وزیر بهداشت تأکید کرد: برای حفظ سلامتی مردم با هیچکس تعارف نداریم لذا نظارت‌ها در این بخش توصیه‌پذیر نبوده و نخواهد بود.

انتقاد از مصرف بیش از حد سمومِ کشاورزی

سلامت نیوز:وزیر بهداشت تأکید کرد: برای حفظ سلامتی مردم با هیچکس تعارف نداریم لذا نظارت‌ها در این بخش توصیه‌پذیر نبوده و نخواهد بود. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در «همایش روز جهانی غذا» ضمن قدردانی از حضور نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و سازمان بهداشت جهانی در این همایش، ماهیت این گردهمایی را پرداختن به موضوع بهداشت و سلامت مردم دانست.


وی تأکید کرد: به رغم فعالیت‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد تا دستیابی به رضایت مردم و رسیدن به جایگاه مطلوب، فاصله وجود دارد.
وی افزود: متأسفانه همچنان بار تحمیل شده ناشی از بیماری‌ها به حوزه سلامت بیش از تصور است و عادت‌های نادرست غذایی در کشور ما همچنان موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. در این خصوص همه افراد جامعه از جمله تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ و نیز دستگاه‌های نظارتی می‌توانند اثرگذار باشند.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  با انتقاد از بی توجهی سیاستگذاران به موضوع غذا و مواد آشامیدنی این موضوع را عامل بروز بسیاری از مشکلات این حوزه خواند و یاد آور شد: غافل ماندن از توجه به موضوع غذا و مواد آشامیدنی منحصر به کشور ما نیست بلکه در کشورهای دیگر نیز که عمده تمرکز دولت‌ها معطوف توسعه زیرساخت و شبکه‌های زیربنایی شده، شاهد کم‌توجهی به موضوع سلامت نسبت به صنعت و اقتصاد هستیم.


هاشمی با بیان اینکه خوشبختانه در دولت یازدهم موضوع سلامت از اولویت‌های مهم است، بیان کرد: امیدواریم با اهتمام دولت به موضوع سلامت شاهد توجه بیشتر به این بخش و اهتمام جدی سیاستگذاران با توجه به اسناد بالادستی باشیم. به نظر می‌رسد این اسناد نباید تنها در ویترین‌ها باقی بماند لذا باید توجه به موضوع سلامت و محیط زیست از سوی سیاستگذاران کشور مورد توجه جدی واقع شود.


وی همچنین خواهان حضور پررنگ‌تر و پر توان دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از تخلفاتی شد که مستقیماً با سلامتی مردم مرتبط است.
وزیر بهداشت در ادامه بر لزوم رتبه‌بندی میان صاحبان صنایع و تولیدکنندگان مواد غذایی تأکید کرد و گفت: تا زمانی که رتبه‌بندی مناسبی صورت نگیرد این افراد بدون انگیزه و فارغ از رقابت‌های سازنده به تولید محصول می‌پردازند. بدون شک این روند نتیجه مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت.


وی با بیان این که برای ارتقاء سلامت جامعه، زنان می‌توانند نقش بسیار قابل توجهی ایفا کنند، عنوان کرد: از تمامی خانواده‌ها درخواست می‌کنیم با بازنگری بر عادت‌های غذایی، مصرف نمک و روغن را کاهش دهند و از دستگاه‌های نظارتی نیز می‌خواهیم با جدیت بیشتر به نظارت بپردازند تا در آینده شاهد آمار بالای بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از عادت‌های نادرست غذایی در کشور نباشیم.


هاشمی همچنین با ابراز نگرانی از امکان به وجود آمدن بیماری‌های نو پدید در نتیجه تداوم عادات نادرست غذایی در کشور هشدار داد و افزود: در صورت بی توجهی به موضوع سلامت و برخورداری از وزن نامناسب ممکن است در آینده با مشکلات جدی‌تری نیز مواجه شویم.
وزیر بهداشت بار دیگر بر نقش اثرگذار دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان غذا و دارو تأکید کرد و گفت: در زمینه کنترل وزارت بهداشت به تنهایی قادر نیست به همه مسائل رسیدگی کند.


هاشمی  خواهان هماهنگی سازمان‌های نظارتی در برخورد با متخلفین و تشدید نظارت بر تولید و توزیع مواد غذایی در کشور شد و گفت: تمامی سازمان‌های نظارتی باید به گونه‌ای هماهنگ عمل کنند تا مردم مطمئن شوند که دولت و حکومت به سلامتی‌شان اهمیت می‌دهد.
وی تأکید کرد: برای حفظ سلامتی مردم با هیچکس تعارف نداریم لذا نظارت‌ها در این بخش توصیه‌پذیر نبوده و نخواهد بود.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین خطاب به تولیدکنندگان حاضر در این همایش گفت: مطمئن باشید آینده بازار از آن کسانی است که درستکارند، به ارائه محصول با کیفیت می‌پردازند و به دنبال دستیابی به سود در کوتاه مدت نبوده و اهداف بلندتری را در بازار محصولات غذایی دنبال می‌کنند.


هاشمی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از مصرف بیش از حد استاندارد برخی از سموم کشاورزی در تولید محصولات غذایی، احتمال باقی ماندن آن در محصول و صدمه رساندن به مصرف‌کننده، خواهان تشدید نظارت‌ها در این بخش از زمان، ارائه مجوز برای ورود سموم تا زمان مصرف و توزیع محصول شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین تاکید کرد: متأسفانه میزان مجازات‌های تعیین شده برای برخی از متخفلین در این بخش متناسب با جرم نیست و باید با بازنگری در برخی جرائم آن را به گونه‌ای قرار داد که جنبه بازدارندگی بیشتری داشته باشد.


وی با بیان اینکه بخشی از مشکلات در بخش نظارت ناشی از سیاستگذاری‌های صورت گرفته است، تأکید کرد: بدون شک برای انجام نظارت کافی و صحیح و جلوگیری از تخلف، به اعتبار و نیروی کافی نیاز است. لذا  تا موفق به تامین این موارد نشویم، نمی‌توان صرفاً مطالبه کنیم. امیدواریم نمایندگان مجلس در تصویب قوانین به این مسئله توجه جدی داشته باشند.


هاشمی  با ابراز خرسندی از برخی از تغییرات به وجود آمده در ذائقه و فرهنگ غذایی مردم کشور نظیر روی آوردن به مصرف لبنیات کم چرب به جای محصولات لبنی پرچرب گفت: امیدوارم مردم، تولیدکنندگان و سیاستگذاران بیش از گذشته به مسئله سلامت بپردازند و با آگاهی‌بخشی مناسب بتوان در مسیر بهره‌مندی از عادت‌های صحیح غذایی در میان خانواده‌های ایرانی گام بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha