عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۵۴ درصد افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله به طور کامل فاقد دندان هستند، گفت: همچنین آمار پوسیدگی دندان‌های شیری در کودکان زیر ۳ سال ناراحت‌کننده و تکان‌دهنده است.

سلامت نیوز:عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت با بیان اینکه ۵۴ درصد افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله به طور کامل فاقد دندان هستند، گفت: همچنین آمار پوسیدگی دندان‌های شیری در کودکان زیر ۳ سال ناراحت‌کننده و تکان‌دهنده است. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمدحسین خوشنویسان با بیان نتایج پیمایش کشوری سال 92-91 اظهار داشت: نتایج این پیمایش نشان می‌دهد 54 درصد افراد 65 تا 74 ساله به طور کامل فاقد دندان هستند و این نشان می‌دهد که وضعیت مناسبی از نظر بهداشتی نداریم.

وی ادامه داد: در ژاپن با هدف‌گیری که در نظر گرفته‌اند، افراد 80 ساله باید حداقل 20 دندان سالم و کارا داشته باشند تا مسئولیت جویدن غذا را انجام دهند و به بهداشت عمومی آنها کمک کند.

عضو هیأت عملی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ هر چند ما به هر افرادی که به هر دلیلی که دندان‌هایشان را از دست داده‌اند باید از روش‌های جایگزینی دندان استفاده کنیم اما آنچه مهم است از دست رفتن دندان‌ها از نظر علم دندانپزشکی قابل قبول نیست زیرا خداوند دندان‌ها را به گونه‌ای خلق کرده است در صورتی که هر روز تمیز شوند به طور مستمر بازسازی شده و این بازسازی موجب قوی شدن مینای دندان و جلوگیری از تخریب و پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

خوشنویسان ادامه داد: برای تغییر رویکرد فعلی باید از سن 6 ماهگی اقدام شود و مادر با رویش اولین دندان کودک در صدد مراقبت از آن برآید همچنین والدین باید تا 3 سالگی از دندان‌های کودک مراقبت کنند. طبق آمار کودکان زیر 3 سال در طول این مدت به طور متوسط حدود 13 بار به پزشک عمومی یا متخصص اطفال مراجعه می‌کنند اما برای ویزیت نزد دندانپزشک نمی‌روند.

وی افزود: این در حالی است که آمار پوسیدگی دندان‌های شیری در کودکان زیر 3 سال ناراحت‌کننده و تکان‌دهنده است واین نشان می‌دهد که دندانپزشکان به تنهایی قادر نیستند سلامت کامل دهان و دندان را برای مردم تأمین کنند و سایر گروه‌های پزشکی و پیراپزشکی نیز باید در این زمینه کمک کنند و  به افراد توصیه کنند تا به حفظ بهداشت و مراقبت از دندان‌های خود برآیند.

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت گفت: توصیه می‌شود کودکان از لحظه تولد تا 2 سالگی دو بار به دندانپزشک مراجعه کنند تا در صورت اشکال در دندان‌های شیری به درمان آنها بپردازند.

اکنون در کشورهای اسکاندیناوی بیش از 25 سال است که یا پوسیدگی اتفاق نیفتاده یا بسیار کم شده است.
خوشنویسان اظهار داشت: خلقت دندان‌ها به گونه‌ای است که در صورت مصرف مواد غذایی ترش لایه‌ای از مینای دندان کنده می‌شود و در صورتی که مسواک بزنیم و دندان‌ها تمیز باشند بزاق دهان روی دندان می‌نشیند و مینای دندان بازسازی می‌شود.


وی افزود: برای اینکه بتوانیم از این سیستم طبیعی حداکثر بهره را ببریم باید شب‌ها بعد از شام و صبح‌ها بعد از صبحانه مسواک بزنیم همچنین مسواک زدن 65 درصد تمیزی را تأمین می‌کند و استفاده از نخ دندان برای پاک کردن سطوح بین دندان 20 درصد و دهان‌شویه فلوراید یا آب نمک نیز 15 درصد باقی‌مانده را تأمین می‌کند.

عضو شورای سلامت دهان وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: دهان‌شویه فلوراید یا آب نمک محیط دهان را قلیایی می‌کند و در این محیط میکروب‌ها نمی‌توانند دندان را تخریب کنند و در صورتی که میکروب از راه تنفسی نیز وارد دهان شود قادر نخواهد بود تا به مینای دندان آسیب برساند.
وی خاطر نشان کرد: سلامت دهان بخشی از سلامت عمومی است و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند در تأمین سلامت کل بدن را مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha