نوشیدن آب یا سایر مایعات به مقدار 6 تا 8 لیوان در روز است.اما بعضی بزرگسالان ممکن است به مقادیر بیشتر یا کمتر نیاز داشته باشند که این بستگی به میزان سلامتی ،میزان فعالیت و میزان گرمی یا سردی هوا دارد.

چند راه آسان برای افزایش آب دریافتی در طول روز

سلامت نیوز:نوشیدن آب یا سایر مایعات به مقدار 6 تا 8 لیوان در روز است.اما بعضی بزرگسالان ممکن است به مقادیر بیشتر یا کمتر نیاز داشته باشند که این بستگی به میزان سلامتی ،میزان فعالیت و میزان گرمی یا سردی هوا دارد.


چرا نوشیدن مقادیر کافی آب اهمیت دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی تغذیه و سلامت(به سایت ایران)،آب باعث میشود هر قسمت از بدن شما عملکرد صحیح و مناسبی داشته باشد و همچنین به دفع مواد زاید ،حفظ دمای بدن،جلوگیری از تشکیل سنگ های کلیوی و یبوست نیز کمک میکند.

ما در طول روز از طرق مختلف از قبیل تعریق ،تنفس،ادرار و حرکات روده ای(مدفوع) آب بدن را از دست میدهیم و اگر فرد در آب و هوای گرم زندگی کند مقادیر بیشتری نیز از دست میدهد. در نتیجه بدن ما نیازمند جایگزین کردن این مقادیر از دست رفته جهت حفظ سلامتی و جلوگیری از دهیدراسیون (کم آبی ) میباشد.یکی از خطرات دهیدارسیون عدم توانایی بدن در خونرسانی کافی به اندام هاست.

آیا نوشیدن آب فقط برای هیدراته ماندن بدن است؟

همه مایعات به هیدراته ماندن بدن کمک می کنند اما آب معمولا بهترین انتخاب است چون فاقد هرگونه کالری یا قند است.

اما اغلب افراد سالم میتوانند مایعات کافی را از طریق نوشیدنی هایی که در طول روز مصرف میکنند نیزدریافت کنند.این مایعات میتوانند شامل آب،آبمیوه،قهوه،چای و دیگر نوشیدنی ها باشد.

از نظر متخصصان این موضوع که نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای ،قهوه و نوشابه های کولا همیشه منجر به دهیدراسیون و کم آبی بدن میشوند درست نیست و مشخص شده افراد سالمی که مقادیر متوسط از کافئین مصرف میکنند نسبت به افرادی که کافئین مصرف نمیکنند ،مقادیر بیشتری از مایعات را از دست نمی دهند.مقادیر متوسط کافئین 200 تا 300 میلیگرم در روز است که معادل 2 تا 4 فنجان 240 سی سی قهوه است.

همچنین بدن مقادیری از آب مورد نیاز خود را از طریق غذاها بدست می آورد.میوه جات و سبزیجاتی مثل کاهو و هندوانه حاوی مقادیر زیادی آب هستند.

به چه مقدار آب برای نوشیدن بدن ما نیاز دارد؟

یک توصیه رایج ، نوشیدن آب یا سایر مایعات به مقدار 6 تا 8 لیوان در روز است.اما بعضی بزرگسالان ممکن است به مقادیر بیشتر یا کمتر نیاز داشته باشند که این بستگی به میزان سلامتی ،میزان فعالیت و میزان گرمی یا سردی هوا دارد.

مثلا در شرایط زیر شما نیاز به نوشیدن مقادیر بیشتری آب پیدا میکنید :

-ورزش شدید بخصوص در آب و هوای گرم

-در بیماری هایی مثل سرماخوردگی یا عفونت دستگاه ادراری

-بارداری و شیردهی

از کجا می توانیم متوجه شویم مقادیر کافی آب دریافت کرده ایم؟

آسانترین راه برای تشخیص این موضوع مشاهده رنگ ادرار است.اگر مقادیر کافی آب نوشیده باشید رنگ ادرار شما شفاف یا زرد کم رنگ است.رنگ زرد پررنگ به منزله عدم نوشیدن مقادیر کافی آب است.

همچنین افرادی که مقادیر کافی آب و مایعات مینوشند مدفوع نرمتر دارند و کمتر به یبوست مبتلا میشوند.

در بعضی بیماری ها و شرایط پزشکی خاص مثل بیماری های کلیوی یا نارسایی قلبی باید مایعات دریافتی خود را محدود کنید و با پزشک خود مشورت کنید.

نوشیدن مقادیر زیاد آب هم میتواند خطرناک باشد اما این موضوع تقریبا اتفاقا نمی افتد چون هیچکس مقادیر کافی آب نمی نوشد.این موضوع در افرادی که ورزش استقامتی انجام میدهند مثل دوندگان ماراتن با خطر بالاتری همراه است. مقادیر زیاد آب بعلت رقیق کردن سدیم بدن میتواند خطرناک باشد.این عدم توازن میتواند منجر به مشکلات جدی از قبیل گیجی،تشنج و کما شود.

متخصصان به ورزشکاران توصیه میکنند در حین ورزش شدید از نوشیدنی ورزشی که محتوی سدیم و سایر الکترولیت ها و قند است استفاده کنند .اما اکثر افراد اگر برای کمتر از 1 ساعت و در آب و هوای معمولی ورزش میکنند نیاز به این نوشیدنی ها ندارند و آب ساده کفایت میکند.

چند راه آسان برای افزایش آب دریافتی در طول روز :

-نوشیدن یک لیوان آب هنگامی که صبح از خواب بیدار میشوید، قبل از نوشیدن چای یا قهوه.

-گذاشتن یک لیوان یا یک بطری آب بر روی میز کار

-نوشیدن چند جرعه آب هنگام گذشتن از محل هر چشمه آب

اگر از نوشیدن آب ساده خسته میشوید، یک بسته طعم دهنده بدون قند به آب خود اضافه کنید یا یک برش لیمو در آب خود قرار دهید

منبع : وب مد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha