چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 159557

تحقیقات جدید نشان داده خوردن غذا با عجله می تواند تلاش تان برای کنترل وزن را خنثی کند.

سلامت نیوز:تحقیقات جدید نشان داده خوردن غذا با عجله می تواند تلاش تان برای کنترل وزن را خنثی کند.

به گزارش سلامت نیوز به  نقل از سایت دکتر کرمانی، در این تحقیق سه گروه که هر گروه متشکل از 20 خانم بود ایجاد شد، و روی هر گروه یک نوع از پریشان خواری – خوردن در حال راه رفتن، تماشای تلوزیون، و در حال صحبت کردن – تست شد. این تحقیق نشان داد خوردن غذا در حال حرکت تاثیر بسیار نامطلوبی دارد: آنها مدتی بعد بیشتر از دیگر رژیم گیرندگان غذا خوردند. محققان این تحقیق می گویند: این تحقیقات آزمایشگاهی شاید برای کسانی که وزن خود را کنترل می کنند پیام واضحی نداشته باشد.

در دنیای واقعی شاخص های فراوان دیگری وجود دارد – از جمله دسترسی به غذا، خلق و خو و فشار – که روی مقدار و آنچه می خوریم تاثیر دارد. اما نتایج این تحقیق به ما نشان داد افرادی که در حال حرکت غذا می خورند ممکن است بعدا در طول روز دچار پرخوری شوند. چرا این اتفاق می افتد؟ دلیلش ممکن است تاثیرات ذهنی باشد: افرادی که با عجله و در حال حرکت غذا می خورند ممکن است از آنچه می خورند درست آگاه نباشند، و یا شاید فکر کنند چون فعال هستند پس می توانند بعدا بیشتر غذا بخورند.

و مخصوصا افرادی که رژیم می گیرنند بیشتر از همه ممکن است در معرض این طرز فکر قرار بگیرند. فکر می کنند که کالری بیشتری سوزانده اند و می توانند مقداری بیشتر غذا بخورند. بعید بود خانم هایی که در این تحقیق شرکت کردند به سمت کالری اضافه بروند چون وقت غذا خوردن تنها از آنها خواسته شد 5 دقیقه اطراف اتاق راه بروند، پس کالری که می سوزاندند بسیار ناچیز بود. مقدار کالری دریافتی این گروه مدتی بعد از کسانی که در حال تماشای تلوزیون و یا در حال صحبت کردن غذا می خوردند بسیار بیشتر بود.

جنیفر مک دانیل، متخصص تغذیه می گوید: افراد رژیم گیرنده ای که در حال حرکت غذا می خورند حس می کنند این حق را دارند که غذای بیشتری بخورند و من با نتایج این تحقیق موافقم. مک دانیل می گوید: ما اغلب اوقات مقدار کالری که در حال حرکت می سوزانیم دست بالا می گیریم، و من فکر می کنم پیاده روی 5 دقیقه ای هم می تواند یک فرد را قانع کند تا بیشتر غذا بخورد. اما نمی توان به هرآنچه نتایج آزمایشگاهی می گوید استناد کرد. و سوال اصلی این است که آیا کسانی که در حال حرکت غذا می خورند بیش از دیگران مستعد به اضافه کردن وزن هستند؟

برای پاسخ به این سوال یک تحقیق جامع با مدت زمان طولانی نیاز است. با عجله غذا خوردن ضرر های دیگری نیز دارد، فردی که نشسته و آرام غذا می خورد می تواند به آنچه می خورد فکر کند و غذایی سالم با مواد مغذی میل کند در حالی که عجله باعث می شود فرد نتواند تصمیم درستی بگیرد و خطر استفاده از غذاهای ناسالم بالا می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha