هرچند امید به زندگی در دهه اخیر افزایش یافته است اما به دلیل نامناسب بودن سبك زندگی و استفاده از‌ شیو‌ه‌های غلط زندگی، بیماری‌های غیر‌واگیر سهم بالایی در مرگ و میر در جامعه ما دارد كه...

حركت لاك‌پشتی مسئولان برای كنترل بیماری‌های غیرواگیر

سلامت نیوز: هرچند امید به زندگی در دهه اخیر افزایش یافته است اما به دلیل نامناسب بودن سبك زندگی و استفاده از‌ شیو‌ه‌های غلط زندگی، بیماری‌های غیر‌واگیر سهم بالایی در مرگ و میر در جامعه ما دارد كه...

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: هرچند امید به زندگی در دهه اخیر افزایش یافته است اما به دلیل نامناسب بودن سبك زندگی و استفاده از‌ شیو‌ه‌های غلط زندگی، بیماری‌های غیر‌واگیر سهم بالایی در مرگ و میر در جامعه ما دارد كه بنابه گفته نایب رئیس كمیته پیشگیری و كنترل بیماری‌های غیر‌واگیر ۸۰ درصد مرگ ایرانیان قابل پیش‌بینی است. این در حالی است كه سالانه بخش بالایی از هزینه وزارت بهداشت به درمان این بیماری‌های غیر‌واگیر اختصاص می‌یابد. تاكنون 270‌مورد بیماری و 67 عامل خطر بیماری‌های غیر‌واگیر شناسایی شده است و تشكیل كمیته ملی برای كنترل بیماری‌ها‌ی غیر‌واگیر از اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری و كنترل این بیماری‌ها است، با این حال به نظر می‌رسد اقدامات صورت گرفته در این بخش به كندی پیش می‌رود و این روند نیازمند اهتمام بیشتر دستگاه‌های متولی است.


 شهروندان بالاترین سرمایه‌های یك كشور به حساب می‌آیند، بر این اساس مباحث مربوط به مسائل بهداشت و سلامت در اولویت دولت‌ها قرار دارد، از این رو به دلیل افزایش روند مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر‌واگیر به خصوص در كشورهای در حال توسعه، سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) از دو دهه پیش بیماری‌های غیر‌واگیر را جزو اولویت‌های بهداشتی در كشورهای در حال توسعه اعلام كرده است.


اكنون بیماری‌های غیر‌واگیر علل اصلی مرگ و ناتوانی در جهان هستند، به گونه‌ای كه افزایش روز‌افزون شیوع بیماری‌های غیر‌واگیر ، خسارات اقتصادی هنگفتی را به كشورها تحمیل می‌كند. علت این افزایش، زمینه‌سازی مساعدی است كه در اثر افزایش ریسك فاكتورهای ( عوامل خطر ) این بیماری‌ها در سالیان گذشته به‌وجود آمده است. تغییر شیوه زندگی باعث شده است برخی از عوامل خطر‌ساز مهم از جمله مصرف دخانیات، عدم فعالیت بدنی مناسب، مصرف ناكافی میوه و سبزیجات و شیر و لبنیات، سوانح و حوادث، تعداد مبتلایان به فشار خون بالا و چربی و قند خون بالا در جامعه افزایش یابد و این خود زنگ خطری است برای افزایش مرگ و میر و ناتوانی‌های ناشی از بیماری‌های غیر‌واگیر كه در حال حاضر گریبانگیر كشورهای در حال توسعه است.


 در این زمینه باقر لاریجانی، نایب رئیس كمیته پیشگیری و كنترل بیماری‌های غیر‌واگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: بسیاری از عوامل خطر بیماری‌های غیر‌واگیر مانند رژیم غذایی ناسالم، فعالیت فیزیكی كم، اعتیاد و مصرف الكل قابل‌شناسایی و پیشگیری است.
  
تدوین كتاب سند ملی
 نایب رئیس كمیته پیشگیری و كنترل بیماری‌های غیر‌واگیر از آماده بودن كتاب سند ملی كنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر به دو زبان فارسی و انگلیسی نیز خبر داد و گفت: منتظر امضای رئیس‌جمهور هستیم تا پس از آن، این كتاب در مراكز تحقیقاتی و مؤسسات مختلف كشور توزیع شود، البته این كتاب چاپ نخست است و در صورت وجود اشكالات و ابهامات در آن به سرعت ویرایش خواهد شد.


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: با توجه به جلساتی كه با سازمان بهداشت جهانی و نماینده آن در منطقه امرو داشتیم، اطلاعات هیچ كشوری در زمینه برنامه‌ها و آمارهای بیماری‌های غیر‌واگیر به اندازه ایران كامل نیست و امیدواریم كه در صحنه عمل نیز ایران بتواند این برنامه‌ها را به بهترین شكل اجرا كند.
    
حوادث رانندگی در اولویت
 لاریجانی با بیان اینكه مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای در ایران در دنیا میزان بالا و نگران‌كننده‌ای دارد، افزود: متأسفانه در حوادث جاده‌ای جوانانی را از دست می‌دهیم كه می‌توانستند عمر مفید زیادی را داشته باشند و برای مردم و كشور منشأ اثرات خیر باشند.


نایب رئیس كمیته پیشگیری و كنترل بیماری‌های غیر‌واگیر در خصوص سند ملی پیشگیری و كنترل بیماری‌های غیر‌واگیر گفت: حدود 80 درصد از مرگ و‌میر بیماری‌های غیر‌واگیر در دنیا و در كشور ما ناشی از حوادث جاده‌ای است در صورتی كه می‌توان از آنها پیشگیری كرد.


وی از تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی اندك، مصرف سیگار و الكل به عنوان عمده‌ترین عوامل خطر بیماری‌های غیر‌واگیر نام برد و گفت: در كشور ما عوامل دیگری همچون چاقی در كودكان و دانش‌آموزان، آلودگی هوا و مصرف برخی داروها در بروز بیماری‌های غیر‌واگیر نگران كننده به نظر می‌رسد.
  
تهیه نقشه راهبردی
لاریجانی اقدامات شورای كنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر در كشور را بسیار وسیع دانست و گفت: در مرحله بعد، با استانداران سراسر كشور جلسه خواهیم داشت و تاكنون 270 مورد بیماری و 67 عامل خطر بیماری‌های غیر‌واگیر را شناسایی كرده‌ایم و در حال تهیه نقشه‌های راهبردی استانی در این زمینه هستیم تا حساسیت استانی را در خصوص این بیماری‌ها افزایش دهیم.
  
تشكیل كمیته ملی
وی هدف‌‌گذاری سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر را اینگونه تشریح كرد: كاهش 20 درصدی روند عدم فعالیت‌های بدنی، دسترسی 70 درصدی به دارو، به صفر رساندن مصرف چربی‌های اشباع شده در محصولات روغنی و همچنین كاهش 20 درصدی حوادث ترافیكی و جاده‌ای، كاهش 10 درصدی مرگ و‌میر به علت مصارف دارویی و اعتیاد و افزایش 20 درصدی پوشش درمان افراد مبتلا به مشكلات اجتماعی و اضطرابی از جمله اهداف بومی و ملی این سند است.
نایب رئیس كمیته پیشگیری و كنترل بیماری‌های غیر‌واگیر تأكید كرد: رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و وزرای مختلف بر اجرای این سند اهتمام ویژه‌ای دارند و یك كمیته ملی نیز در وزارت بهداشت به ریاست وزیر بهداشت تشكیل شده است تا با كمك دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور بتوانیم به اهداف این سند برسیم.


لاریجانی در پایان از بیماری‌های غیر‌واگیر به عنوان مهم‌ترین چالش مرگ و میر مردم ایران یاد كرد و گفت: در وزارت بهداشت حوزه‌های مختلفی از جمله پژوهش، درمان و دارو برای رسیدن به اهداف سند ملی كنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر بسیج شدند و وزارتخانه و سازمان‌های درگیر نیز همكاری‌های خوبی داشتند اما توجه داشته باشند كه اگر اقدامات در این حوزه با تمایل و رغبت مسئولان صورت پذیرد، نتایج بهتری به دست می‌آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha