مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، گفت: با تلاش‌های زیاد در امر پژوهش توانسته‌ایم به جایگاه مطلوبی دست پیدا کنیم؛ اما برای به ثمر نشستن پژوهش‌ها و هزینه‌های انجام‌شده باید به بحث تولید نیز وارد شویم.

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت، گفت: با تلاش‌های زیاد در امر پژوهش توانسته‌ایم به جایگاه مطلوبی دست پیدا کنیم؛ اما برای به ثمر نشستن پژوهش‌ها و هزینه‌های انجام‌شده باید به بحث تولید نیز وارد شویم.

 
به گزارش سلامت نیوز به نیوز به نقل از  فارس، حسین وطن پور مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت در سومین کنگره فناوری‌های نوین آزمایشگاهی کشور، گفت: با انتشار مقالات پژوهشی توانسته‌ایم جایگاه خوبی در دنیا پیدا کنیم که انتشار 13 هزار مقاله از ایران در سال 2014 نشان‌دهنده جایگاه خوب کشور در امر پژوهش است.


وی افزود: برای انتشار هر یک از این مقالات نزدیک به 8 میلیون تومان هزینه می‌شود اما حال سؤال اینجاست که با همه این تلاش‌ها و هزینه‌ها چه تعداد از این مقالات به مرحله تولید می‌رسند.


وطن پور افزود: هم‌اکنون ما پنجمین کشور در زمینه تأمین نیروهای متخصص آمریکا هستیم، نخبگان ما در حال مهاجرت از کشور هستند و نرخ بیکاری، وضعیت اشتغال تحصیل‌کرده‌های ما مطلوب نیست.


مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به تاکیدات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری در امر تولیدات داخلی، افزود: تاکیدات رهبری بر تولید کالاهای داخلی و استفاده از آن‌ها است؛ اما چقدر توانسته‌ایم با کارهای پژوهشی از واردات کالا به کشور کم کنیم و به نگرانی‌های ایشان پاسخ دهیم؟


وطن پور گفت: باید بدانیم راه حل تنها در پرورش نیروهای متخصص و ایجاد فضای مناسب برای تبدیل ایده‌های آنان به تولید است. اگر یک دهم مبلغ اختلاس‌های صورت گرفته در کشور را به بخش فناوری اختصاص می‌دادند مملکت بسیار کارآمدتر و پیشرفته‌تری داشتیم.


وی با بیان این مطلب که بند دوم سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی همین طور بند چهارم سیاست‌های کلی سلامت کشور درباره تولید ثروت از دانش صحبت می‌کنند، افزود: برای برآورده شدن این اهداف نیازمند هماهنگی میان دولت، موسسه‌های تحقیقاتی، صنعت و دانشگاه‌ها هستیم.


مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: هر اطلاعات و علمی که قابلیت تبدیل به کالا و محصول شدن را داشته باشد می‌تواند به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شود و اینکه عده‌ای ملاک‌هایی همچون لزوم شریک بودن دانشگاه در این شرکت‌ها را مطرح می‌کنند کاملاً اشتباه و غلط است و باعث گرفتن انگیزه و انرژی از افراد می‌شود.


وی با اشاره به اینکه می توان به ازای هر طرح پژوهشی یک شرکت دانش بنیان تاسیس کرد، گفت: سال گذشته 18 میلیارد اعتبار در حوزه فناوری داشتیم که این رقم امسال به 36 میلیارد افزایش یافته است و انتظار داریم، جامعه آزمایشگاهیان کشور با توجه به این افزایش اعتبار، مشارکت بیشتری در زمینه تاسیس شرکت‌های دانش بنیان داشته باشد.


وطن پور در پایان به یکی از ویژگی‌های مثبت وزارت بهداشت که در هیچ وزارت خانه دیگری یافت نمی‌شود اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت تنها وزارت خانه‌ای است که هم خودش در امر تولید محصولات دخالت دارد و هم مشتری خرید آن‌ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha