یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۷
کد خبر: 160722

عادات غذایی افراد ریشه در عوامل مختلفی از جمله شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، کشاورزی و غیره دارد که در هر جامعه ای نسل به نسل منتقل می شود اما تغییر شیوه زندگی در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان در دهه های اخیر وضع سلامت مردم را دستخوش دگرگونی کرده است. در واقع رابطه مستقیمی بین الگوی غذایی و مدرنیته وجود دارد هر چه جامعه ای به سمت صنعتی شدن پیش برود ذائقه مردم نیز به سمت غذاهای آماده حرکت می کند غافل از اینکه این تغییر ذائقه در بسیاری از مواقع به قیمت سلامتی و از دست دادن زندگی تمام می شود.

سلامت نیوز:  عادات غذایی افراد ریشه در عوامل مختلفی از جمله شرایط اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، جغرافیایی، مذهبی، کشاورزی و غیره دارد که در هر جامعه ای نسل به نسل منتقل می شود اما تغییر شیوه زندگی در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان در دهه های اخیر وضع سلامت مردم را دستخوش دگرگونی کرده است. در واقع رابطه مستقیمی بین الگوی غذایی و مدرنیته وجود دارد هر چه جامعه ای به سمت صنعتی شدن پیش برود ذائقه مردم نیز به سمت غذاهای آماده حرکت می کند غافل از اینکه این تغییر ذائقه در بسیاری از مواقع به قیمت سلامتی و از دست دادن زندگی تمام می شود.

دکتر مریم زارعی در گفت و گو با شفقنا زندگی؛ بر نقش مدرنیته و تغییر الگوهای غذایی جوامع اشاره کرد و افزود: تغییر سنت های گذشته و شیوه های جدید زندگی منجر به تغییر در الگوهای غذایی جوامع نظیر مصرف زیاد فست فودها و غذاهای غیر خانگی، دریافت چربی های اضافی، کاهش مصرف سبزی و میوه شده است که این نوع سبک زندگی نتیجه ای جز افزایش روز افزون بیماری های غیر واگیر مثل چاقی، سرطان ها، فشار خون، دیابت، مشکلات  قلبی و عروقی برای مردم به همراه نداشته است.

ضرورت تفکر و تامل در عادات غذایی رایج

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از افراد بدون تفکر و تعمق از عادات غذایی پیروی می کنند و توجهی به اثرات مثبت یا منفی آن ها در سلامت خود ندارند، در حالی که بسیاری از عادات غذایی معمول نامناسب است و اثرات نامطلوب و گاه غیرقابل جبرانی در سلامت ما به جا گذارد. بنابراین شناخت عادات غذایی نامناسب و تأثیر آن ها در سلامت انسان، گام بسیار موثری در شکل گیری الگوی غذایی صحیح و مناسب و برخورداری از تغذیه کافی، متعادل و متنوع است.

نمونه هایی از جایگزینی غذاهای صنعتی با سنتی

این متخصص تغذیه مثال های از جایگزینی خوراکی ها و نوشیدنی های آماده با انواع سنتی آن ارائه داد و گفت: جایگزینی انواع خورش های خانگی با خوراک های کنسرو شده، دوغ ها ، آب میوه های طبیعی با انواع آب میوه های صنعتی، عرقیات گیاهی با انواع نوشیدنی های گازدار، انواع کوکو های خانگی با انواع سوسیس ها، کالباس ها، همبرگرها، سمبوسه خانگی با سمبوسه های آماده و فلافل، مرغ آب پز با مرغ سوخاری نمونه ای از جایگزینی غذاهای صنعتی با با غذاهای سنتی است.

غذاهای آماده 7 برابر غذاهای سالم انرژی دارند

زارعی به مقایسه کیفیت غذاهای سنتی با غذاهای آماده پرداخت و گفت: غذاهای سنتی قابل کنترل بوده و از نظر میزان روغن و چربی سالم تر است اما غذاهای صنعتی قابل کنترل نیست و دارای روغن و چربی نا سالم و زیاد است و  حداکثر 5 تا 7 برابر غذای سالم انرژی دارد، نمک در غذاهای سنتی در آخر غذا اضافه می شود و مقدارش مشخص است از نمک یددار و تصفیه شده استفاده می شود اما بیشتر غذاهای آماده دارای نمک زیاد و گاها شور است. افزودن نمک به غذاهای آماده به علت خاصیت ضد باکتری آن و هم چنین به عنوان پیوند دهنده ذرات گوشت در مقدار مناسب لازم است اما اغلب غذاهای آماده دارای مقادیر زیادی نمک هستند و غالبا با خیارشور مصرف می شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، گوشت قرمز، مرغ و ماهی تازه به عنوان منابع تامین پروتئین مورد نیاز بدن باید در برنامه غذایی گنجانده شوند و میزان چربی های اشباع آنها را با جدا کردن پوست و جدا کردن چربی های قابل رویت می توان کنترل کرد در غذاهای آماده معمولا از  احشای حیوانات و پوست مرغ استفاده می شود و به این دلیل حاوی چربی های اشباع شده و کالری زیادی است که می تواند مصرف مداوم و زیاد آنها خطر اضافه وزن و چاقی ، چربی خون بالا و بیماریهای قلبی و عروقی را افزایش دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در غذاهای سنتی مقدار روغن پختی که برای غذا استفاده می شود قابل کنترل است. معمولا از روغن های مایع استفاده می شود و چون درجه حرارت را هنگام پخت غذا می توان کنترل کرد، روغن سالم تر باقی می ماند اما در غذاهای آماده معمولا از روغن هایی که اسید چرب اشباع زیاد دارند چندین بار برای سرخ کردن استفاده می شود. حرارت زیاد باعث از بین رفتن روغن و ایجاد اسید چرب نرانس که سرطان زا است، می شود و چربی موجود در این غذاها در طولانی مدت سبب انسداد عروق و چاقی می شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha