به موضوع رسیدگی به مسائل این افراد نظیر درمان، مراقبت و پایش اشاره نشده است. وی اختلالات جنسی را یک آسیب دانست و بر روشن شدن سیاست های استراتژیک در مسائل اجتماعی تاکید کرد. رئیس سازمان بهزیستی ادامه داد: مسائل و آسیب های اجتماعی، بحران ها و واقعیت های جامعه نشان داده که نیازمند مسئولیت پذیری اجتماعی و تولیت آن در یک حوزه خاص هستیم تا علاوه بر پاسخگویی، مطالبه خواهی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha