سباستین کورتس، وزیر امور خارجه اتریش : سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا در حال شکست خوردن است.

مرگ خاموش مهاجران از دریای مدیترانه تا دروازه وین

سلامت نیوز: سباستین کورتس، وزیر امور خارجه اتریش : سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا در حال شکست خوردن است.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: روزی که سران اروپا به دعوت صربستان و مقدونیه در وین حاضر شدند تا راه حلی برای بحران مهاجران گریخته از خطر جنگ بیابند خبر وقوع فاجعه جدید افکار عمومی را در بهت و نگرانی تازه فرو برد. اخبارکشته‌شدن بیش از 70 مهاجر در اتریش و احتمال مرگ صدها مهاجر لیبیایی در حادثه واژگونی کشتی نه تنها محافل اروپایی بلکه سازمان‌های حقوق بشری جهان را در اندوه و نگرانی فرو برد.


به گزارش یورونیوز، اروپا با بزرگترین بحران مهاجرت پس از جنگ جهانی دوم مواجه است. در همین ارتباط در دو روز گذشته جهان بازهم شاهد حوادث تلخی در خصوص مهاجران بوده‌است. مهاجرانی که شرایط ناگوار زندگی در شمال آفریقا و خاورمیانه آنان را واداشته است به سمت قاره سبز هجوم آورند. حادثه مرگبار اول در ایالت بورگن‌لند در شرق اتریش رخ داد، جایی که پلیس این کشور تأیید کرد کامیونی یخچال‌دار ویژه حمل مواد غذایی فاسد شدنی را در جاده اصلی نزدیک به مرز اتریش با مجارستان پیدا کرده که حامل  بیش از 70 جسد مهاجران بوده ‌است. پلیس با اشاره به اینکه اجساد در حال فاسد‌شدن بوده‌اند، تأکید کرد مرگ این افراد مدت‌ها قبل رخ داده‌است. رئیس پلیس ایالت بورگن‌لند نیز که این کامیون در آن پیدا شده، گفته است می‌توان تخمین زد این افراد یک و نیم تا دو روز پیش و قبل از رسیدن به اتریش جان خود را از دست داده باشند. برخی منابع دلیل مرگ پناهجویان را خفگی به دلیل کمبود اکسیژن در قسمت بار کامیون اعلام کردند. بر اساس این گزارش کامیونی که این مهاجران را حمل می‌کرد، پلاک مجارستان داشت و دولت مجارستان گفته است در حال همکاری با دولت اتریش برای یافتن راننده فراری این کامیون است.  در پی این رویداد وزیر کشور اتریش گفت، این فاجعه نشان می‌دهد اتحادیه اروپا به سیاست واحدی برای مراقبت از جان پناهجویان و مقابله با گروه‌های قاچاق انسان نیاز دارد.


در حادثه دوم که در آب‌های لیبی در مدیترانه رخ داد، دو قایق حامل حداقل 5۰۰ مهاجر واژگون شدند و بیم آن می‌رود که تعداد زیادی از سرنشینان این دو قایق غرق شده باشند.  این دو سانحه به طور جداگانه یکی در بامداد پنجشنبه و دیگری چند ساعت بعد در حوالی بندر زُواره، واقع در شمال غربی لیبی رخ داد. در حادثه اول قایق حدود ۲۰۰ مسافر داشت. قایق دوم نیز حدود ۳۰۰ مسافر داشت. در مجموع کمتر از 50 نفر از مهاجران نجات یافته‌اند و از سرنوشت ده‌ها نفر از مسافران این قایق‌ها نیز خبری نیست. سازمان ملل متحد می‌گوید در سال میلادی جاری دست کم ۲۴۰۰پناهجو که قصد داشتند از طریق دریای مدیترانه به اروپا مهاجرت کنند در راه جان باختند.


 نشست کشورهای شرق بالکان در وین
کشف کامیون حامل اجساد 50مهاجر در اتریش و واژگونی دو قایق مهاجران در مدیترانه در حالی رخ داد که کشورهای شرق بالکان و شماری از سران اروپا در وین، پایتخت اتریش، در حال برپایی نشستی در همین خصوص بودند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از شرکت کنندگان برجسته این نشست بودند. پیش از برپایی این نشست سباستین کورتس، وزیر امور خارجه اتریش گفته بود، سیاست پناهندگی اتحادیه اروپا در حال شکست خوردن است.  آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در این نشست که در سایه حوادث فوق برگزار شد، با حمایت مجدد از پناهجویان گفت: این حوادث مسأله مهاجرت و مقابله با آن و همبستگی اروپا برای یافتن راه حلی در این زمینه را یادآوری کرد.
پناهجویانی که از کشورهای جنگ‌زده آفریقای شمالی و خاورمیانه به‌سوی اروپا سرازیر شده‌اند برای رسیدن به مقصد نهایی خود باید از کشورهای ناحیه بالکان بگذرند. آنها خود را به مجارستان می‌رسانند تا با استفاده از ویزای شنگن به کشورهای دیگر اروپا بروند. فعالان حقوق مهاجران و پناهجویان از کشورهای اروپایی به خاطر نپذیرفتن پناهجویان و بویژه پناهجویان سوری انتقاد می‌کنند. در حالی که ترکیه و لبنان هر کدام بیش از یک میلیون سوری را به پناهندگی پذیرفته‌اند در اروپا به غیر از آلمان، که حدود ۱۰۰ هزار سوری در آن به سر می‌برند، دیگر کشورها بین صفر تا چندهزار پناهجوی سوری را اسکان داده‌اند.


 سود سرشار قاچاقچیان انسان
آتش خانمانسوز جنگ در خاورمیانه، بازار قاچاقچیان اسلحه و انسان را رونق داده است. چند روز پیش سازمان ملل، کانتینری را در کاتانیای ایتالیا  کشف کردکه حامل ۴۹ جسد بود. اجساد ۴۹پناهجویی که به همراه ۳۱۲ فرد دیگر توسط قاچاقچیان بی‌پروا درون محفظه بار یک کشتی ماهیگیری گنجانده و از شدت ازدحام درون قایق خفه شده بودند. این فجایع بار دیگر نقش قاچاقچیان انسان را در این بحران برجسته کرد. تجارت میلیاردی قاچاقچیان معمولاً منشأ اصلی فساد و جرایم سازماندهی شده در کشور‌های مبدأ، ترانزیت و مقصد محسوب می‌شود.
بر اساس گزارش‌ها ۱۳5میلیون یورو عایدی سالانه قاچاقچیان است. آنها برای هر عبور 1800 تا 10هزار یورو از پناهجویان می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha