پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 15835

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت به مناسبت فرا رسیدن 5 اردیبهشت روز جهانی مالاریا برنامه‌های کنترل مالاریا در کشور را تشریح کرد.

محمد مهدی گویا گفت: سالانه 300 تا500 میلیون نفر در جهان به مالاریا مبتلا می‌شوند که 2 تا 3 میلیون نفر از آنان که عمدتا کودکان و زنان باردار هستند، جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: اهمیت مبارزه با مالاریا باعث شده تا کاهش 50درصدی موارد بیماری تا سال 2015 به عنوان یکی از اهداف مهم توسعه هزاره توسط سازمان ملل اعلام شود.

محمد مهدی گویا تاکید کرد: در کشور ما مالاریا از قدیم به عنوان یکی از مسائل بهداشتی مهم تلقی شده و هیچ بیماری دیگری به این اندازه موجب زیان‌های مالی و جانی جبران‌ناپذیری نشده است.علیرغم 5 دهه تلاش برای کنترل مالاریا متأسفانه کماکان حدود 10تا 15 هزار مورد بیماری در سال عمدتا از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بخش کمتر توسعه یافته (شهرستان‌های جنوب) کرمان گزارش می‌شود.

به گفته وی بررسی روند بیماری در سالیان اخیر نشان می‌دهد که در دهه گذشته میزان بروز بیماری سیر نزولی قابل توجهی داشته به طوری که در سال 70 بروز بیماری در کشور 76/1 درهزار بوده است و این میزان با کاهش 8 برابری در حال حاضر به 2 در ده‌هزار نفر جمعیت رسیده است.

در سالهای اخیر حذف بیماری با حمایت تکنیکی سازمان جهانی بهداشت در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است که به دنبال تغییر دیدگاه سازمان جهانی بهداشت در سال 86 در مورد هدفگذاری حذف مالاریا و با توجه به آخرین وضعیت موجود و شرایط کنونی کشور و منطقه و آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت مقرر شد برنامه حذف مالاریای کشور تا سال 1404 در راستای اهداف سند چشم‌انداز بیست ساله تهیه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha