رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با تاکید بر اینکه حق تهران در برابر حوادث غیرمترقبه ادا نشده است، گفت: در تلاشیم تا با بررسی هایی مشخص کنیم میلیاردها تومان بودجه‌ای که طی 36 سال گذشته به حوادث غیرمترقبه اختصاص داده شده چگونه و در کجا هزینه شده است.

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس با تاکید بر اینکه حق تهران در برابر حوادث غیرمترقبه ادا نشده است، گفت: در تلاشیم تا با بررسی هایی مشخص کنیم میلیاردها تومان بودجه‌ای که طی 36 سال گذشته به حوادث غیرمترقبه اختصاص داده شده چگونه و در کجا هزینه شده است.

امیر خجسته در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه تهران در شرف اتفاق بزرگی است، گفت: مسئولان از 36 سال گذشته تاکنون هنوز توانایی پیش‌بینی و مدیریت بحران‌ها را در کشور ندارند این در حالی است که مسئولان باید به معنای واقعی پاسخگو باشند، متاسفانه برای حوادث غیرمترقبه نه پیش‌بینی و نه پیشگیری انجام نمی گیرد بلکه تنها پس از وقوع حادثه موضوع مدیریت بحران مطرح می شود.

 

مدیریت پس از بحران مسئولان، از 36 سال پیش تاکنون

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بودجه حوادث غیرمترقبه در اختیار ریاست جمهوری است و در هر کجا که تشخیص داده شود هزینه می‌شود، اما به دلیل نبود پیش بینی و پیشگیری از بحران این بودجه صرف این موارد نشده، متاسفانه در 36 سال گذشته بودجه حوادث غیرمترقبه مشخص نیست صرف چه اموری شده است.

وی با اشاره به آمادگی کشور ژاپن و پیش بینی دقیق بحران، گفت: در زمینه مدیریت بحران در کشور و به خصوص برای تهران هیچ کاری صورت نگرفته است.

 

حق تهران در برابر حوادث غیرمترقبه ادا نشده است

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: البته ریاست فعلی مدیریت بحران با وجودی که کارهایی خوبی انجام داده متاسفانه هیچ منابعی در اختیار ندارد، اما باید گفت حق تهران در برابر حوادث غیرمترقبه ادا نشده این در حالی است که تمام مسئولان دولتی و مجلسی باید در برابر بحران پایتخت جوابگو باشند کما اینکه در حال حاضر دولت لایحه حوادث غیرمترقبه را هم به مجلس ارائه کرده اما متاسفانه این لایحه اصلا خوب و مناسب نیست.

 

لایحه حوادث غیرمترقبه شفاف و با برنامه نیست

خجسته با اشاره به اینکه لایحه حوادث غیرمترقبه در کمیسیون شوراها در حال بررسی است، گفت: لایحه دولت شفاف نیست، همچنین برنامه دولت در این لایحه مشخص نیست، به این ترتیب پس از بررسی نهایی و اتخاذ نظرات کارشناسان در آینده نزدیک این لایحه در دستور صحن قرار خواهد گرفت، البته انتظار می‌رود دولت در لایحه بودجه سال 95 اعتبار خوبی را به مدیریت بحران تخصیص دهد، همچنین از اعتبارات بلوکه شده نیز می تواند بخشی را به این موضوع اختصاص دهد.

وی یادآور شد: در تهران اتفاقی رخ خواهد داد که پس از آن هیچ کاری دیگر نمی توان کرد، متاسفانه در ایران ستاد مرکزی حوادث غرمترقبه وجود ندارد، همچنین مشخص نیست در زمان بحران با چه ابزار و امکاتاتی قرار است مردم را نجات دهیم، در حقیقت زمانی که دسترسی ها در شهر مشخص نیست، چه کسی و چگونه به فریاد مردم خواهد رسید.

 

ابهامات بودجه ای سازمان مدیریت بحران در دولت قبل شفاف شود/ پیشنهاد تحقیق و تفحص

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس نهم با انتقاد از در اختیار گرفتن میلیاردها تومان بودجه حوادث غیرمترقبه از سوی دولت قبل، تصریح کرد: در صورت عدم شفاف سازی به ناچار موضوع تحقیق و تفحص از پول‌هایی که در 36 سال برای حوادث غیرمترقبه تصویب شده است را پیشنهاد خواهیم داد، چراکه اولویت اول کشور مدیریت حوادث غیرمترقبه است.

وی افزود: هرچند جنگ بعدی دنیا جنگ آب است اما وقوع زلزله آسیب هایی بیشتری خواهد زد که قابل حل شدن هم نیست، در واقع سیل اخیر در کن و کرج نشان داد که کشور در مدیریت بحران بسیار ضعیف است.

خجسته یادآور شد: سازمان حوادث غیرمترقبه باید سازمانی قوی و مستقل باشد که با اختیارات و کمک سه قوه بتواند از بروز حوادث غیرمترقبه جلوگیری کند.

 

حس مسئولیت در برابر حوادث غیرمترقبه ارجح بر قانون و بودجه است

این نماینده مردم در مجلس نهم به بخشی دیگر از لایحه حوادث غیرمترقبه اشاره کرد و گفت: در این لایحه موضوعی دیگر از جمله پیوستن سازمان هواشناسی به سازمان حوادث غیرمترقبه نیز مطرح است که بنا به نظر کارشناسان تایید و یا رد می شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس، تاکید کرد: مشکل اصلی در این است که متاسفانه هنوز مسئولان ما به این نتیجه نرسیده اند که حس مسئولیت مهم تر از قانون و بودجه است که تداوم ان روند مشکلات جبران ناپذری را به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha