سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 15695

متخصصان ژاپنی موفق به ارائه روباتی شده اند که توانایی محاسبه حرکات تپشی قلب را داشته و با انطباق تجهیزات جراحی خود با این حرکات، می تواند جراحی بای پس را بر روی قلب در حال تپش به انجام برساند.

جراحی بای پس شریانهای کرونری قلب به عنوان درمان بیماری های مرتبط با گرفتگی عروق قلبی مورد استفاده فراوان قرار دارند. اما ظرافت مورد نیاز در این جراحی ها نیازمند توقف مصنوعی قلب است تا جراح بتواند با دقت و سرعت جراحی را به اتمام برساند.

دانشمندان دانشگاه وسدا ژاپن با خلق ماشین جراحی جدیدی این سیستم جراحی را دگرگون ساخته اند. این روبات جراح قادر است با ریتم ضربان قلب انطباق پیدا کرده و بدون نیاز به ایجاد ایست مصنوعی قلب، در هنگامی که قلب در حال تپیدن است جراحی را انجام دهد.

جراحی روباتیک به پزشکان اجازه می دهد بیماران را از طریق کنترل ماشینی که بسیار سریع تر، پاک تر و قابل انعطاف تر از دست انسان است، جراحی کنند.

روبات وسدا با محاسبه میلیمتری حرکات قلب و تطبیق دادن تجهیزات و ابزارهای جراحی موجود در روبات، می تواند جراحی بر روی قلب تپنده را به همان دقتی انجام دهد که بر روی قلب ثابت انجام می گیرد.

 بر اساس گزارش گیزمگ، آزمایش بر روی این روبات جراح از سال 2004 آغاز شده و جراحی هایی با 95 درصد دقت تشخیص حرکات قلب بر روی قلب خوک توسط این روبات صورت گرفته است. با این وجود دانشمندان ژاپنی قصد دارند قبل از انتقال این روبات به اتاقهای جراحی، دقت تشخیص آن را تا 98 درصد افزایش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha