مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در خصوص خشکی تالاب های استان فارس گفت: بهره برداری بیش از حد از ظرفیت منابع آبی عامل اصلی خشکی این تالاب هاست.

سلامت نیوز: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در خصوص خشکی تالاب های استان فارس گفت: بهره برداری بیش از حد از ظرفیت منابع آبی عامل اصلی خشکی این تالاب هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا،محسن سلیمانی روزبهانی  با بیان اینکه تالاب ها نیازمند توجه بیشتر مسئولان در سطح ملی و استانی هستند، گفت: تغییر رویکرد جدی در پروژه­ های توسعه­ ای حوضه آبریز تالاب ها را می توان از شروط اصلی احیا تالاب ها عنوان کرد.مدیرملی طرح حفاظت از تالاب های ایران تدوین و اجرای برنامه های مدیریت یکپارچه برای تالاب های استان فارس را ضروری دانست و گفت: وضعیت تالاب بختگان و سایر تالاب ­های استان فارس مطلوب نیست و به دلیل مدیریت نامناسب و بهره برداری بیش از حد ظرفیت از منابع آب این تالاب ها با خشکی روبرو شدند.

خشکی تالاب ها اثرات نامناسبی بر زندگی ما دارد.وی با تأکید بر اینکه احیای تالاب ها نیازمند عزم ملی است، گفت: فرایند احیای تالاب ها بدون برنامه ریزی و حمایت نهادهای اجرایی و مشارکت جوامع محلی میسر نمی شود. بنابراین برنامه مدیریتی تالاب های پریشان در استان فارس، شادگان خوزستان، ارومیه و دو تالاب اقماری دریاچه ارومیه از جمله قوری گل و قره قشلاق تهیه شده است.

به گفته وی، با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه ای و وضعیت تالابی که در آن قرار دارد زمان تهیه برنامه مدیریتی تالاب ها متفاوت است و به طور میانگین تهیه هر برنامه به یک تا یکسال و نیم زمان نیاز دارد.به گزارش پانا، طرح حفاظت از تالاب های ایران از سال 85 آغاز شده و از همان ابتدا تهیه برنامه مدیریت تالاب های ایران در دستور کار قرار گرفته است.

بر این اساس در اواخر سال 97 برنامه مدیریتی حفاظت از تالاب های ارومیه و پریشان نهایی شد. تالاب شادگان سال 90 و قوری گل و قره قشلاق در سال های 91 و 92 نهایی شدند.در عین حال حدود 250 تالاب در کشور وجود دارد که از این تعداد 84 تالاب دارای اهمیت است و از این بین 24 تالاب بین المللی بوده و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار دارد. تالاب هایی که در شرایط بد زیست محیطی قرار دارند در فهرست مونترال که کنوانسیونی در مورد حفاظت از تالاب ها است، قرار می گیرند.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha