مدیرعامل جامعه حمایت از بیماران ‌ام‌اس ایران: فقط ٣٠ درصد بلیت‌فروشی بازی ستارگان جهان سهم بیماران ‌ام‌اس است.

به نام بیماران ‌ام‌اس، به كام دیگران

سلامت نیوز: مدیرعامل جامعه حمایت از بیماران ‌ام‌اس ایران: فقط ٣٠ درصد بلیت‌فروشی بازی ستارگان جهان سهم بیماران ‌ام‌اس است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد نوشت: همین بود و نه چیزی غیر از آن. به نام خیر و به كام غیر. یكی از دیدنی‌ترین بازی‌های فوتبال با حضور محبوب‌ترین فوتبالیست‌های ایران و جهان هم قربانی بیماری كهنه شد. گفته بودند عواید این بازی برای «جامعه حمایت از بیماران ‌ام‌اس ایران» كه حدود ١٢ هزار بیمار را تحت پوشش دارد صرف می‌شود و همین تبلیغ به پادزهر خود تبدیل شد. شاید باید پیش از دعوت از چهره‌های فوتبال جهان، این برآورد محاسبه می‌شد كه چند هزار نفر؟ واقعا درآمد این بازی خیرخواهانه جان چند بیمار ‌ام‌اس را نجات می‌دهد وقتی قرار گذاشته‌اند كه حداكثر، ٣٠ درصد عواید فروش بلیت نصیب بیماران شود. بیمارانی كه به طور میانگین، هر ماه باید بیش از یك میلیون و ٥٠٠ هزار تومان برای یك روز زندگی اضافه‌تر هزینه كنند. عواید حاصل از فروش بلیت‌‌های پنج و هشت هزار تومانی درد چند بیمار را ساكت می‌كند آن هم وقتی صفحه تلویزیون نشان می‌داد كه بیش از نیمی از صندلی‌های بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران، خالی است و حداكثر، ٤٠ هزار نفر حاضر شدند پا روی بددلی‌های‌شان بگذارند و برای تماشای مسابقه‌ای هزینه كنند كه چندان به صحت هزینه كردش و پشت پرده تبلیغش باور نداشتند؟

در گفت‌وگویی با مجید بهره‌مند؛ مدیر روابط عمومی باشگاه هنرمندان ایران، حسن علیزاده؛ سخنگوی كمیته امداد و سیدحسن بابایی؛ مدیر عامل جامعه حمایت از بیماران‌ ام‌اس ایران، بازی روز جمعه ستارگان فوتبال ایران و جهان به نفع بیماران ‌ام‌اس را ورق می‌زند. یادمان نرود: چهره‌های فوتبال جهان، هیچ كدام، برای این بازی، ریالی هم مطالبه نكردند اما فقط ٣٠ درصد عواید این بازی برای بیماران‌ ام‌اس صرف می‌شود.

 
سیدحسن بابایی؛ مدیرعامل جامعه حمایت از بیماران ام‌اس ایران درباره چگونگی تعیین سهم برای بیماران تحت پوشش این انجمن و جزییات مذاكراتی كه با برگزاركنندگان این بازی خیرخواهانه داشتند توضیح می‌دهد.

چطور شد كه حمایت از بیماران ام‌اس ایران در برنامه پیشكسوتان فوتبال ایران و جهان قرار گرفت؟

باشگاه هنرمندان ایران به عنوان یكی از خیرین اجتماعی حامی جامعه بیماران ام‌اس ایران از ٩ ماه قبل برای دعوت از تیم ستارگان جهان و برگزاری یك بازی خیرخواهانه در حمایت از بیماران ام‌اس ایران اقدام كرد. رایزنی‌هایی انجام شد و مجوزهای لازم اخذ شد و روز جمعه هم شاهد این بازی بودیم كه یك اتفاق بزرگ ملی بود و پای ستارگان بزرگ فوتبال جهان به ایران باز شد و آنها از نزدیك با بیماران ام‌اس ایران دیدار داشتند.

حمایت از بیماران ام‌اس كدام بخش از این برنامه است؟

قرار شد كه ٢٠ الی ٣٠ درصد فروش بلیت به جامعه حمایت از بیماران ام‌اس ایران تعلق بگیرد و ٧٠ درصد باقی عواید فروش بلیت هم بابت هزینه‌هایی همچون تشریفات و مخارج جزء صرف می‌شود.

از درآمد آگهی‌های اطراف زمین سهمی ندارید؟

خیر. توافق فقط درباره بلیت‌ها بوده.

باشگاه هنرمندان ایران از چند پیشكسوت فوتبال دعوت كرد و چند نفر برای حضور در این بازی جواب مثبت دادند؟

از هر كسی كه دعوت كردند، موافقت كرد. خیلی‌ها هم بدون آنكه دعوت شده باشند اعلام تمایل كرده بودند. چنانكه آقای پروین مدیریت تیم را به عهده گرفت و آقای عباس رضوی كه یكی از مربیان پیشین فوتبال و ساكن سوئد است هم، با تمایل خودشان آمدند.

بله و ما هم شاهد تصاویر جالبی بودیم. صرفنظر از اینكه بخشی از این بازی ابعاد ورزشی داشت، آیا برای دعوت از بازیكنان خارج از كشور باید خطوط قرمز و محدودیت‌هایی رعایت می‌شد و مثلا دعوت از بازیكنان دچار مشكلات اخلاقی، محدودیت‌ها یا ممنوعیت‌هایی داشت؟

بازیكنانی كه عضو تیم ستارگان جهان بودند هیچ محدودیتی برای حضور در این بازی نداشتند. من هم از مسوولان تیم ستارگان جهان شنیدم كه در تدارك سفری به ایران هستند برای بازی به نفع بیماران ام‌اس. با وجود آنكه نگرانی ما این بود كه شاید این بازیكنان به دلیل مشغله یا هر دلیل دیگری قادر به حضور در این بازی نباشند اما می‌دانم كه ٣٥ نفر از اعضای تیم ستارگان جهان و بیش از ٤٥ نفر از ستارگان فوتبال ایران برای حضور در این بازی اعلام تمایل كرده بودند و البته باید از بین افراد انتخاب صورت می‌گرفت و این كار را هم آقایان پروین، یاریار و رضوی انجام دادند.

یعنی همه ٣٥ نفر نمی‌توانستند بیایند؟

سفر ٣٥ نفر مخارج بالایی به دنبال داشت. البته هزینه سفر ستارگان جهان از سوی تیم، چهار میلیارد و ٥٠٠ میلیون تومان اعلام شد كه تیم ستارگان جهان با تخفیف ویژه‌ای از دو میلیارد و ٨٠٠ میلیون تومان صرفنظر كرد و حامی مالی این بازی، فقط یك میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان برای هزینه سفر و اقامت ١٦ ستاره فوتبال جهان پرداخت كرد ضمن آنكه پیشكسوتان فوتبال ایران؛ آقایان احمدرضا عابدزاده، عباس رضوی و فرهاد مجیدی هم فقط به خاطر این بازی و با هزینه خودشان به ایران آمدند.

خودتان هم روز جمعه در ورزشگاه بودید؟

بله و در كنار ١٤٥ بیمار ام‌اس كه برای تماشای بازی دعوت شده بودند.

شنیدیم كه در ابتدا قرار بود این بازی فوتبال برای رفع سوءتغذیه ٤٠٠ هزار كودك ایرانی دهك‌های پایین و ساكن در مناطق محروم برگزار شود و تمایل فوتبالیست‌های خارجی هم كمك در این زمینه بوده است. آیا صحت دارد؟

علاوه بر آنكه بیشتر دستگاه‌های دولتی كمك كردند این بازی در حمایت از بیماران ام‌اس برگزار شود، تیم ستارگان جهان هم فقط به این شرط آمد كه این بازی به نفع حمایت از بیماران ام‌اس باشد. با توجه به شیوع ام‌اس در اروپا و نوع این بیماری، آنها ام‌اس را بسیار بهتر از سوءتغذیه می‌شناسند. اما تا امروز و طی تمام مصاحبه‌هایی كه در این مدت داشتم، این اولین سوالی است كه در این باره از من پرسیده شد.

یعنی شما هم این صحبت را نشنیده بودید؟

چند روز پیش از سفر تیم ستارگان جهان، این موضوع مطرح شد و به ما پیشنهاد دادند اجازه بدهیم كمیته امداد هم در این بازی فعالیتی داشته باشد. طرح «همسفره» متعلق به كمیته امداد است و اگر نام این طرح روی پیراهن بازیكنان ایران حك شد، قصدمان این بود كه مشاركت اجتماعی با كمیته امداد داشته باشیم وكمكی كرده باشیم تا آنهایی كه تمایل به كمك در رفع سوءتغذیه كودكان كمتر از شش سال دارند، از این طرح آگاه شده و با این كودكان همسفره شوند. غیر از این، كمیته امداد سهمی از عواید این بازی ندارد.

خبر دارید چه تعداد بلیت فروخته شد؟

بلیت را سازمان لیگ فوتبال ایران می‌فروشد و یكی از تعهدات‌مان این است كه عواید آن به صورت كاملا شفاف برای عموم اعلام شود. به نظر من، حدود ٤٠ الی ٤٥ هزار نفر به ورزشگاه آمده بودند.

تا چه زمانی باید سهم جامعه حمایت از بیماران ام‌اس ایران پرداخت شود ؟

ما موعد زمانی مشخص نكردیم. طبق فرآیندی كه سازمان لیگ اجرا می‌كند، باید هزینه كارمندان و توزیع و عرضه بلیت كسر شود و احتمالا طی این هفته سهم ما را پرداخت می‌كنند.

مطمئن هستید كه پرداخت می‌شود؟

روال این بوده كه پرداخت شود.
 

مجید بهره‌مند؛ مدیر روابط عمومی باشگاه هنرمندان ایران:

بازی به نفع سوءتغذیه كودكان مصوب نشده بود

طبق قول‌مان به آقای میشل سالگادو كه مدیریت تیم ستارگان فوتبال جهان را بر عهده داشت؛ درآمد بازی خیرخواهانه به نفع بیماران ‌ام‌اس را به صورت شفاف اعلام می‌كنیم. بازی روز جمعه كه تمام بازیكنان، با نیت كمك و رایگان بازی كردند و حتی ستارگان فوتبال ایران با هزینه خودشان به ایران آمدند، یك اتفاق ویژه و تاریخی بود و ان‌شاءالله در آینده هم تكرار می‌شود. البته حمایت از كودكان مبتلا به سوءتغذیه در دستور كار نبود بلكه از یك ماه قبل صرفا بحث كمپین «همسفره» مطرح شد اما مصوب، این بود كه حمایت از بیماران ‌ام‌اس در اولویت باشد و كمپین «همسفره» پررنگ شود كه این اتفاق هم افتاد و در برنامه ورزشی ٩٠ مطرح و معرفی شد. در دستور كار داریم كه طی یك سال آینده با یك بازی خیرخواهانه ستارگان فوتبال ایران، در كنار طرح «همسفره» باشیم و راه‌اندازی كمپینی هم مطرح است چون بسیاری از مردم نمی‌دانند كه در نقاط مرزی كشور، كودكانی زندگی می‌كنند كه وضعیتی به مراتب بدتر از كودكان دچار سوءتغذیه در آفریقا دارند و دیدن عكس این كودكان كافی است كه هر بیننده‌ای را منقلب كند. ما برای حمایت از این كودكان در كنار كمیته امداد هستیم تا ان‌شاءالله عكس‌هایی از كودكانی شاد و سالم داشته باشیم. البته متاسفانه در این بازی، با وجود آنكه ستارگان فوتبال جهان، بدون هیچ حاشیه و با روی خوش آمدند و رفتند، دلخوری‌هایی بین برخی هنرمندان و فوتبالیست‌های ایران پیش آمد و در مقابل یك نیمكت ٣٠ نفره، سه هزار نفر دلخور شدند و به همین دلیل جای بسیاری از ستارگان فوتبال ایران در این بازی خالی بود.

 حسن علیزاده؛ سخنگوی كمیته امداد:

از برگزاركنندگان گلایه داریم

وقتی قرار شد این بازی به صورت خیریه برگزار شود، ما اعلام كردیم كه طرح «همسفره» را برای رفع سوءتغذیه كودكان كمتر از شش سال اجرا می‌كنیم. در حال حاضر ٤٠٠ هزار كودك كمتر از شش سال در كشور دچار سوءتغذیه هستند و وزارت بهداشت با اندازه‌گیری دور سر، قد و وزن كودكان، مبتلایان سوءتغذیه را به كمیته امداد معرفی می‌كند تا آنها مشمول دریافت بسته‌های غذایی شوند. به دلیل محدودیت‌های اعتباری فعلا فقط ٨٥ هزار كودك را تحت پوشش داریم و ٣١٥ هزار كودك دچار سوءتغذیه، در نوبت پوشش حمایتی هستند. كمیته امداد با برگزاركنندگان بازی این بحث را مطرح كرد كه كمپین «همسفره» برای حمایت از كودكان مبتلا به سوءتغذیه را معرفی و فرهنگ‌سازی كنند و به هیچ‌وجه درآمدی از این بازی نمی‌خواستیم. دوشنبه هفته گذشته و پیش از برگزاری بازی، این كمپین سه بار در برنامه تلویزیونی ٩٠ مطرح شد. چهارشنبه گذشته برخی هنرمندان، معرفی كمپین را در صفحات مجازی خود گذاشتند و حتی در كنسرت روز جمعه رضا صادقی هم تبلیغ معرفی كمپین از تلویزیون‌های مستقر در سالن پخش می‌شد. قرار بود حین بازی، كمپین برای تماشاگران در ورزشگاه هم معرفی شود اما فقط چند بار زیرنویس شد. از روز پنجشنبه پیش از بازی هم تمام تبلیغات، درباره بازی در حمایت از بیماران ‌ام‌اس بود كه البته از كمكی كه به این بیماران شد بسیار خوشحالیم و از باشگاه هنرمندان ایران هم تشكر می‌كنیم اما از برگزاركنندگان بازی گلایه هم داریم چون انتظارمان بیش از این بود و قرار بود «همسفره» پررنگ‌تر از این حد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha