محققان معتقدند: با استفاده از روش‌های غربالگری می‌توان از بروز هپاتیت C در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور جلوگیری کرد.

این پژوهش توسط دکتر سید حسن بزرگی پزشک عمومی مرکز تحقیقات سازمان انتقال خون قزوین با هدف تعیین عوامل خطرساز آلودگی به ویروس هپاتیت C در بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور در شهر قزوین انجام شده است كه طی آن 27 نفر از مبتلایان به تالاسمی ماژور که به صورت مرتب خون دریافت می کردند؛ بررسی شدند.

نتایج این بررسی نشان میدهد احتمال آلودگی به ویروس هپاتیت C و بیماران تالاسمی با سن بالا، تعداد تزریق خون، طول مدت بیماری، تعداد خانوار، سطح سواد، سابقه انجام جراحی در ارتباط است.

گفتنی است، تزریق خون مکرر و منظم در بیماران تالاسمی باعث کاهش عوارض کم خونی می شود و بر طول عمر این بیماران می افزاید.

ولی در طول مدت درمان بیماران به عوارضی مانند هپاتیت C دچار می شوند که بسیاری از این بیماران به بیماری کبدی مزمن پیشرفته مبتلا خواهند شد و باعث کاهش کیفیت زندگی آنان می شود.

بررسی‌های انجام شده در کشور نشان می دهد که بین 20 تا 30 درصد بیماران تالاسمی ماژور به ویروس هپاتیت C آلوده هستند كه این رقم آمار بسیار بالایی است چرا که در ایران آمار هپاتیت C کمتر از یك درصد گزارش شده است.

نتایج مطالعه حاکیست که تعداد دفعات تزریق خون به طور معناداری در بیماران تالاسمی آلوده به ویروس هپاتیت C بالاتر از بیمارانی بود که کمتر خون دریافت می کردند.

در این بررسی افزایش سن به عنوان یکی از عوامل خطر آلودگی به ویروس هپاتیت C ذکر شده است.

طرح غربالگری فرآورده‌های خونی در کشور از سال 75 آغاز شده و باعث کاهش آمار آلودگی بیماران تالاسمی به هپاتیت C شده است.

با توجه به اینكه طرح غربالگری فرآورده‌های خونی در کشور به طور مؤثری در حال انجام است شناسایی و حذف سایر عوامل خطر و استفاده از روش‌های غربالگری با حساسیت بیشتر می تواند از افزایش بروز هپاتیت C در این بیماران جلوگیری کند.

همچنین به کارگیری روشهای درمانی مؤثر با عوارض جانبی کمتر کیفیت زندگی این بیماران را افزایش خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha