یک متخصص عفونی گفت: طبق بررسی‌های آماری شیوع تب مالت در کشور سیر صعودی داشته و این موضوع با گران بودن محصولات لبنی بی‌ارتباط نیست.

سلامت نیوز: یک متخصص عفونی گفت: طبق بررسی‌های آماری شیوع تب مالت در کشور سیر صعودی داشته و این موضوع با گران بودن محصولات لبنی بی‌ارتباط نیست.
دکتر سید جلیل موسوی، در گفت‌وگو با سینا گفت: بیماری تب مالت یا تب مدیترانه‌ای یک بیماری باکتریایی است که عمدتاً در حیوانات وجود دارد و انسان هم در اثر مصرف محصولات آلوده حیوانی به طور مستقیم یا غیر مستقیم ممکن است به این میکروب مبتلا شود که در واقع یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان است.

وی ادامه داد: بیماری تب مالت بیماری ایندیمیک در کشور ما و کشور‌های همسایه است که در تمامی طول سال به ویژه در فصل زاد و ولد حیوانات با افزایش مواجه هستیم.

موسوی، گرانی محصولات لبنی و استفاده مردم از محصولات فله‌ای را عاملی در شیوع تب مالت دانست و اظهار کرد: طبق بررسی‌های آماری شیوع تب مالت در کشور سیر صعودی داشته و این با گران بودن محصولات لبنی بی‌ارتباط نیست چرا که برخی‌ها به دلیل گرانی به محصولات فله‌ای لبنی روی می‌آورند و همین باعث می‌شود تا ریسک ابتلابه بیماری تب مالت در این افراد بیشتر شود؛ توصیه ما این است که ترجیحا محصولات فله‌ای را خریداری نکنند.

این متخصص عفونی اظهار کرد: بیمار با علائم تظاهرات خونی، درگیری کمر و مهره‌ها و حتی مغز روبه‌رو است اما شایع‌ترین علامت بیماری تب مالت تب کردن است.

عضو انجمن عفونی ایران در رابطه با پیشگیری از تب مالت گفت: در مبحث پیشگیری از تب مالت در درجه اول شبکه دامپزشکی کشور باید بهبود یابد؛ کشور‌هایی مثل فلاند، سوئد، و ژاپن به طور کل تب مالت را در کشورشان ریشه کن کرده‌اند اما در کشور ما هنوز این اتفاق نیفتاده است و بار اقتصادی سنگینی هم به جامعه تحمیل می‌شود.

وی افزود: آموزش به مردم از طریق رسانه‌های جمعی مبنی بر اینکه از محصولات لبنی استاندارد با مهر تاییده استفاده کنند و اگر هم می‌خواهند از لبنیات محلی مصرف کنند حداقل خصوصاً در مصرف شیر دقت کنند و آن را ۵ دقیقه بجوشانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، در رابطه با درمان بیماری تب مالت افزود: تب مالت از لحاظ زمانی به سه گروه حاد، تحت حاد و مزمن تقسیم می‌شود، اگر تا ۳ ماه به طول انجامید بیماری حاد است؛ از ۳ ماه تا یکسال تحت حاد و از یک سال به بعد این بیماری مزمن می‌شود؛ این بدان مفهوم است که بیماران تب مالتی ممکن است هفته‌ها و ماه‌ها با این بیماری درگیر شوند و تشخیص داده نشود.

وی تصریح کرد: تب مالت یک بیماری شغلی است یعنی افرادی که دامدار، قصاب یا کشاورز هستند بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ در کلان شهر‌ها نیز ممکن است با مصرف زیاد بستنی و شیرینی جات خامه‌ای به این بیماری مبتلا شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha