یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
کد خبر: 160763

این روزها اگر در کوچه و خیابان راه بروید صدای عطسه‌های پیاپی را می‌شنوید که نشان می‌دهد خیلی‌ها درگیر حساسیت فصلی شده‌اند. بیشتر مردم تصور می‌کنند حساسیت فصلی فقط در اوایل فصل بهار افراد را درگیر می‌کند اما نوعی از این آلرژی‌ها از اواسط تابستان شروع شده و تا پایان ماه اول پاییز ادامه دارد. نوع خاصی از آلرژی که بیشتر موجب التهاب بینی شده و شباهت‌هایی هم به سرماخوردگی دارد.

از آلرژی تا آسم!

سلامت نیوز: این روزها اگر در کوچه و خیابان راه بروید صدای عطسه‌های پیاپی را می‌شنوید که نشان می‌دهد خیلی‌ها درگیر حساسیت فصلی شده‌اند. بیشتر مردم تصور می‌کنند حساسیت فصلی فقط در اوایل فصل بهار افراد را درگیر می‌کند اما نوعی از این آلرژی‌ها از اواسط تابستان شروع شده و تا پایان ماه اول پاییز ادامه دارد. نوع خاصی از آلرژی که بیشتر موجب التهاب بینی شده و شباهت‌هایی هم به سرماخوردگی دارد.

از آلرژی تا آسم!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ضمیمه خانواده روزنامه اطلاعات، مانند حساسیت فصل بهار، حساسیتی که از این روزها شاهدش هستیم به دلیل گرده‌های گیاهی آغاز می‌شود. مهمترین عامل ایجاد حساسیت در اواخر تابستان علف‌های هرز هستند در اواخر تابستان تا اوایل پاییز گرده افشانی می‌کنند و وارد مجاری تنفسی یا چشم شده و نشانه‌هایی چون حملات مکرر عطسه، آب‌ریزش بینی، خارش و آب ریزش چشم‌ها، احساس خارش در گلو، سقف دهان و گوش‌ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی کلی ایجاد می‌کنند.

حساسیت فصلی با اینکه افراد زیادی را درگیر می‌کند و میزان شیوعش بالاست، اما چندان جدی گرفته نمی‌شود و خیلی‌ها سعی می‌کنند با مدارا این دوره را طی کنند. اما واقعیت این است که ادامه پیدا کردن این آلرژی‌ها و درمان نشدن آنها می‌تواند باعث بروز آسم شده و مشکلات جدی ایجاد کند.

پس اگر شما هم این روزها هر روز صبح ۱۰ تا ۱۰ تا عطسه می‌کنید و مرتب گلو و چشم تان به شکل کلافه‌کننده‌ای می‌خارد و راهی برایش پیدا نمی‌کنید، باید فکر چاره اساسی باشید.

یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از ایجاد این حساسیت، تغییر زمان رفت و آمد است. علف‌های هرز که متهم اصلی ایجاد این آلرژی هستند، مانند گیاهان دیگر حدود ساعت ۱۰ صبح و ابتدای غروب گرده افشانی می‌کنند. پس سعی کنید در این ساعت‌ها کمتر بیرون بروید و اگر در خانه یا محل کار هستید، درها و پنجره‌ها را ببندید تا گرده‌ها وارد فضا نشوند.

طبیعی است که گرده‌ها در فضاهایی که علف‌ها زیاد هستند، حضور بیشتری دارند. پس در این ساعت‌ها پارک رفتن و پیاده روی در این فضاها را فراموش کنید. یک راه ساده دیگر این است که عینک بزنید. این کار شما را از شر خارش چشم تا حد زیادی خلاص می‌کند. چون نمی‌گذارد گرده‌ها وارد چشم تان شوند.

اما یکی از بهترین راه‌های پیشگیری و درمان آلرژی فصلی، شست و شوی بینی است. از داروخانه سرم شست و شوی بینی تهیه کنید و هر روز یک یا دو بار بینی را شست و شو دهید یا حتی گلویتان را شست و شو دهید. این کار به خصوص بعد از آمدن به خانه باعث می‌شود گرده‌ها از مجاری بینی خارج شده و باعث عطسه و خارش نشوند. شست‌وشوی چشم با آب سرد هم حساسیت‌های چشمی این فصل را کمتر می‌کند.

هواکش حمام و دستشویی یا هود آشپزخانه را روشن کنید. این کار رطوبت خانه را کمتر می‌کند. رطوبت ساختمان باید بین ۳۰ تا ۴۰ درصد باشد و بیشتر از آن آلرژی را تشدید می‌کند. پس هنگام آشپزی یا بعد از حمام بلافاصله هواکش و هود را روشن کنید.

معجزه آب را فراموش نکنید. از همین روزها که کم کم آلرژی سر و کله اش پیدا می‌شود مایعات و به خصوص آب زیاد بخورید. این کار باعث می‌شود حساسیت اثر کمتری بر بدن تان بگذارد.

یک راه ساده دیگر تمیز بودن است! البته با رعایت نکات خاص. شاید ندانید که جارو زدن آلرژی را بیشتر می‌کند. جاروهای دستی که گرد و غبار خانه را از این گوشه به آن گوشه می‌برند و حتی استفاده از جاروبرقی روی دستگاه تنفسی اثر منفی دارد و هنگام آلرژی آسیب بیشتری می‌زند. برای مقابله با این مسئله به جای جارو کشیدن روی سرامیک‌ها، آنها را با دستمال نمدار تمیز کنید و وسایل را گردگیری کنید تا این خاک حساسیت‌تان را تشدید نکند.

حواستان به داروهایتان باشد. بعضی داروها در ابتلا به مشکلات تنفسی و آلرژی موثر هستند. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید از حالا عوارض آن را بررسی کرده و با پزشکتان مشورت کنید و اگر او تأیید کرد که آلرژی زا هستند، بخواهید تا داروی دیگری برایتان تجویز کند. شاید ندانید اما استامینوفن هم آلرژی زاست و احتمال بروز خس‌خس تنفسی و آلرژی را به خصوص در کودکان و نوجوانان بالا می‌برد.پس تند تند استامینوفن نخورید!

حالانوبت ویتامین‌هاست. کم بودن بعضی ویتامین‌ها آلرژی ایجاد می‌کند. با مصرف میزان کافی ویتامین B، K، C و D از طریق رعایت رژیم مناسب غذایی می‌توانید آلرژی را کمرنگ‌تر کنید. سبزیجات تازه را برای تامین این گروه‌های ویتامین فراموش نکنید.البته برای تامین ویتامین D آفتاب گرفتن لازم است. بدن تان را قوی کنید تا آلرژی کمتر سراغتان بیاید.

از حالا هر روز غذاها و خوردنی‌هایی که در طول روز میل می‌کنید یادداشت کنید و ببینید کدام روز و با مصرف کدام خوراکی آلرژی تان شدیدتر شده. از حالا تا پایان مهر که آلرژی به پایان می‌رسد خوراکی‌های آلرژی زا را حذف کنید.

باورتان می‌شود که داشتن آرامش آلرژی را خفیف‌تر می‌کند؟ پس اگر می‌خواهید این روزها حساسیت کمتر اذیتتان کند آرامش داشته باشید چون استرس سطح هورمون کورتیزول در بدن تان بالا می‌رود و این هورمون می‌تواند نشانه‌های آلرژیک را تشدید کند.

لباس و بالش مناسب

نخ‌ها و الیاف لباس‌ها و بالش و ملحفه‌هایتان می‌تواند آلرژی را تشدید کند. از حالا لباس‌هایی که می‌دانید با پوشیدن شان نفس تان تنگ می‌شود و به عطسه و سرفه می‌افتید، کنار بگذارید. سعی کنید بالش‌های ضد حساسیت که این روزها در بازار عرضه می‌شوند، زیر سر بگذارید. ملحفه‌ها را هم مرتب بشویید تا گرد و غبار و آلودگی‌هایی که باعث آلرژی یا تشدید آن می‌شوند، از بین بروند.

در نهایت یادتان باشد که گاهی نشانه‌هایی مثل سرفه دلیل بر وجود حساسیت نیست. شاید رفلاکس معده شما باعث سرفه‌های پی در پی می‌شود پس حتما با پزشکتان مشورت کنید. اگر آلرژی تان شدید است حتما نزد پزشک بروید. خوددرمانی و استفاده بی رویه از آنتی هیستامین‌ها برای مبارزه با عطسه و سرفه و آبریزش بینی و خارش چشم، کار درستی نیست. داروهای ضد حساسیت انواع و اقسام مختلفی دارند که باید توسط پزشک و متناسب با بدن و شرایط شما تجویز شوند.

در آلرژی‌های خیلی شدید می‌توانید به کلینیک‌های مخصوص آلرژی مراجعه کنید. در این کلینیک‌ها با تست‌هایی دلیل اصلی آلرژی شما را مشخص کرده و براساس آن به شما دارو و واکسن می‌دهند تا نشانه‌ها کمتر شده و در نهایت درمان شوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha