نه حال آب‌های زیرزمینی در ایران خوب است نه تالاب‌ها؛ موضوعی که هرچند در سال‌های اخیر بارها از زبان مسئولان سازمان محیط‌زیست اعلام شده اما حالا و این‌طور که به نظر می‌رسد، وضع آن‌قدر بحرانی شده که باعث شده «معصومه ابتکار»، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست کشور آمارهای جدیدی در این‌باره اعلام کند؛ آمارهایی که ریشه در ٨‌سال دولت‌های نهم و دهم دارد.

سلامت نیوز: نه حال آب‌های زیرزمینی در ایران خوب است نه تالاب‌ها؛ موضوعی که هرچند در سال‌های اخیر بارها از زبان مسئولان سازمان محیط‌زیست اعلام شده اما حالا و این‌طور که به نظر می‌رسد، وضع آن‌قدر بحرانی شده که باعث شده «معصومه ابتکار»، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست کشور آمارهای جدیدی در این‌باره اعلام کند؛ آمارهایی که ریشه در ٨‌سال دولت‌های نهم و دهم دارد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، او در سفری که به سمنان داشته و در نشست شورای اداری استان سمنان گفته است که ٨٥‌درصد سفره‌های آب زیرزمینی کشور در ٨‌سال منتهی به دولت یازدهم تخلیه شده و وضع در ٣٠٠ دشت کشور بحرانی است: «در این دوره بدون این‌که برنامه‌ای برای تعادل‌بخشی به سفره‌ها عملیاتی شود و بدون بازسازی چرخه هیدرولوژیک بین رودخانه، سفره‌های زیرزمینی، تالاب‌ها و فعالیت‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری، از سفره‌های زیرزمینی آب برداشت شده است.»


ابتکار گفته دولت یازدهم در بدترین شرایط زیست‌محیطی کشور را تحویل گرفت: «مهم‌ترین شاخص این مهم، تراز آبی کشور بود که با شرایط بسیار دشواری روبه‌رو بودیم و متاسفانه با وجود همه فعالیت‌هایی که صورت گرفته این مشکل همچنان پابرجا است چرا که رفع مشکلاتی از این دست، نیازمند زمان بسیار زیادی است.» او با بیان این‌که سفره‌های زیرزمینی مخزن آب نیستند که هر طور بخواهیم مصرف‌شان کنیم، گفته است:  «سفره آب زیرزمینی، ذخیره استراتژیک است و مخزن آب مصرفی نیستند که به صورت دلخواه از آنها بهره‌برداری کنیم. در کشورهای توسعه‌یافته بیش از ٢٠‌درصد از آب سفره‌ها را برداشت نمی‌کنند، مگر این‌که در شرایط بسیار بحرانی و در شرایط تنش آب، آن هم مشروط به تعادل‌بخشی و تغذیه سفره‌ها، حداکثر ٤٠درصد اجازه برداشت می‌دهند. این درحالی است که دوره قبل تا ۸۵‌درصد آب سفره‌های زیرزمینی تخلیه شده که ناشی از بی‌توجهی به برنامه‌ها و قوانین است. افت سطح آب و آلودگی سفره‌های زیرزمینی مشکلات عدیده‌ای را برای دولت و مردم به وجود آورده و باید برای حل این مشکل تمهیداتی اندیشیده شود و مردم به‌عنوان حامیان اصلی محیط‌زیست قدم‌های شایسته برداشته و از برنامه‌های اجرایی دولت در این زمینه حمایت کنند.»


رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست کشور در ادامه وضع ٣٠٠دشت کشور را بحرانی دانسته است:  «متاسفانه در آن دوره علاوه بر بی‌توجهی تمام به این دشت‌ها و سفره‌ها، نه‌تنها به قوانین بی‌توجهی شد بلکه هیچ برنامه‌ای هم برای سامان‌دهی به آنها نداشتیم.» او گفته است خلاف گذشته، دیگر در دولت شاهد تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه نیستیم: «همین مهم در کنار قانون‌گرایی دولت یازدهم باعث شده که سرمایه‌گذاران نیز وارد صحنه شده و در بین مردم و در سطح جامعه نیز یک امید و نشاط اجتماعی ایجاد شود.»


او گفته است: «لایحه ارزیابی زیست‌محیطی به مجلس ارایه شده است و در کنار این لایحه توجه به حفاظت از تالاب‌ها، خاک و هوای پاک هم در دستور کار قرار دارد.»


ابتکار به بازتر شدن فضای سیاسی در کشور و امکان بیان نظرات مختلف هم اشاره کرده است: «امروز در سطح کشور، امکان بیان دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، تشکل‌های مردم‌نهاد و ...وجود دارد و فعالان این بخش‌ها می‌توانند به‌دور از تهدید، دیدگاه‌ها و انتقادات خود را مطرح کنند و همین به ایجاد نشاط در سطح جامعه انجامیده است. در فضایی که امکان نقد نباشد، امکان اصلاح نیست و در فضا و جامعه‌ای که اصلاح نباشد، امکان رشد و توسعه نیست. اگر همه صداها را به بهانه‌های امنیتی خاموش کنیم یا صداها را نشنویم، رشد و توسعه‌ای در کشور اتفاق نمی‌افتد و طبیعتا کشور دچار رکود بیشتر می‌شود.»


ابتکار با بیان این‌که در تمامی پروژه‌ها باید پیش از شروع پروژه تمامی ارزیابی‌های زیست‌محیطی انجام شود، گفته است: «دولت یازدهم فرآیندی را تصویب کرده که براساس آن باید تمامی ارزیابی‌های زیست‌محیطی لازم برای پروژه‌ها در فازهای صفر و یک پیش‌بینی شود.»


معاون رئیس جمهوری به ضرورت مقابله با گازهای گلخانه‌ای هم اشاره کرده است: «امسال توافقنامه‌ای در پاریس منعقد می‌شود که براساس آن همه کشورهای دنیا ملزم به کاهش آلودگی و گازهای گلخانه‌ای شوند. ایران جایگاه خوبی در این حوزه ندارد. کشور ما در تولید گازهای گلخانه‌ای عملکرد خوبی نداشته و باید در این بخش چاره‌اندیشی کرد. قرار است تمام کشورها در این اجلاس متعهد شوند که با همگرایی و همکاری بین‌المللی به کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک کنند و از این‌رو اجلاس پاریس بسیار مهم است.»


ابتکار در سمنان یک نشست خبری هم با خبرنگاران برگزار کرده است. او در این نشست گفته مشکل ٦  محیط‌بان که حکم اعدام داشتند مرتفع شده است: «زمانی که کار خود را در ‌سال ۹۲ آغاز کردیم ٨ محیط‌بان حکم اعدام داشتند و اکثرا براساس درگیری با این مشکل مواجه شده بودند. با همکاری و از خودگذشتگی اولیای دم، حرمت جایگاه محیط‌بانان و بزرگترهای محل و ... مشکل ٦ نفر را حل کردیم و رضایت آنها را گرفتیم و ٢ مورد را داریم پیگیری می‌کنیم.»
به گفته او «پایه حقوق محیط‌بانان کم است و سعی کردیم حدود ۲۷۰‌هزار تومان براساس امتیاز سه هزاری که وارد احکام آنها می‌شود به حقوق آنها اضافه شود. دستور‌العمل یگان که بسیار مهم است را هم تدوین و آن را به استان‌ها ابلاغ کردیم.»


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان این‌که از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش‌ها سعی می‌کنیم فرهنگ شکار ممنوع است را نهادینه کنیم، گفته است: «شکار چهارپا ممنوع است و افرادی که دست به این کار می‌زنند، متخلف هستند.» ابتکار از ابلاغ جرایم شکار و صید هم خبر داده است: «گونه‌های ارزشمند ایرانی در معرض خطر هستند و باید با کمک مردم و عشایر از این گونه‌ها حفاظت کرد و امیدواریم شاهد شکار غیرمجاز نباشیم که محیط‌بانان ما مجبور به درگیری شوند. شکار ممنوع است و اخیرا هیچ پروانه‌ای را برای شکار صادر نکرده‌ایم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha