جمعه ۲۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

:یک متخصص کودکان گفت: سرماخوردگی بیماری شایع و واگیری است که می‌تواند علل ویروسی مختلفی داشته باشد.

سلامت نیوز:یک متخصص کودکان گفت: سرماخوردگی بیماری شایع و واگیری است که می‌تواند علل ویروسی مختلفی داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فرخنده بابائی اظهار کرد: کودکان خردسال به طور متوسط سالانه شش تا هشت مرتبه دچار سرماخوردگی می‌شوند. حدود یک تا دو روز بعد از ابتلا به عفونت، علائم سرماخوردگی شروع می‌شود و نخستین نشانه‌ آن به طور معمول، گلو درد یا احساس خراشیدگی در گلو است که به دنبال آن انسداد بینی و آبریزش بینی آغاز می‌شود.


بابائی با اشاره به اینکه در 30 درصد موارد سرماخوردگی بسته به نوع ویروس، ممکن است علائم متفاوتی شامل تب، درد عضلانی، سردرد و سایر علائم جسمانی بروز کند، تصریح کرد: دوره سرماخوردگی به طور معمول حدود یک هفته طول می‌کشد و البته ممکن است در 10 درصد موارد تا دو هفته نیز ادامه یابد.
این متخصص کودکان با اشاره به این نکته که پیشگیری دارویی یا واکسن برای سرماخودگی وجود ندارد، اضافه کرد: واکسیناسیون بر ضد آنفلوآنزا در پیشگیری از سرماخوردگی‌های ناشی از این ویروس موفق بوده است.


وی ادامه داد: هر چند مصرف ویتامین C طول دوره سرماخوردگی را کوتاه‌تر می‌کند، اما از بروز آن پیشگیری نمی‌کند. شست‌وشوی دست‌ها رایج‌ترین کاری است که برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌شود.


بابائی، مهم‌ترین کاری را که پزشک برای فرد دچار بیماری سرماخوردگی انجام می‌دهد، تشخیص و رد سایر علل ذکر کرد و افزود: سایر علل جدی‌تر و قابل درمان شامل سینوزیت، سیاه سرفه، عفونت‌های میکروبی و علل آلرژیک است.
این پزشک متخصص کودکان، افزود: کنترل سرماخوردگی، بر پایه درمان علامتی برای بیماران است که مبتنی بر تجویز داروهایی مثل آنتی هیستامین‌ها، ضد سرفه‌ها، ضد احتقان‌ها و مسکن‌ها است.


وی هشدار داد: باید از تجویز بی‌مورد آنتی‌بیوتیک خودداری کرد؛ چراکه علاوه بر داشتن عوارض جانبی برای بیمار، باعث می‌شود مقاومت به آنتی بیوتیک ایجاد ‌شود.


بابائی با بیان اینکه استفاده از قطره مربوطه برای شستشوی بینی و بهبود علائم آن مفید است، گفت: هنگام سرماخوردگی توصیه به مصرف مایعات زیاد است، زیرا به رقیق کردن ترشحات و کم کردن موکوس تنفسی کمک خواهد کرد.
وی با بیان اینکه اثر مرطوب کردن هوا در کاهش علائم این بیماری ثابت نشده است؛ اضافه کرد: مصرف مایعات گرم، موکوس را رقیق می‌کند و جریان موکوزال بینی را افزایش می‌دهد.


این پزشک متخصص افزود: در درمان گلو درد از استامینوفن استفاده می‌شود اما اجازه دادن آسپرین را نداریم؛ چراکه با مصرف این دارو، احتمال وقوع عارضه خطرناکی به نام «سندرم ری» در مبتلایان به ویروس آنفلوآنزا وجود دارد. سرفه با داروهای آنتی هیستامین نسل نخست، درمان می‌شود و باید توجه داشت که هر چند مصرف عسل به واسطه داشتن خاصیت تسکین دهندگی، اثر فوری در بهبود سرفه دارد، اما در سن زیر یک سال به علت خطر بروز مسمومیت نباید استفاده شود.


بابائی با اشاره به شایع‌ترین عارضه سرماخوردگی که همان عفونت گوش میانی است، افزود: اگر ترشح از بینی یا سرفه‌های بیمار بدون بهبودی، مدت 10 تا 14 روز ادامه یابد یا علائم درگیری شدیدتر سینوس‌ها مثل تب، درد صورت یا ورم صورت بروز کند، باید مد نظر قرار گیرد.
این متخصص کودکان در پایان خاطرنشان کرد: عارضه دیگر سرماخوردگی، تشدید آسم در مبتلایان به آن است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • کلودت مرادیان ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    سلام خواهشمند است این مقاله بیماری شایع پاییزی را به آدرس ایمیل من ارسال نمایید، با تشکر
  • رضا ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    0 0
    ممنون