معاون سابق وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه دولت لایحه برخورد با پزشکان متخلف را به مجلس ارائه دهد، گفت: کنار گذاشتن برنامه پزشک خانواده اشتباه جدی بود.

سلامت نیوز:معاون سابق وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه دولت لایحه برخورد با پزشکان متخلف را به مجلس ارائه دهد، گفت: کنار گذاشتن برنامه پزشک خانواده اشتباه جدی بود. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، رمضان محسن‌پور اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهمی که در حوزه سلامت از 16 سال پیش مطرح شد، مسئله پزشک خانواده بود که مورد توجه علمای طب در ایران و سایر کشورهای دنیا قرار داشت. موضوع پزشک خانواده دسترسی مردم را به خدمات درمان افزایش می‌داد و پرداخت از جیب مردم را کم می‌کرد. همچنین سبب سر و سامان گرفتن پزشکان عمومی در کشور می‌شد.


وی افزود: نگرانی و دغدغه‌های مردم با اجرای طرح پزشک خانواده از مسئله سلامت اندک می‌شد و این موضوع بهترین روش ارائه خدمات درمانی به شمار می‌رفت.


معاون سابق وزیر بهداشت با اشاره به اینکه برنامه طرح پزشک خانواده پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام به صورت برنامه در مجلس تصویب شد، افزود: این برنامه مسیر شورای نگهبان را نیز طی کرد و پس از آن برای اجرا توسط دولت ابلاغ شد.


محسن‌پور ادامه داد: برای برنامه پزشک خانواده اعتبارات در نظر گرفته شد و وزیر بهداشت آن زمان، خانم دستجردی از معاونینش خواست که به این مسئله توجه و اهتمام لازم را داشته باشند. بنابر این، این برنامه را به صورت پایلوت در استان فارس و مازندران آغاز کرد و 400 میلیارد تومان برای بسترسازی اجرای این برنامه در این دو استان تخصیص داده شد.


وی با بیان اینکه همه معاونین در وزارت بهداشت ملزم به اجرای طرح پزشک خانواده شدند، تصریح کرد: برنامه‌ها به خوبی پیش می‌رفت ولی میان راه خانم دستجردی به فعالیت خود به عنوان وزیر ادامه نداد و شخص بعدی نیز علیرغم ادامه برنامه پزشک خانواده به جای تکمیل این برنامه در دو استان که به صورت پایلوت انتخاب شده بود چند استان دیگر را درگیر کرد و تا پایان دولت دهم این برنامه به صورت کمرنگ‌تر بستر سازی شد.


*راهی نداریم جز اینکه به برنامه پزشک خانواده باز گردیم
معاون سابق وزیر بهداشت اظهار داشت: زمانی که وزیر بهداشت کنونی در شرف رأی اعتماد در مجلس بود، گفت که «اجرای طرح پزشک خانواده شرایط آن در حال حاضر مناسب برای اجرا نیست و اجرای این طرح نیاز به 10 سال زمان دارد»، بنابراین با این صحبت‌ها وزیر به صراحت موضوع پزشک خانواده را رد کرد.
محسن‌پور با اشاره به اینکه ردیف بودجه پیش‌بینی شده برای پزشک خانواده بخشی از آن برای معوقات اجرای این طرح و بخشی نیز با اجازه وزیر تغییر ردیف داده شد، گفت: به عنوان کارشناس حوزه سلامت که مدت زیادی در این حوزه فعالیت داشته‌ام تأکید می‌کنم که کنار گذاشتن طرح پزشک خانواده توسط سیاست‌گذران دولت کنونی اشتباه جدی است.


وی در رابطه با طرح تحول سلامت اظهار داشت: طرح تحول سلامت طرح نسبتاً‌ خوبی است ولی نحوه اجرای آن، آنچه مورد انتظار بود انجام نشد و در حال حاضر معوقات بیمارستانی زیاد و بدهی‌ بیمه‌ها به بیمارستان‌ها سرسام‌آور است.
معاون سابق وزیر بهداشت ادامه داد: وزیر بهداشت و وزیر تعاون باید با هماهنگی یکدیگر مشکل بیمه و معوقات بیمارستان‌ها را حل کنند. طرح تحول سلامت به درستی انجام نشده باید منابع را دید و خدمات را تعریف کرد.
محسن‌پور تاکید کرد:‌ لازم است سیاست‌گذاران حوزه سلامت نحوه اجرای پزشک خانواده را مطالعه کنند کسی باید در این زمینه شجاعت به خرج دهد و به درستی برای مردم دلسوزی کند.


وی با اشاره به اینکه مسئولین وزارت بهداشت باید تجمیع سیاست‌گذاری برای تأمین منابع پایدار را مورد اهتمام قرار دهند، توصیه کرد: راهی نداریم تا دوباره به مسیر اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع باز گردیم.


* در برخورد با تخلفات پزشکان خلاء قانونی وجود دارد
معاون سابق وزیر بهداشت در رابطه با خلاء‌های قانونی در برخورد با پزشکان متخلف، اظهار داشت: به نظرم این مسئله ضعف سیاستگذاران حوزه سلامت را نشان می‌دهد برای برخورد با تخلفات بهداشتی و درمانی قانون قدیمی وجود دارد و برای اجرا جواب نمی‌دهد.
محسن‌پور با بیان اینکه قبلاً کتابچه کوچکی در رابطه با قانون برخورد با تخلفات بهداشتی و درمانی در مجلس در حال بررسی بود و دوستان در این نهاد در حال به روز کردن آن بودند ولی این موضوع در مسیر اجرا در کمیسیون بهداشت به اختلاف برخورد و همچنان این طرح در مجلس باقی مانده است.
به گفته وی، علت مسکوت ماندن طرح برخورد با تخلفات بهداشتی و درمانی پزشکان در کمیسیون بهداشت مجلس کافی نبودن این طرح است و نمایندگان مجلس در کمیسیون بهداشت معتقدند که دولت این موضوع را از طریق لایحه به مجلس برگرداند.
معاون سابق وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه لازم است دولت لایحه برخورد با پزشکان متخلف را به مجلس ارائه دهد، تصریح کرد: در آستانه برنامه ششم لازم است که دولتمردان این مسئله را زنده کنند تا بتوانیم لایحه برخورد با پزشکان متخلف را به قانون تبدیل کنیم.


*در پاک‌دستی دولت قبل شکی نیست
 
معاون پارلمانی سابق وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه برخی معتقدند که دولت قبل اختلاس و پول‌شویی‌های زیادی را انجام داده، گفت:‌ وقتی افرادی این مسائل را بیان می‌کنند جنبه سوء سیاسی دارد. چنین مسئله‌ای سودی برای مردم ندارد. در پاک‌دستی دولت قبل شکی نیست.
وی در پایان با اشاره به اینکه کسی که برای دیکته خود تمرین می‌کند اگر دو غلط داشته باشد، جای تعجب نسبت به کسی که هیچگونه تلاش نکرده ندارد، خاطر نشان کرد: برای دولتی که اقدامات زیادی برای مردم انجام داده طرح مساله اختلاس و پولشویی تنها جنبه سوء سیاسی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha