رئیس كمیسیون بهداشت مجلس گفت:طرح تحول نظام سلامت در حالی كه در تدوین برنامه ششم توسعه قرار است تغییرات اساسی در آن حادث شود، در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه نتوانست آن‌طور كه باید و شاید انتظارات بخش درمان را محقق كند. كاهش هزینه‌های مردم و رقمی ‌كه افراد از جیب خود برای درمان می‌پردازند مسأله‌ای مهم و ضروری است و مهم‌تر از آن بودجه و وقتی است كه باید برای پیشگیری به جای درمان روی آن كار كنند.

طرح تحول سلامت نتوانست اهداف برنامه پنجم توسعه را محقق کند

سلامت نیوز:رئیس كمیسیون بهداشت مجلس گفت:طرح تحول نظام سلامت در حالی كه در تدوین برنامه ششم توسعه قرار است تغییرات اساسی در آن حادث شود، در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه نتوانست آن‌طور كه باید و شاید انتظارات بخش درمان را محقق كند. كاهش هزینه‌های مردم و رقمی ‌كه افراد از جیب خود برای درمان می‌پردازند مسأله‌ای مهم و ضروری است و مهم‌تر از آن بودجه و وقتی است كه باید برای پیشگیری به جای درمان روی آن كار كنند.

به گزارش سلامت نیوز، حسینعلی‌ شهریاری-رئیس كمیسیون بهداشت مجلس در روزنامه آرمان نوشت: پس از روی كار آمدن دولت یازدهم، وزارت بهداشت، طرح تحول نظام سلامت را تدوین كرد. این طرح كه به دنبال «محافظت مالی» مردم در قبال هزینه‌های سلامت، ارتقای كیفیت و افزایش دسترسی به خدمات درمانی است، از ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۳، در بیمارستان‌های دولتی سراسر كشور به اجرا درآمد. گرچه اجرای طرح، زمینه افزایش رضایتمندی مردم و گروهی از بازیگران حوزه سلامت را فراهم آورد ولی تداوم اجرای طرح با چالش‌هایی جدی مواجه است. در این نوشتار تلاش شده، ضمن بررسی اهداف طرح تحول، به پاره‌ای از چالش‌های ذاتی و اجرایی آن اشاره شود.

طرح تحول نظام سلامت در حالی كه در تدوین برنامه ششم توسعه قرار است تغییرات اساسی در آن حادث شود، در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه نتوانست آن‌طور كه باید و شاید انتظارات بخش درمان را محقق كند. كاهش هزینه‌های مردم و رقمی ‌كه افراد از جیب خود برای درمان می‌پردازند مسأله‌ای مهم و ضروری است و مهم‌تر از آن بودجه و وقتی است كه باید برای پیشگیری به جای درمان روی آن كار كنند. دولت باید تلاش كند تا جای ممكن مردم بیمار نشوند، زیرا وقتی مردم بیمار شوند به هر حال هزینه‌های درمان بسیار بالاست. این مساله در همه جای دنیا مدنظر قرار می‌گیرد.

یكی از مهم‌ترین چالش‌هایی كه درباره طرح تحول نظام سلامت و انتقاداتی كه به آن مطرح می‌شود درباره بیمه‌هاست كه توان مالی لازم برای پرداخت به بیمارستان‌ها را ندارند. این مسأله باعث می‌شود پرداخت آنها سه تا شش ماه عقب بیفتد. این مسأله باعث كند شدن روند كار می‌شود و از سوی دیگر سبب می‌شود پزشكان تا حد زیادی حضور خود در بیمارستان‌های دولتی را به تعویق بیندازند. البته بیمه‌ها هم توان مالی لازم را برای این تزریق بودجه ندارند و اینها همه مسائلی است كه دولت باید مورد توجه قرار دهد.

نكته مهم این است كه در تدوین طرح تحول نظام سلامت در برنامه ششم قرار است تغییراتی در آن لحاظ شود و یكی از این تغییرات توجه به امر بهداشت و پیشگیری است. پیشگیری به نسبت درمان روند كندتری دارد و بیشتر به صرف بودجه و زمان و اقدامات زیربنایی نیازمند است. اقدامات پیشگیری محور در امر بهداشت از مدارس آغاز می‌شود و تمام شئونات سلامت و بهداشت به ویژه درباره تغذیه و تحرك بدنی مورد توجه قرار می‌گیرد. مسأله‌ای كه فقدان آن در میان طرح‌ها و برنامه‌های تدوین شده و اجرایی این طرح خالی است و بنابراین تا زمانی كه روی سلامت و بیمار نشدن افراد كار نمی‌شود و بودجه‌ای به این مسأله اختصاص نمی‌یابد نباید انتظار داشت كه افراد كمتر بیمار شوند یا آمار سكته قلبی و سرطان كاهش بیابد.

منابع مالی دولت در تحقق تغییرات و نقایص این طرح بسیار مهم است. قطعا مسئولان بهداشت كشور و دست‌اندركاران به خوبی لزوم صرف بودجه برای سلامت و پیشگیری می‌دانند، اما اینكه به این مسأله توجهی نشده است دلیلش كمبود بودجه بوده است. هزینه‌های درمانی هم به نسبت همه هزینه‌های دیگر در كشور ما رشد فزاینده‌ای دارد و نمی‌توان انتظار داشت بدون بودجه بتوان همه بیمارهای سخت و داروهای نایاب را تحت پوشش بیمه‌ها برده و پرداخت‌ها را به صفر رساند. با وجود این، نقاط مثبت این طرح كه اجرای آن مشكلات زیادی از بخش درمان كشور را رفع كرد بیش از نقاط منفی بوده است. با وجود اینكه مطرح می‌شود برای این طرح بودجه زیادی صرف شده باید گفت این صرف بودجه در مقابل پولی كه از جیب مردم تا پیش از این برای درمان هزینه می‌شد و مشكلاتی كه در این زمنیه وجود داشت ناچیز است.

در میان مردم افراد زیادی به ما، نمایندگان مجلس، نامه می‌نویسند و از وضعیت رسیدگی به بیماران در بیمارستان‌های دولتی و كم شدن هزینه‌های پرداختی تشكر می‌كنند. این مسأله بی‌اهمیت نیست و كاهش هزینه‌های پرداختی مردم در بخش درمان اهمیتی اساسی در برنامه‌های توسعه‌ای دارد. علاوه بر این، افزایش دسترسی به خدمات درمانی (عدالت درمانی) از اهداف اساسی این طرح بوده است. به علت انگیزه پایین كادر درمانی برای خدمت در مناطق محروم، همواره این مناطق از كمبود نیروی انسانی، به ویژه پزشكان متخصص رنج می‌برند. از این رو، یكی از مهم‌ترین اهداف نظام‌های سلامت، تأمین كادر درمانی این مناطق بوده است كه در بسته دوم طرح تحول، سعی شده انگیزه لازم برای تأمین پزشكان متخصص این مناطق با تزریق منابع مالی ایجاد شود. امیدواریم دولت بتواند با تزریق مناسب و كافی بودجه به این طرح مشكلات موجود را برطرف كند و در آینده نزدیك شاهد رایگان شدن همه هزینه‌های درمانی مردم باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha