رئیس مرکز جامع کنترل سرطان با اشاره به اینکه سرطان سومین علت مرگ در کشور است، گفت: 5 تا 10 درصد از تمام سرطان‌ها زمینه ارثی دارد.

سلامت نیوز:رئیس مرکز جامع کنترل سرطان با اشاره به اینکه سرطان سومین علت مرگ در کشور است، گفت: 5 تا 10 درصد از تمام سرطان‌ها زمینه ارثی دارد. 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد اسماعیل اکبری در رابطه به ریسک فاکتورهای سرطان در ایران اظهار داشت: 5 تا 10 درصد از تمام سرطان‌ها ارثی است اما بیشترین سرطان‌ها در اثر ژن‌های به ارث رسیده ایجاد نمی‌شوند بلکه ممکن است ناشی از آسیب‌به ژن‌ها در اثر هورمون‌ها، متابولیسم مواد غذایی داخل سلول‌ها و عوامل بیرونی مثل قرار گرفتن زیاد در معرض نور خورشید و مواد رادیواکتیو باشند.


وی افزود: مطالعات مختلفی در ایران برای بررسی ریسک‌فاکتورهای سرطان انجام گرفته و به طور مثال در سرطان مری عواملی مثل سطح پایین اقتصادی و اجتماعی، مصرف کم میوه و سبزی، مصرف تریاک، مصرف سیگار و چای داغ موثر هستند.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان بیان داشت: بهداشت پایین دهان و دندان، تماس با حیوانات، مصرف گوشت‌های چرب و روغن اشباه شده، چربی حیوانی مانده از دیگر عوامل خطری هستند که سبب بروز سرطان مری در افراد می‌شوند.


اکبری ادامه داد: در رابطه با سرطان مری بر اساس مطالعات انجام شده دریافت نمک فراوان رژیم غذایی با آنتی‌ اکسیدان ناکافی، استعمال سیگار، قلیان و تریاک، مصرف سرخ‌کردنی‌های زیاد، ریفلاکس و چاقی از عواملی بوده که ریسک‌فاکتورهای سرطان معده را افزایش می‌دهند.


وی درمورد سرطان مثانه اظهار کرد: ترشی، میوه و سبزیجات محافظ‌کننده هستند ولی نارسایی کلیه، سنگ مثانه، مثانه نوروژنیک، فلج نخاعی،‌ عفونت‌های تکرار شونده دستگاه کلیوی، دیابت، سابقه مصرف مسکن‌ها و استفاده از رنگ مو می‌تواند از ریسک ‌فاکتورهای این سرطان محسوب شود.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه سرطان سومین علت مرگ در کشور است، عنوان داشت: سرطان معده شایع‌ترین علت مرگ ناشی از سرطان را در زن و مرد به خود اختصاص داده و در مرتبه بعدی سرطان ریه قرار دارد.


اکبری افزود: سرطا‌ن‌ یکی از مهمترین بیماری‌های غیرواگیر است که ماهیت مزمن بودن و بار بیماری ناشی از آن به خصوص در کشورهای در حال توسعه موجب هزینه‌های سرسام آور این بیماری‌ها شده که با اولویت بالا در نظام سلامت کشورها مورد توجه قرار گرفته است.


وی در پایان با اشاره به اینکه سرطان یکی از علل اصلی مرگ و ایجاد بار سنگین در بهداشت عمومی است، خاطر نشان کرد: در سال 2007 ، 13درصد از مرگ‌ها در دنیا ناشی از سرطان بوده و پیش‌بینی شده این رقم در سال 2030 به حدود دو برابر برسد، بنابراین توجه به شیوه زندگی می‌تواند در کاهش بروز این بیماری موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha