فعالان صنایع لبنی در كشور همواره از دخالت‌های دولت در كار خود گله می‌كنند. حالا در گردهمایی مدیران كارخانجات صنایع فرآورده‌های لبنی، به صلاح نبودن افزایش قیمت مطرح شده است. فعالان صنایع لبنی می‌گویند ضربه افزایش قیمت به سبد كالای مصرف‌كننده برخورد خواهد كرد و بهتر است كه دولت با پرداخت یارانه به تولید هم شیر را در سبد كالایی خانوار حفظ كند، هم حاشیه سود تولید‌كنندگان و دامداران محصولات لبنی را حفظ كند.

سلامت نیوز: فعالان صنایع لبنی در كشور همواره از دخالت‌های دولت در كار خود گله می‌كنند. حالا در گردهمایی مدیران كارخانجات صنایع فرآورده‌های لبنی، به صلاح نبودن افزایش قیمت مطرح شده است. فعالان صنایع لبنی می‌گویند ضربه افزایش قیمت به سبد كالای مصرف‌كننده برخورد خواهد كرد و بهتر است كه دولت با پرداخت یارانه به تولید هم شیر را در سبد كالایی خانوار حفظ كند، هم حاشیه سود تولید‌كنندگان و دامداران محصولات لبنی را حفظ كند.

به گزارش سلامت نیوز به  نقل از روزنامه تعادل، بعد از عبور از 4ماهه نخست سال كه صنایع غذایی مجاز به افزایش قیمت نبودند حالا با گذشت ماه مبارك رمضان وزارت جهاد كشاورزی اجازه افزایش قیمت 6درصدی را صادر كرده است اما فعالان این صنعت افزایش قیمت را به صلاح نمی‌دانند. روز شنبه گردهمایی مدیران كارخانجات صنایع فرآورده‌های لبنی برگزار شد و باصدور قطعنامه‌یی در خصوص وضعیت لبنیات در كشور به كار خود پایان داد. این گردهمایی كه برای بررسی راه‌حل‌های مناسب برای چالش‌های پیش روی صنایع لبنی با تكیه بر اصل ایجاد تعامل حداكثری فیمابین ذی‌نفعان دولت، مصرف‌كنندگان، دامدارها و صنایع لبنی برگزار شد با صدور قطعنامه‌یی پایان یافت.

طبق گزارش‌های پیشین و به نقل از دبیر انجمن صنایع لبنیات ایران از میان 600 كارخانه لبنی كشور 400 كارخانه با ظرفیتی كمتر از 50 درصد كار می‌كنند و اغلب زیان‌ده هستند و همچنین سود 3ماهه 5 كارخانه لبنی فعال در بورس رقمی معادل 2.24درصد بوده است. بنابراین اوضاع این صنایع چندان تعریفی ندارد.

در این قطعنامه راهكارهایی برای برون‌رفت از ركود حاكم براین صنعت ارائه شده است. فعالان صنایع لبنی طبق این قطعنامه این‌بار خواهان عدم افزایش قیمت هستند زیرا برآورد می‌كنند كه با افزایش قیمت این محصولات، بخشی از تقاضای بازار خود را از دست خواهند داد و با توجه به آنكه شیر و محصولات لبنی از اهمیت بالایی در سبد كالایی مصرف‌كنندگان برخوردار است این كاهش تقاضا می‌تواند در سلامت مردم تاثیرگذار باشد. در متن قطعنامه آمده است كه هرگاه دولت در حمایت از امر سلامت آحاد ملت و مصرف‌كنندگان برای افزایش سطح مصرف سرانه سالانه شیر و لبنیات و جلوگیری از كاهش تولید شیرخام لازم و ضروری تشخیص دهد نسبت به كنترل قیمت و پرداخت مابه‌التفاوت قیمت‌های تعادلی عرضه و تقاضای بازار و قیمت‌های دستوری هر یك از بخش‌های كل زنجیره اقدام كند. آنها همچنین اصلاح قوانین مالیاتی و گمركی و... را برای كاهش فشار از روی مصرف‌كننده را نیز مهم دانستند. افزایش تقاضای مصرف‌كنندگان هم مساله دیگر مورد تاكید در قطعنامه است كه از طرق مختلف می‌تواند نظیر توزیع در مدارس و... هم در تنظیم بازار كمك كند و هم در افزایش سطح سلامتی مردم. آنها همچنین خواستار شدند، سازمان دامپزشكی كشور برای اجرای طرح «ارتقای بهداشتی و كیفی شیرخام» و عملی كردن استاندارد اجباری شیرخام در سطح گاوداری‌های كشور برنامه‌ریزی و اقدام كند و وزارت بهداشت و درمان و نظام صنفی، بر عرضه محصولات لبنی سنتی غیرصنعتی و غیر پاستوریزه نظارت بیشتری برای جلوگیری از اشاعه بیماری‌های مشترك انسان و دام داشته باشد.



  یارانه، پیشنهادی برای كنترل بازار

محمد فربد، نایب‌رییس انجمن صنایع لبنی با تاكید بر نقش دخالت نكردن دولت در قیمت‌گذاری گفت: بازار عرضه و تقاضا باید قیمت‌ها را تعیین كند.

وی افزود: صنایع لبنی ملزم هستند شیرخام را به قیمت 1440تومان از دامداران خریداری كنند كه صنایع مقدور به خرید شیرخام در قیمت فوق نیستند و از طرف دیگر بازار نیز كشش افزایش قیمت را ندارد بنابراین انجمن صنایع لبنی پیشنهاد می‌كند كه این مابه‌التفاوت به‌صورت یارانه پرداخت شود تا تقاضای مصرف‌كنندگان كم نشود.

محمد فربد، گفت: اگر صنایع لبنی بخواهند شیرخام را در قیمت 1440تومان بخرند نیاز به افزایش قیمت 16درصدی دارند و در این قیمت مصرف‌كنندگان توان خرید نخواهند داشت، حال وزارتخانه پذیرفته است 6درصد هزینه‌ها افزایش یافته است كه این میزان مربوط به افزایش دستمزد و سربار كارخانجات لبنی است و كفاف هزینه شیرخام را نمی‌دهد. نایب‌رییس انجمن صنایع برای نخستین بار سود 3 ماهه 5 كارخانه لبنی فعال در بورس را اعلام كرد كه رقمی معادل 2.24درصد است و فاصله زیادی با سقف قانونی 14 تا 20درصدی (بسته به منطقه) دارد بنابراین حتی با وجود قانونی بودن، رسیدن به این رقم غیر قابل دسترسی است.



  سر دامداران هم بی‌كلاه مانده

همچنین پیش‌تر نعمتی، رییس هیات‌مدیره دامداران كشور، گفته بود: قیمت شیر و پرداخت بهای آن مشكل بزرگی برای دامداران به وجود آورده است. سال گذشته دولت قیمت شیر را 1440تومان تعیین كرد ولی شیر 1100تومان و گاه كمتر از دامدار خریداری می‌شود. گاوداری‌های صنعتی معمولا شیر خود را مستقیم به كارخانه می‌فرستند اما دامداری‌های نیمه‌‌صنعتی و سنتی شیر خود را از طریق واسطه‌ها به كارخانه‌ها می‌رسانند. به همین دلیل دامدار سنتی 900-800تومان شیر را می‌فروشد. خوراك دام خشوی تقریبا 100درصد افزایش پیدا كرده است.

وی گفت: دامداران حدود 2سال است كه در فروش شیر ضرر می‌دهند. تا چند ماه پیش تمام ذخایر خود را استفاده كردند و نمی‌توانند گاوهای خود را سیر كنند. دولت باید حمایتی از دامداران بكنند مثلا قیمت شیر بالا برود یا یارانه‌یی به آن تعلق گیرد. اگر این اتفاقات نیفتد دامداران، گاوهای خود را به كشتارگاه می‌فرستند و تولید شیر پایین می‌آید. امسال قیمت لبنیات 13.8درصد افزایش داشت. از این افزایش هیچ چیزی به دامدار نرسیده و حتی قیمت شیر نسبت به ماه گذشته هم كاهش پیدا كرده است. با این اوصاف با وجود قیمت بالای شیرخام سر دامداران هم بی‌كلاه مانده است و آنها هم وضعیت نابسامانی دارند و اغلب از حاشیه سود اندك برخوردارند یا ضرر می‌دهند. به‌نظر می‌رسد راه‌حل در رهاكردن بازار و اجازه كاركردن بخش عرضه و تقاضا باشد تا هم دامداران با قیمت منطقی مواجه باشند هم صنایع بتوانند به حیات خود ادامه دهند زیرا با پرداخت یارانه بازهم این امكان وجود دارد تا زمینه‌ساز رانت شود و خطرات دیگری را گریبانگیر این صنعت كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha