دبیر همایش بین‌المللی صدمات دندانی و دومین سمپوزیوم انجمن اندودانتیست‌های ایران با اشاره به حساسیت درمان آسیب‌های دندانی تاکید کرد: یکی از اهداف برگزاری همایش صدماتی دندانی این است که مسئولان را برای ایجاد مراکز درمانی مشابه در همه شهرها ترغیب کنند.

سلامت نیوز:دبیر همایش بین‌المللی صدمات دندانی و دومین سمپوزیوم انجمن اندودانتیست‌های ایران با اشاره به حساسیت درمان آسیب‌های دندانی تاکید کرد: یکی از اهداف برگزاری همایش صدماتی دندانی این است که مسئولان را برای ایجاد مراکز درمانی مشابه در همه شهرها ترغیب کنند.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهشید شیخ نظامی در نشست خبری اولین همایش بین‌المللی صدمات دندانی و دومین سمپوزیوم انجمن اندودانتیست‌های ایران در جهاددانشگاهی مشهد اظهار کرد: تروما به معنای ضربه به دندان است و یکی از مشکلات جامعه ما در حوادثی که سر و صورت دچار آن می‌شود، درمان دندان‌های آسیب دیده است.


وی بر لزوم راه‌اندازی مراکز درمانی آسیب‌های دندانی تاکید کرد و گفت: معمولا برای درمان آسیب‌های دندانی ما نیازمند یک تیم تخصصی هستیم یک دندانپزشک می‌تواند تنها 50 درصد عوارض آسیب‌های صدمات دندانی را برطرف کند. به همین منظور لازم است که مراکزی برای رسیدگی تخصصی به اینگونه آسیب‌ها راه‌اندازی شود.


شیخ نظامی با اشاره به دانش‌آموزان و ورزشکاران از آن به عنوان بیشترین مراجعین آسیب‌های دندانی یاد کرد و افزود: همچنین بیشتر این آسیب‌ها در حوادث جاده‌ای و یا نزاع‌ها صورت می‌گیرد. متاسفانه اکثر دندانپزشکان برای چنین مراجعانی کاری نمی‌کنند چرا که وقت خود را به بیماران دیگر اختصاص داده‌اند و حضور چنین بیمارانی و رسیدگی به آن نظم مطب‌های دندانپزشکی را بر هم می‌زند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل شرایط اورژانسی این بیماران همیشه هزینه کافی برای پرداخت حق ویزیت همراهشان نیست. در این راستا خوب است که درمان صدمات دندانی تحت پوشش‌های بیمه قرار گیرد.


شیخ نظامی در بخش دیگری از این نشست در خصوص راهکارهای پیشگیری از آسیب‌های دندانی گفت: اتفاقاتی که ممکن است برای یک دندان آسیب‌دیده رخ دهد این است که یا آن دندان جابه‌جا شده و یا می‌افتد. در صورت جابه‌جایی با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی باید این دندان به محل اولیه خود بازگردد.
وی ادامه داد: اما زمانی که دندان براثر حادثه می‌افتد، بهتر است آن را در محلولی مانند شیر نگهداری کرد تا پس از مراجعه به دندانپزشک بتوان آن را احیا نمود. اگر در عرض نیم ساعت فرد حادثه دیده خود را به دندانپزشک برساند، می‌توان دندان را احیا نمود.


شیخ نظامی در خصوص برگزاری اولین همایش بین‌المللی صدمات دندانی و دومین سمپوزیوم انجمن اندودانتیست‌های ایران اظهار کرد: در این همایش پنج میهمان خارجی حضور خواهند یافت که یک نفر از آن‌ها از اساتید برگزیده ایرانی در خارج از کشور است. این مدعوین از بنیان‌گذاران علم دنتالترومالوژی هستند.
وی با بیان اینکه در این همایش 10 سخنرانی انگلیسی توسط این میهمانان ارائه خواهد شد، خاطرنشان کرد: 100 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که 53 مقاله به دلیل ارتباطشان با مساله دنتالترومالوژی به صورت پوستر الکترونیک از ابتدای مهر ماه در وب‌سایت همایش ارائه شده است.


در ادامه دکتر خسرو شمسیان، مدیر کلینیک تخصصی دنتالترومالوژیی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی و دبیر اجرایی این همایش، با اشاره به فعالیت‌های این کلینیک اظهار کرد: در این کلینیک بیش از 50 متخصص دندا‌ن‌پزشک و چندین پزشک عمومی مشغول فعالیت هستند. روزانه بین 300 تا 500 نفر به کلینیک جهاد دانشگاهی مشهد مراجعه می‌کنند.


شمسیان با بیان اینکه خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان صدمات دندانی خاطرنشان کرد: معمولا رسیدگی به این بیماران در مطب‌های دندان‌پزشکی کار سختی است و زمان زیادی از وقت دندان‌پزشک باید صرف رسیدگی به این بیماران شود.
رئیس کلینیک دنتالترومالوژیی جهاددانشگاهی مشهد تصریح کرد: از سال 87 تاکنون بیش از هزار پرونده کامل داریم. در حال حاضر نیز کلینیک ما در دو شیفت صبح و عصر فعال است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha