چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 163822

خستگی ممكن است به خاطر كمبود آب بدن ایجاد شود. كاهش توجه و سردرد از جمله مهم ترین علائم این مشكل هستند.

سلامت نیوز: خستگی ممكن است به خاطر كمبود آب بدن ایجاد شود. كاهش توجه و سردرد از جمله مهم ترین علائم این مشكل هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین، اغلب اوقات ممكن است كه طی روز بدون هیچ دلیل مشخصی، از لحاظ روحی و جسمی احساس خستگی كنید. به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ این حالت به تغذیه و عادات غذایی روزانه بستگی دارد زیرا بعضی از خوراكی ها احساس خستگی را افزایش می  دهند. كاهش مصرف این مواد غذایی می تواند باعث بهبود سلامتی گردد.

    خوراكی های سرشار از شكر بر خلاف تصور، به جای تامین انرژی باعث خستگی بدن می شوند زیرا خیلی سریع متابولیسم می شوند كه این فرایند نیاز به مقدار زیادی انرژی دارد. دیگر فعالیت هایی كه به انرژی نیاز دارند نیز چنین تاثیری دارند. شكر تغییر انرژی در بدن ایجاد می كند اما پایدار نخواهد بود.


    مصرف غذاهای خیلی چرب نیز با احساس خستگی همراه است. چربی ها به سختی هضم می شوند و روند گوارش آنها نیاز به انرژی بیشتری دارد. به همین خاطر است كه پس از خوردن غذاهای چرب سنگینی در معده احساس می شود كه كمی بعد از خوردن با نفخ و خستگی همراه خواهد بود.


    بعضی خوراكی ها برای بدن بسیار سنگین هستند و بلافاصله بعد از مصرف خستگی ایجاد می كنند. گوشت بوقلمون، شیر،‌ مغزها، برنج قهوه ای و حبوبات از این جمله اند. البته مصرف این خوراكی ها بسیار مهم است زیرا ریز مغذی های ضروری را به بدن می رساند. افراد باید با توجه به فعالیت های خود این مواد غذایی را در برنامه روزانه خود بگنجانند. همه اندام های بشر به یك شكل به ریز مغذی ها پاسخ نمی دهند و به روش های مختلفی جذب می شوند.


    كافئین با افزایش تحرك همراه است و مغز را در حالت هشدار قرار می دهد. قهوه به عنوان یك نوشیدنی محرك عملكردهای بدن را به سرعت فعال می كند اما اگر بیش از حد مصرف شود می تواند زمینه ساز بی خوابی گردد. بی خوابی نیز خستگی را در پی دارد زیرا فرد نمی تواند به راحتی بخوابد و به فعالیت های رومزه آسیب می رساند.
    خستگی ممكن است در نتیجه كاهش آب بدن ایجاد شود زمانی كه به اندازه كافی مایعات در طول روز میل نكرده باشید. كم آبی خستگی شدید را در پی دارد كه مهم ترین نشانه كمبود مایعات بدن است كه با سردرد و كاهش توجه همراه خواهد بود. بهترین مایع برای عملكرد مطلوب بدن، آب است.
    مصرف زیاد خوراكی های حاوی مواد فعال شیمیایی می تواند تعادل بدن را بر هم بزند و خستگی و اختلالاتی را در طولانی مدت در پی داشته باشد.
    استفاده بیش از حد غذاهایی مانند همبرگر، هات داگ، پیتزا و همچنین تغذیه نامنظم در ساعات مختلف تا حد بالایی به بدن آسیب می رساند. در این حالت بدن مجبور است برای جبران این زیاده روی بیشتر فعالیت كند كه با خستگی بسیار شدید و كاهش توجه همراه خواهد بود.

توصیه هایی برای كاهش احساس خستگی

    مصرف میوه ها و سبزیجات ریزمغذی های اساسی برای فعالیت بدن و احساس خوب را تامین می كند.
    غلات سبوس دار انرژی لازم برای آغاز فعالیت های روزانه را به بهترین نحو تامین می كند.
    گردو، بادام و كنجد منبع انرژی های ضروری برای همه فعالیت های روزمره هستند. به علاوه، موجب حفظ تمركز برای انجام مسئولیت های مختلف را نیز تامین می كنند.
    فعال بودن مانع از ایجاد احساس خستگی می شود. تحرك بهترین دوست بدن برای دوری از خستگی است، موجب سرحالی صبح می شود و نظم خوبی به بدن می دهد. گوش دادن به موسیقی، تحریك حس بینایی، تحریك حس بویایی به كمك بوهای تند مانند فلفل و قرار گرفتن در محیطی روشن كه مانع از خستگی چشم ها شود می تواند حواس را در طول روز تحریك كند.
    با توجه به شرایط كاری خود ساعاتی از روز را به تمرینات جسمانی اختصاص دهید. اگر به هیچ وجه نمی توانید ورزش كنید برخی از عادات زندگی را تغییر دهید. به عنوان مثال از پله ها به جای آسانسور استفاده كنید و پیاده به خرید با محل كار بروید.
    خوابیدن در ساعات منظم به بدن اجازه می دهد در طول شب استراحت كرده و انرژی را دوباره احیا كند. در این صورت خستگی روزانه تسكین می یابد و برای روز بعد شادب خواهید بود.
    رژیم غذایی سالمی را در پیش بگیرید تا ریز مغذی های ضروری برای عملكرد مطلوب بدن و بازده ذهنی به بدن برسد.

منبع:www.Ameliore ta santé.fr

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha