چهارشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به اظهارات برخی مبنی بر «دریافت و چگونگی هزینه‌کرد اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی هلال‌احمر در سال گذشته» و همچنین «تغییر ادبیات جمعیت هلال احمر» پاسخ داد.

سلامت نیوز:رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به اظهارات برخی مبنی بر «دریافت و چگونگی هزینه‌کرد اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی هلال‌احمر در سال گذشته» و همچنین «تغییر ادبیات جمعیت هلال احمر» پاسخ داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ناصر چرخساز در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر اختصاص اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی به جمعیت هلال‌احمر از محل منابع بحران در سال گذشته و وارد کردن برخی شائبه‌ها در زمینه چگونگی هزینه‌کرد این اعتبارات، گفت: بارها از تریبون‌های مختلف عنوان کرده‌اند که ما سال گذشته ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته‌ایم، در صورتی که چنین نیست؛ این اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده که مجلس در سال گذشته تصویب کرد و البته با توجه به مشکلات اعتباری دولت شاید حدود یک چهارم این بودجه به جمعیت هلال‌احمر تخصیص یافت.


وی افزود: حدود یک دوم از این یک چهارم نیز به بحث تملک و همچنین تجهیز ناوگان هوایی مربوط بود که در این زمینه هم به دستور دکتر ضیایی و البته با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم‌ها و جابجایی پول‌ها، ۶ فروند بالگرد را از محل این مبلغ و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی خریداری کردیم.
کسر 1000 ساعت از پروازهای غیرضروری در هلال‌احمرچرخساز همچنین در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر «تغییر ادبیات هلال‌احمر»، گفت: این حرف کاملا درست است و ادبیات ما تا حدود زیادی تغییر یافته است. با تمام احترامی که برای کارهای قبلی انجام شده در جمعیت قائل هستیم، اما باید گفت که قبلا در جمعیت هلال‌احمر تا حدود زیادی اقدامات غیرضرور انجام می‌شد و این اقدامات برای جمعیت هزینه داشت. به عنوان مثال دائما پروازهایی برای جابه‌جایی افراد، بازدید و کارهای این چنینی انجام می‌شد؛ این درحالی است که هر یک ساعت پرواز، حدود ۱۷میلیون تومان برای جمعیت هزینه دارد.
وی گفت: دوستان تا کنون از ما انتظار داشتند که به محض وقوع هر اتفاقی و در تمام عملیات‌ها، هلی‌کوپتر اعزام کنیم، در این زمینه در سال ۹۲ نزدیک به 3000 ساعت پرواز داشتیم که بیشتر آنها نیز مربوط به بازدیدها بود؛ لذا میزان این پروازها را در سال ۹۳، ۱۰۰۰ساعت (نزدیک به ۳۳ درصد) کم کردیم؛ بخشی از این پروازهای بازدیدی را همین دوستان مختلفی که شاید معترض این قضیه هستند، داشتند؛ به این ترتیب بود که با کم کردن این ۱۰۰۰ ساعت، هیچ خللی به اقدامات امدادی ما وارد نشد.


بیش از اعتبار 1000میلیارد تومانی سال گذشته برای خرید هلی‌کوپتر هزینه کردیمبه گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر آنچه از اعتبارات سال گذشته به جمعیت هلال‌احمر بابت تجهیزات امدادی اختصاص یافته بود، به طور کامل در حوزه خرید تجهیزات امدادی به‌خصوص خرید بالگرد هزینه شد و حتی جمعیت بیش از آن اعتبار از ذخیره احتیاطی خود برای این مهم هزینه کرد.
وی تاکید کرد: اکنون در همه زمینه‌ها با برنامه‌تر پیش ‌می‌رویم؛ مثلا اگر قرار است در آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع وارد شویم، باید برای عملکردمان برنامه داشته باشیم. تا کنون میان سازمان جنگل‌ها و مراتع و جمعیت هلال‌احمر هیچ ارتباط مستقیمی نبود و چند هفته‌ای است که با دیدار رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع و دکتر ضیایی، مقرر شده است تفاهم‌نامه‌ای میان دو دستگاه امضا ‌شود؛ چراکه دستور موکد داریم هم در حفاظت از محیط زیست و هم در سازمان جنگل‌ها بتوانیم با برنامه وارد شویم.
چرخساز در این باره افزود: خوشبختانه با رویکرد دکتر ضیایی در بحث اقتصاد مقاومتی و همچنین منظم شدن کارها، مقرر شد اقداماتی که در چارچوب ماموریت امداد و نجات نیست، حذف شود. البته عمده این کارهای غیرضرور بحث پروازهای بازدیدی بود.


وی افزود: البته این در حالی است که به علت هم‌افزایی هلال‌احمر و وزارت بهداشت در بحث پروازهای اورژانسی، جمعیت هلال احمر تمام پروازهایی را که وزارت بهداشت از طریق دیسپچ اورژانس درخواست می‌کند، انجام داده و مصدومان را منتقل می‌کند؛ کاری که شاید قبلا انجام نمی‌شد.
استفاده از ذخیره احتیاطی برای نخستین بار در تاریخ هلال‌احمرچرخساز اظهار کرد: به علاوه برای نخستین‌بار در تاریخ جمعیت هلال‌احم و با وجود تخصیص نیافتن اعتبارات، دکتر ضیایی دستور دادند از ذخیره احتیاط جمعیت برداشت و انبارهای امدادی شارژ شود و همه تاکیدات بر این است که با وجود همه کمبودهای بودجه‌ای هیچ خللی در بحث امداد و نجات پیش نیاید. حتی دستور جدیدی هم داده شده که در بحث تجهیز امکانات نیز از ذخیره احتیاط برداشته شود؛ لذا این تغییر ادبیات برای بهینه کردن اقدامات لازم بود و باید انجام می‌شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha