چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 157427

سلامت نیوز:آمار مرگ و میر مادران و نوزادان در جهان یکی از دغدغه‌های همیشگی نظام‌های سلامت بوده‌است، چنانچه سازمان جهانی بهداشت 3 سال پیش شعار خود را حول محور «جهان بیش از هر زمان دیگری به ماما نیازمند است» انتخاب کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید بر اساس آخرین آمار در کشور ما هم مرگ مادران در سال 92 حدود 7/19 در 100 هزار نفر و در سال 93 حدود 19 در 100هزار نفر گزارش شده‌است و قطعا بخشی از این مرگ‌ها به علت عدم دسترسی به خدمات مناسب مامایی و بهداشتی بوده‌است.

در این میان در سطح جهانی هم در کنار آمارهای بالای مرگ مادران، حدود سه میلیون نوزاد در هفته اول زندگی به همین دلیل به كام مرگ كشیده می‌شوند. در شرایطی که اسناد بالادستی و سیاست‌های ما به سمت افزایش موالید و جمعیت حرکت می‌کند، قطعا نقش بی‌بدیل ماما‌ها و خدمات آنها را نمی‌توان نادیده‌گرفت.

موضوعی که در چندسال گذشته بارها مطرح شده‌است و تحت عنوان تلاش برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن پیگیری شده و البته به طور پی در پی به تعویق افتاده‌است. همین هم موجب آزردگی و گله‌مندی این گروه طی سال‌های اخیر بوده‌است. اما بالاخره پس از سال‌ها کشمکش و اعتراض این قشر، وعده و وعیدها به سرانجام رسید و این‌بار در شصتمین جلسه شورای عالی خدمات مامایی و پزشکی ورزشی تعرفه دار شد.

در این زمینه، امیر مجلسی، مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته، از زیر پوشش رفتن خدمات مامایی خبر داد و گفت: «این مورد در شورای عالی بیمه تصویب و به هیئت وزیران ارسال شده است.»

وی در ادامه افزود‌: «ماماها چندین سال بود که درخواست پوشش خدمات بیمه‌ای خود را داشتند که در نهایت با هماهنگی‌های به عمل آمده با بیمه‌های پایه و مشارکت وزارت بهداشت، برای نخستین بار بیمه خدمات مامایی مصوب شد.»

مدیرکل دفتر بیمه‌های سلامت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بر این اساس خدمات مامایی در سه استان اصفهان، اردبیل و گلستان به صورت پایلوت تحت پوشش بیمه خواهد رفت، عنوان کرد:«ویزیت، سونوگرافی و آزمایشات دوران بارداری طبق پروتکل وزارت بهداشت تحت پوشش قرار می‌گیرند.»

حال با توجه به اینکه ماماها خط مقدم هر نوع برنامه‌های جمعیتی هستند، قطعا اجرای چنین برنامه‌هایی در حوزه سلامت باید به گونه‌ای باشد که تحقق‌بخش اهداف حوزه سلامت باشد. زهرا مدرسی، عضو شورای عالی نظام پزشکی، در واکنش به این مصوبه گفت:« پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی می‌تواند بار مالی تحمیل شده بر بیمه‌ها را کاهش دهد.

در شرایط فعلی هر بیمار باید پس از دریافت خدمات مامایی برای انجام سونوگرافی و دریافت برخی از داروها به متخصص زنان و زایمان نیز مراجعه کند تا امکان استفاده از خدمات بیمه‌ای داشته باشد که هزینه‌های اضافی را برای بیماران به همراه دارد، در حالی که با ایجاد پوشش بیمه‌ای برای خدمات مامایی بخش زیادی از این هزینه‌ها جبران می‌شود.»


نقشه راه تحقق پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی

اجرای موفق چنین برنامه‌هایی، نیازمند نقشه راه است، نقشه راهی که باید به درستی ترسیم شود. در این زمینه عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت به سپید گفت:« حمایت‌های درست و به موقع می‌تواند بخشی از این نقشه راه باشد.ماما‌ها در سال‌های گذشته در بخش‌های گوناگونی مظلوم واقع شدند. همین مسئله موجب بیکاری برخی و بی‌رمق شدن فعالیت‌ها در این حوزه شود.»

وی در ادامه افزود:«نیاز است ما برای اجرای صحیح این مصوبه حمایت لازم را داشته‌باشیم. خدماتی که این گروه ارائه می‌دهند، در سطوح مختلف تاثیرگذار است. این قشر هم در بخش بهداشت و هم بخش درمان نقش بسزایی ایفا می‌کنند و تاثیر گذارند.»

فتاحی با بیان اینکه چنین اتفاقی می‌تواند از سزارین‌های بی‌دلیل بکاهد، گفت:«بهبود سلامت مادر و کودک و همچنین افزایش زایمان طبیعی تنها با تحقق پوشش بیمه‌ای این خدمات ممکن است، که ما امیدواریم این موضوع پیگیری و اجرایی شود. پس این موضوع می‌تواند گام موثری در سیاست‌های جمعیتی باشد.»

وی با بیان اینکه متاسفانه این دغدغه از سال‌های گذشته برای این قشر وجود داشته‌است، گفت:«حتما به یاد دارید که در طی این سال‌ها ماما‌ها همواره به دلیل این بی‌عدالتی ناراضی بودند به تبع آن شاخص‌ سلامت مادر و کودک هم به دلیل چنین هزینه‌هایی نامناسب بود. بر همین اساس با چنین تصمیمی می‌توان امیدوار بود که خانواده‌ها با پیگیری درست و به موقع و استفاده از این خدمات عامل بهبود سلامت مادر و نوزاد شود.»

وی در ادامه با بیان اینکه گاه مشکلاتی در پرداخت بیمه‌ها اتفاق می‌افتد، گفت:«امیدواریم این موضوع شامل حال خدمات مامایی نشود و قرارداد بیمه‌ها منعقد و به خوبی اجرا شود. در این میان به عنوان عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گویم ما تمام تلاشمان را می‌کنیم تا حق این قشر زایل نشود و نیاز حوزه سلامت در این زمینه نیز رفع گردد. البته صندوق‌های بیمه و وزارت‌بهداشت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز باید از این موضوع حمایت لازم را انجام دهند تا به موجب آن شاخص‌های سلامت ارتقا یابد.»


نظارت دقیق مغفول نماند

شهلا میرگلو بیات، دیگر عضو کمیسیون بهداشت با ابراز نگرانی بر اجرای صحیح این مصوبه، گفت:« نظارت بر اجرای پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی بسیار حائز اهمیت است و نباید مورد غفلت واقع شود. باید برای اجرای پایلوت این طرح، زمان‌بندی مشخصی تعریف شود که نواقص آن را بتوان شناسایی و در نهایت بعد از رفع این نواقص، اجرای آن را به سراسر کشور تعمیم داد.»

وی با یادآوری مصوبه شورای عالی بیمه درباره پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی، افزود:« درحال حاضر بیمار برای انجام آزمایش سونوگرافی باید متحمل هزینه مالی شود که انجام مکرر این آزمایشات می‌تواند فشار مالی زیادی را بر وی تحمیل کند.»

میرگلوی بیات با بیان اینکه مادران باردار نیازمند انجام آزمایش‌های مختلفی هستند که هیچ‌یک تاکنون تحت پوشش بیمه نبود، گفت:«حال امید است با اجرای این مصوبه بتوان حمایت‌های زیادی از این افراد صورت گیرد.

واقعیت آن است که نظارت رکن اصلی اجرای چنین مصوباتی است و برای اطمینان از اجرایی شدن آن لازم است دستگاه‌های نظارتی وارد عمل شده تا این مصوبه به طور کامل اجرایی شود چراکه این مهم در شرایطی به نفع مردم خواهد بود که درچارچوب سیستم قانونی و نظارتی صورت گیرد.»

وی با اشاره با اینکه اکنون فضا برای اجرای پوشش بیمه‌ای خدمات مامایی در سراسر کشور فراهم نیست و ممکن است هزینه‌های زیادی را بر دولت تحمیل کند، گفت:« بر همین اساس نیاز است اجرای پایلوت آن بررسی و میزان هزینه‌ها نیز برآورد شود.»

تحت پوشش قرار گرفتن خدمات مامایی، پس از گذر از سال‌های متوالی و وجود انتقادات فراوان، اتفاق میمون و مبارکی است، که در سطوح مختلف سلامت ما می‌تواند تاثیرگذار باشد.

بر همین اساس توجه به نحوه اجرای آن، موفقیت و شناسایی نقاط ضعف آن در استان‌های پایلوت و بالطبع رفع آن می‌تواند آینده خوبی برای حوزه سلامت ما رقم زند. چنانچه یکی از شاخص‌های اصلی بررسی نظام سلامت کشورها همین شاخص سلامت مادر و کودک و میزان مرگ و میر آنهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha