اینجا در بازار فریدونکنار، تازگی‌ها هر جنبنده‌ای اعم از پرنده و پستاندار براحتی معامله شده و به فروش می‌رسد. از گربه جنگلی و گورکن گرفته تا انواع پرندگان کمیاب و حتی غیر خوراکی و حرام گوشت. حرام گوشت‌ها زنده و مرده به فروش می‌رسند تا مصرف‌کننده به هر شیوه‌ای که دوست دارد آنها را استفاده کند و عمدتاً این پرندگان از قابلمه‌های خورش بادمجان و فسنجان سر در می‌آورند. پرندگان شکاری که جریمه صید و شکار آنها گاه تا دهها میلیون تومان نیز می‌رسد براحتی در این بازار عرضه می‌شوند. مقابله نکردن با قاچاقچیان حیات وحش در این منطقه باعث شده تا هر ساله بر میزان صید پرندگان مهاجر افزوده شود.سازمان محیط زیست نیز تاکنون نتوانسته با این پدیده شوم و غیر قانونی مقابله کند اما اکنون دو سالی است که این سازمان عزم جدی برای پایان این تجارت سیاه آغاز کرده .

شام آخر مهاجران در فریدونکنار

سلامت نیوز: اینجا در بازار فریدونکنار، تازگی‌ها هر جنبنده‌ای اعم از پرنده و پستاندار براحتی معامله شده و به فروش می‌رسد. از گربه جنگلی و گورکن گرفته تا انواع پرندگان کمیاب و حتی غیر خوراکی و حرام گوشت. حرام گوشت‌ها زنده و مرده به فروش می‌رسند تا مصرف‌کننده به هر شیوه‌ای که دوست دارد آنها را استفاده کند و عمدتاً این پرندگان از قابلمه‌های خورش بادمجان و فسنجان سر در می‌آورند. پرندگان شکاری که جریمه صید و شکار آنها گاه تا دهها میلیون تومان نیز می‌رسد براحتی در این بازار عرضه می‌شوند. مقابله نکردن با قاچاقچیان حیات وحش در این منطقه باعث شده تا هر ساله بر میزان صید پرندگان مهاجر افزوده شود.سازمان محیط زیست نیز تاکنون نتوانسته با این پدیده شوم و غیر قانونی مقابله کند اما اکنون دو سالی است که این سازمان عزم جدی برای پایان این تجارت سیاه آغاز کرده .

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: رسانه‌های ایران با خبر شکار پرندگان مهاجر اشباع شده است. پدیده‌ای که در جریان آن اصلی‌ترین کریدور پرندگان مهاجر منطقه آماج حملات متخلفان شکار پرندگان قرار می‌گیرد.«نسل کشی پرندگان مهاجر در فریدونکنار»، «فریدونکنار، بزرگترین مرکز قاچاق پرندگان ایران»، «کشتار سالانه 500 هزار تا یک میلیون پرنده مهاجر در فریدونکنار»، «فریدونکنار، سیاه چاله پرندگان مهاجر» «سیاه چاله فریدونکنار، آبروی ایران را نشانه گرفته است» اینها تنها بخشی از مهمترین تیترهای خبری رسانه‌ها و خبرگزاری‌های ایران در چند سال اخیر درباره شکار گسترده پرندگان مهاجر در شمال ایران است.

پدیده‌ای که در جریان آن اصلی‌ترین کریدور پرندگان مهاجر منطقه آماج حملات غیر قانونی تعدادی انگشت شمار از متخلفان شکار و صید پرندگان قرار گرفته تا نه فقط هر ساله ده‌ها هزار پرنده مهاجر را سلاخی و در بازار پرنده فروشان فریدونکنار به فروش بگذارند بلکه بازار پرنده فروشان این شهر را به اصلی‌ترین مرکز قاچاق و فروش پرندگان کمیاب در شمال ایران بدل کنند. به نحوی‌که هر ساله محموله‌های بزرگی از پرندگان کمیاب زنده‌گیری شده از استان‌های همجوار برای عرضه و فروش راهی این بازار می‌شوند تا در این مرکز خریداران خود را بیابند.

اینجا در بازار فریدونکنار، تازگی‌ها هر جنبنده‌ای اعم از پرنده و پستاندار براحتی معامله شده و به فروش می‌رسد. از گربه جنگلی و گورکن گرفته تا انواع پرندگان کمیاب و حتی غیر خوراکی و حرام گوشت. حرام گوشت‌ها زنده و مرده به فروش می‌رسند تا مصرف‌کننده به هر شیوه‌ای که دوست دارد آنها را استفاده کند و عمدتاً این پرندگان از قابلمه‌های خورش بادمجان و فسنجان سر در می‌آورند. پرندگان شکاری که جریمه صید و شکار آنها گاه تا دهها میلیون تومان نیز می‌رسد براحتی در این بازار عرضه می‌شوند. مقابله نکردن با قاچاقچیان حیات وحش در این منطقه باعث شده تا هر ساله بر میزان صید پرندگان مهاجر افزوده شود.سازمان محیط زیست نیز تاکنون نتوانسته با این پدیده شوم و غیر قانونی مقابله کند اما اکنون دو سالی است که این سازمان عزم جدی برای پایان این تجارت سیاه آغاز کرده تا حدی که سال گذشته وزیر دادگستری نیز از تالاب بین‌المللی فریدونکنار بازدید کرد و خطاب به استاندار مازندران دستور< برچیده شدن بساط صیادان و شکارچیان غیر مجاز>، را صادر کرد؛ دستوری که با گذشت یکسال هنوز هم اجرایی نشده و متخلفان امسال پا را فراتر گذاشته و از ابتدای پاییز تورهای هوایی‌شان را در سراسر تالاب پهن کرده‌اند تا ضیافت زمستانی مهاجران خسته را به کابوس مرگ تبدیل کنند. اینجا تنوع زیستی ایران زیر دست تنها 15 تا 20 نفر متخلف با نفوذ و با توجیه «تأمین معیشت» نابود می‌شود و هر ساله درآمدهای میلیاردی عایدشان می‌کند. درآمدهایی که گفته می‌شود در پایان زمستان به بیش از 20 میلیارد تومان می‌رسد. نانی که در خون پرندگان زده می‌شود و توسط همین تعداد قلیل خورده می‌شود.

 ورود محیطبان ممنوع
ورود ممنوع! نه فقط ورود افراد متفرقه و عکاسان حیات وحش، بلکه حتی ورود محیطبانان سازمان محیط زیست هم ممنوع است! اینجا تنها منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست است که حتی محیطبانان سازمان هم یا حق ورود به آن را ندارند یا به سختی می‌توانند در بخش‌هایی از آن پا بگذارند در غیر این صورت مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند! با اینکه یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین کریدورهای پرندگان مهاجر جهان در غرب آسیا در این منطقه واقع شده و از سابقه حفاظتی 40 ساله برخوردار است اما چند سالی است که به اصلی‌ترین مرکز قاچاق و شکار پرندگان در کشور تبدیل شده و سازمان محیط زیست هنوز نتوانسته با این مافیای بزرگ کشتار پرندگان برخورد کند. هر چند معصومه ابتکار، در بدو ورود به سازمان محیط زیست عزم جدی را برای مقابله با مافیای شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار آغازکرد و وزیر دادگستری نیز در بازدید سال گذشته خود از این تالاب، دستور برچیده شدن بساط متخلفان و شکارچیان پرنده را به استاندار مازندران صادر کرد اما عملاً هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.
 اینجا تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات وحش فریدونکنار است. مجموعه‌ای به وسعت بیش از 5427 هکتار در جنوب شرق دریای خزر که تالاب‌های فریدونکنار، از باران و سرخرود را در خود جای داده است و یکی از 24 تالاب بین‌المللی ایران است که در فهرست تالاب‌های بین‌المللی جهان و در لیست کنوانسیون رامسر در سوئیس به ثبت رسیده است. بخشی از این مجموعه تالابی، به دلیل اهمیت بالای زیستگاهی و کریدوری برای پرندگان مهاجر، از سال 1354 و با مصوبه شماره 63 شورای عالی محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار گرفت. اگرچه وسعت پناهگاه تنها 48 هکتار است اما در سه دهه اخیر به دلیل دخل و تصرفات غیر قانونی فرصت طلبان بیش از یک سوم آن عملاً از بین رفته و اندک مساحت باقی مانده نیز همچون دیگر بخش‌های تالاب بین‌المللی فریدونکنار در انحصار قاچاقچیان حیات وحش و صیادان پرنده قرار گرفته است. حالا اما گستاخی متخلفان به حدی رسیده که چند سالی است در بخش‌هایی از تالاب تابلویی هم نصب کرده و ورود افراد متفرقه، عکاسان و محیطبانان سازمان محیط زیست را هم ممنوع اعلام کرده‌اند و هرکس از فرامین این تابلو سرپیچی کند مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌گیرد. اگرچه در بند آخر این تابلو عنوان شده که تیر‌اندازی در تالاب بین‌المللی فریدونکنار ممنوع است اما واقعیت این است که روش‌های دیگری برای زنده‌گیری و صید پرندگان مهاجر در این منطقه از ایران رایج شده که از هر تیر و تفنگی ده‌ها برابر بیشتر، پرندگان مهاجر و کمیاب را به کام مرگ می‌کشاند. از همین رو هرساله بیش از 500 هزار پرنده مهاجر در نیمه دوم سال و همزمان با آغاز مهاجرت پرندگان از سیبری به سمت جنوب در فریدونکنار سلاخی شده و در بازار پرنده فروش‌های این شهر به فروش می‌رسد. تجارت کثیفی که درآمد کلانی را عاید عده‌ای انگشت شمار از سودجویان می‌کند و با‌وجود عزم جدی سازمان محیط‌زیست برای مقابله با این کشتارچیان، اما هنوز هم سازمان محیط زیست نتوانسته در برابر این متخلفان قانون را به اجرا بگذارد.
 به سخره گرفتن اطلاعیه سازمان محیط زیست توسط متخلفان
پیش از اینکه فصل سرما آغاز شود و درست در آخرین روزهای پایانی شهریور هر سال، بازار پرنده فروشان فریدونکنار که مرکز تجارت گونه‌های کمیاب و در خطر انقراض پرندگان مهاجر است نیز آغاز به‌کار می‌کند. با خنک شدن هوا و کاهش نسبی دما، پرندگان مهاجر بتدریج و در دسته‌های کوچک از ابتدای مهرماه مهاجرت خود را به سمت نوار جنوبی زمین آغاز می‌کنند. مهاجران خسته گروه گروه برای زمستان گذرانی و گاه تنها برای استراحت چند روزه در این منطقه فرود می‌آیند تا بعد از استراحت چند روزه بار دیگر عزم سفر به سمت مناطق جنوبی ایران تا آفریقا کنند اما این سفر پر ماجرا گاه در همین منطقه برای همیشه به پایان می‌رسد. با اینکه در اکثر مناطق تالابی ایران و شمال کشور با آغاز فصل سرما صدای شلیک تیر لحظه‌ای متوقف نمی‌شود اما در فریدونکنار سالهاست که شکارچیان روش دیگری را برای صید و شکار خود برگزیده‌اند. آنها با ممنوع کردن تیر‌اندازی خیل بیشتری از پرندگان مهاجر را به سمت فریدونکنار می‌کشانند و انبوه پرندگان مهاجر که به دلایل متعددی همچون شرایط اقلیمی و زیستگاهی و تغذیه‌ای به فریدونکنار آمده‌اند حالا با تصور اینکه صدای شلیکی به گوش نمی‌رسد این منطقه را نقطه‌ای امن برای خود می‌پندارند غافل از اینکه روش‌های غیر قانونی دیگری برای صید فله‌ای آنها تدارک دیده شده است. روش‌هایی همچون تورهوایی، گذر، کرس و شب دام از جمله روش‌های صید و زنده‌گیری پرندگان است که سازمان محیط زیست آنها را غیر قانونی اعلام کرده است و تنها روش صید سنتی دوما را که از سال‌ها پیش در منطقه رواج داشته به رسمیت می‌شناسد. عدم برخورد قانونی با متخلفان حالا کار را به جایی رسانده که با گذشت هر سال و شدت گرفتن اعتراضات گروه‌های زیست محیطی به کشتار فله‌ای گونه‌های کمیاب پرندگان مهاجر در ایران، اما متخلفان نه تنها عقب نشینی نکرده بلکه هر سال با جدیت و عزمی دو چندان تورهای هوایی خود را بر پا می‌کنند.
امسال اما اداره کل محیط زیست استان مازندران با صدور اطلاعیه‌ای در تاریخ اول مهر ماه، برپایی هر گونه تور هوایی و استفاده از روش‌های صید شب دام، گذر و کرس در دامگاه‌ها و آب بندان‌های استان برای صید پرندگان را ممنوع اعلام کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «به اطلاع مردم شریف و طبیعت دوست استان سرسبز مازندران می‌رساند در راستای حفاظت از تنوع زیستی و حفظ گونه‌های مختلف پرندگان وحشی به موجب تصمیمات متخذه در کمیته ساماندهی شکار و صید پرندگان وحشی، هر گونه برپایی دام‌های هوایی، شب دام‌ها، گذر و کرس و سایر شیوه‌های غیرمجاز شکار پرندگان وحشی ممنوع بوده و بدین وسیله ضمن اعلام مراتب به تمامی شکارچیان، دامگاه داران و دام تنان مبنی بر پرهیز از هرگونه هزینه جهت بر پایی هر یک از روش‌های مذکور، با متخلفان و شکارچیان غیر مجاز برخورد قانونی و قضایی صورت می‌گیرد.»
اما با‌وجود صدور اطلاعیه محیط‌زیست با گذشت کمتر از یک هفته، دام‌های هوایی در سطح بسیار وسیعی در داخل دامگاه‌ها و داخل شالیزارهای شهرستان فریدونکنار و حتی تالاب بین‌المللی فریدونکنار برپا شد. عدم مقابله با متخلفان در این منطقه در سال‌های اخیر موجب شده تا اکنون بهره‌گیری از این روش‌های نامتعارف نه فقط در سطح این شهرستان بلکه به طور گسترده‌ای در دیگر شهرهای استان مازندران از جمله محمود آباد، بابلسر و نور نیز گسترش یابد. ت
صاویر و گزارش‌های منتشره از سوی فعالان محیط زیست و اعضای یکی از گروه‌های زیست محیطی با نام کانون محیطبان نشان می‌دهد که با برپا شدن تورهای هوایی و آغاز مهاجرت پرندگان به منطقه صید پرندگان و فروش آنها به صورت علنی در بازار پرنده فروشان فریدونکنار نیز تقریباً آغاز شده است. اما واکنش‌ها در سازمان محیط زیست به این قانون شکنی متفاوت است. علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید: من خودم چک کردم و چون خودم اصالتاً اهل آن منطقه هستم و اتفاقاً هفته قبل هم آنجا بودم باید بگویم چنین چیزی نیست. نه اینکه بگویم فعالان محیط زیست دروغ می‌گویند ولی شاید عکس‌هایی که این روزها منتشر می‌شود متعلق به امسال نباشد اما عزم سازمان محیط زیست این است که برخوردهای قانونی با
قانون شکنان را بزودی آغاز کند.
او در پاسخ به اینکه چرا با‌وجود وعده‌های داده شده در آغاز فصل سرما در هر سال ولی باز هم برخورد جدی با متخلفان صورت نمی‌گیرد می‌گوید: در فریدونکنار بیش از 600 سال است که مردم خودشان به روش‌های سنتی مثل دوما و با تالاب‌هایی که در زمین‌های خودشان درست می‌کنند دارند پرندگان را صید می‌کنند و امسال هم همین شرایط را دارد با این حال ما اطلاعیه‌ای صادر کردیم نه فقط در مازندران بلکه برای سایر استان‌ها هم هشدار دادیم که استفاده از سایر روش‌های صید پرندگان همچون تور هوایی، شب دام، گذر و کرس ممنوع است.
او در پاسخ به اینکه چرا با گذشت نزدیک به 40 روز از نصب تورهای هوایی متعدد در داخل پناهگاه حیات وحش فریدونکنار، سازمان محیط زیست اقدامی جهت جمع‌آوری تورها انجام نمی‌دهد گفت: برای مقابله با این پدیده باید نیروی انتظامی، دادگستری و دادستان استان به کمک محیط زیست بیایند. محیط زیست با همه توان کار خودش را می‌کند و افرادی را هم به عنوان متخلف معرفی کرده و فقط می‌طلبد که نیروی انتظامی و دادگستری همکاری بیشتری با محیط زیست کنند.
 صف آرایی متخلفان با چوب و اسلحه در برابر محیط زیست
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که از همان نخستین روزهای ورودش به سازمان محیط‌زیست در سال 1392 همچنان پیگیر توقف شکار فله‌ای پرندگان مهاجر در این منطقه است عملاً سال 92 نتوانست کاری انجام دهد اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تصمیم گرفت تا سال 93 اقدام جدی‌تر و پیشگیرانه‌ای قبل از وقوع کشتار‌های دستجمعی پرندگان انجام دهد لذا از ماه‌ها قبل از آغاز فصل سرما، جلسات متعددی با حضور معاونان و مدیران این سازمان و نمایندگان گروه‌های فعال زیست محیطی و جوامع محلی در سازمان محیط‌زیست برگزار کرد.
او در تاریخ 5 مهر ماه سال 93 در صفحه فیس بوک خود نوشت: موضوع شکار پرندگان مهاجر در فریدونکنار موضوعی است که با توجه به نزدیک شدن فصل آن از چندی پیش مورد پیگیری سازمان قرار داشت. مکاتبات و تمهیدات لازم صورت گرفت. به دنبال آن امروز آقای دکتر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران خبر داد که «روز چهارشنبه همراه حدود ۷۰ محیطبان و با کمک سازمان‌های مردم نهاد برای برچیدن دام‌های هوایی اقدام شده است.
در این مورد با دادستان نیز هماهنگی‌های لازم به عمل آمد. اما در منطقه شاهد حضور حدود ۲۰۰ نفر  بودیم که آماده مقابله بودند. چون از قبل نسبت به این موضوع آگاه بودیم با آنها صحبت کردیم و خواستیم از این کار دست بردارند و تأکید کردیم که سازمان حفاظت محیط زیست در این مورد کوتاه نخواهد آمد. امروز هم نشستی با فرماندار و نیز امام جمعه فریدونکنار داشتیم. البته نیروی انتظامی در این زمینه می‌بایست به یاری سازمان بیاید.»
متأسفانه با وجود پیگیری‌های گسترده گروه‌های زیست محیطی و مخالفت‌های سازمان محیط زیست اما سال 93 نیز به انتها رسید و بی‌آن‌که برخوردی با متخلفان صورت گیرد و تنها نام ایران و فریدونکنار در محافل و نشریات بین‌المللی زیست محیطی به عنوان «سیاه چاله پرندگان مهاجر» به ثبت رسید! سیاه چاله‌ای که در مسیر یکی از اصلی‌ترین گذرگاه‌های مهاجرت پرندگان از شمال به جنوب واقع شده و ناگهان ده‌ها هزار پرنده مهاجر کمیاب را در خود می‌بلعد تا در آینده‌ای نزدیک نسل بسیاری از این گونه‌ها با خطر انقراض مواجه شود.
 مقابله با صید غیرمجاز، حمایت مسئولان استانی را می‌طلبد
داریوش مقدس، معاون اداره کل محیط زیست استان مازندران نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در پاسخ به اینکه چرا با تورهای هوایی و فروش پرندگان حمایت شده در بازار پرنده فروشان فریدونکنار برخورد نمی‌شود می‌گوید: وقتی که وسعت منطقه و تعداد افرادی که به کار خلاف و غیر قانونی شکار پرندگان مشغول هستند زیاد می‌شود یعنی ابعاد تخلف وسعت زیادی دارد و سازمان محیط زیست به تنهایی نمی‌تواند مقابله کند. چون این‌گونه نیست که فقط با یک یا دو شکارچی مواجه باشیم، برای مقابله با این گروه نیاز به مجوزهای خاص داریم به همین منظور از همان ابتدای سال جلسات متعددی با مسئولان مربوطه در استان داشتیم تا در بدو شروع کار، مجوزهای لازم را برای مقابله با متخلفان کسب کنیم اما بدون مجوز دادستان نمی‌توانیم. او در ادامه در پاسخ به اینکه چه اقدامات عملی برای جلب حمایت مسئولان برای اجرایی کردن قوانین زیست محیطی در این استان صورت گرفته می‌گوید: نتیجه جلسات و مکاتبات با مسئولان این بود که آنها در پاسخ از ما خواستند که یک سری کارهای مقدماتی را انجام دهیم که من الان نمی‌توانم بگویم چون محرمانه است. این مقام مسئول با اشاره به دستور وزیر دادگستری برای برچیده شدن بساط شکارچیان غیر مجاز پرنده در فریدونکنار یادآور شد: اگر می‌خواهیم این کار صورت بگیرد باید اراده استانی وجود داشته باشد تا جلوی شکار و صید بی‌رویه پرندگان مهاجر گرفته شود.
اینکه چرا با‌وجود بازدید وزیر دادگستری از تالاب فریدونکنار و دستور وی مبنی بر مقابله با شکار غیرمجاز در این منطقه هنوز هم اقدامی صورت نگرفته و مسئولان استانی تردید دارند پرسش دیگری است که داریوش مقدس می‌گوید: اینکه چرا دادستان یا فرماندار و دیگر مسئولان هنوز از محیط زیست حمایت نکرده‌اند را باید از خودشان بپرسید من نمی‌توانم چیزی بگویم. فقط این را بگویم که در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری آبروی ایران در محافل بین‌المللی تحت‌الشعاع کشتار پرندگان در فریدونکنار قرار گرفته است. چرا که عملاً از ایران به عنوان سیاه چاله پرندگان مهاجر یاد می‌شود و تصاویر بد و زشتی از ایران و مازندران در این مجامع به ثبت رسیده به همین دلیل باید ریشه این نوع قانون شکنی‌ها خشکانده شود.
تلاش خبرنگار «ایران» برای دریافت پاسخ از مسئولان قضایی و استانداری مازندران تا لحظه تنظیم این گزارش بی‌نتیجه ماند و تنها در یک مورد سیدرضا حسینی، دادستان فریدونکنار به «ایران» پاسخ داد. او در تماس تلفنی که با وی برقرار شد بعد از شنیدن پرسش مبنی بر اینکه چرا دستور قضایی برای مقابله با متخلفان شکار و صید پرندگان در فریدونکنار صادر نمی‌شود گفت: شما باید حضوراً تشریف بیاورید.
 هماهنگی سازمان محیط زیست با مسئولان قضایی در سطح ملی
فرهاد دبیری، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در واکنش به اقدامات خلاف قانون و تداوم کشتار پرندگان مهاجر در فریدونکنار گفت: استفاده از روش‌های صید غیرقانونی چندسالی است که در این استان شدت گرفته و در فریدونکنار بیش از سایر نقاط استان و عجیب است که سازمان محیط زیست در استان‌های همجوار همچون استان گیلان تاکنون بارها موفق شده دست فرصت طلبان را کوتاه کند اما در مازندران هنوز موفقیتی حاصل نشده و اقدام قانونی صورت نگرفته است. دبیری که خود برجسته‌ترین حقوقدان محیط زیست کشور و از نیروهای قدیمی سازمان محیط زیست است با آشنایی کامل از وقوع اتفاقاتی که منجر به‌شدت گرفتن چنین پدیده‌ای در مازندران شده به «ایران» می‌گوید: به اعتقاد من باید هر چه سریعتر برخورد قانونی و حقوقی با متخلفان صورت گیرد وگرنه این موضوع در آینده به پاشنه آشیل سازمان محیط زیست تبدیل می‌شود اگرچه کار از دست سازمان خارج شده اما خانم ابتکار تلاش‌ها و اقداماتی انجام داده که بزودی نتایج آن اعلام می‌شود. در همین راستا هماهنگی‌هایی با دستگاه قضایی صورت گرفته و سازمان امیدوار است با اقدامات قضایی، امسال متخلفان شکار و صید در فریدونکنار تحت پیگیرد‌های قانونی قرار بگیرند. ما تمام تلاش‌مان را می‌کنیم که این اتفاق بیفتد و همان‌طور که در سایر استان‌ها این اتفاق می‌افتد باید در مورد مازندران هم این اتفاق صورت پذیرد در غیر این صورت بحران صید پرندگان مهاجر بیش از گذشته شدت خواهد گرفت.
محمدعلی الله قلی از اعضای کانون محیطبان به «ایران» می‌گوید: پرندگان کمیاب و در خطر انقراضی نظیر اردک مرمری، اردک بلوطی و غاز پیشانی سفید کوچک که تا چند سال قبل در فریدونکنار صید می‌شدند، درچند سال گذشته دیگر کمتر مشاهده شده‌اند. این مسأله باعث ایجاد نگرانی‌های جدیدی در ارتباط با وضعیت این گونه‌ها شده است که البته این نگرانی‌ها در سایر کشور‌ها سرآغاز فعالیت آنها برای جلوگیری از این روند بوده است. او می‌افزاید: اصلی‌ترین زیستگاه جوجه‌آوری غاز پیشانی سفید کوچک که به دلیل کاهش چشمگیر جمعیت یک گونه حمایت شده بین‌المللی است، در کشور فنلاند قرار دارد. کارشناسان حیات‌وحش این کشور برای حفظ آخرین بازمانده‌های این گونه و جلوگیری از مهاجرت طبیعی این پرنده به شمال ایران برای زمستان گذرانی دست به اقدام عجیبی زده‌اند. آنها با کمک داوطلبان در فصل تولیدمثل این پرنده اقدام به جمع‌آوری تخم‌ها و قراردادن آنها زیر گونه‌های دیگر غاز‌های وحشی می‌کنند تا جوجه‌های متولدشده با والدین جدیدشان به نقاط دیگری بجز شمال کشور ایران مهاجرت کنند و به‌تدریج بتوان مسیر مهاجرت جدیدی در راستای حفظ این گونه به وجود آورد! اقدامات اینچنینی عمق ناامن بودن ایران برای پرندگان مهاجر را نشان می‌دهد. پلیکان خاکستری، ، اکراس، خودکای ابرو سفید، قوی فریادکش، قوی گنگ و قوی کوچک، عروس غاز، غاز پیشانی‌سفید کوچک، غاز پازرد، اردک مرمری، اردک بلوطی، اردک سر سفید، بوتیمار بزرگ، خروس کولی دم سفید و پاشلک بزرگ و همچنین انواع پرندگان شکاری و جغد‌ها از جمله پرندگان مهاجر کمیاب و حمایت شده‌ای هستند که همگی اینجا شکار می‌شوند و به فروش می‌رسند. اما اقدام بازدارنده‌ای که برای این قانون‌گریزی گسترده تاکنون انجام شده تنها نصب پلاکاردی از طرف سازمان محیط زیست در بازار فروش پرندگان بوده که در آن نام و تصویر پرندگانی که شکار آنها غیرقانونی است درج شده است!
رئیس یگان حفاظت سازمان محیط زیست درباره وضعیتی که در فریدونکنار وجود دارد، سال قبل گفته بود: دامگاه داران در فریدونکنار هشت سال رها شده‌اند. در دولت‌های قبل بحثی در این‌باره نبود که با شکار بی‌رویه برخورد شود. رویکرد دولت یازدهم اما مقابله با این شکار بی‌رویه است. سرهنگ خیلدار درباره فعالیت‌هایی که در این زمینه انجام شده، توضیح می‌دهد: برای برخورد با این شکارهای بی‌رویه لازم است نظر شورای تأمین استان اخذ شود. او با بیان اینکه ما در این زمینه یک برنامه پنج ساله داریم، تصریح می‌کند: وقتی قرار است یک طرح حفاظتی تدوین و اجرایی شود باید مسئولان محلی ورود پیدا کنند. امسال وقتی ما لزوم برخورد با شکار غیرمجاز را گوشزد کردیم آنها گفتند دیر جنبیده‌اید و حالا دیگر دامگاه داران چندین تن بذر و وسایل شکار آماده کرده‌اند. آنها از ما خواستند تا اجرای طرح را به سال بعد موکول کنیم که البته ما قبول نکردیم. با وجود این، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست می‌گوید: امسال طرح این است که با شب دام‌ها و دام‌های هوایی برخورد کنیم و در این زمینه منتظر مجوز شورای تأمین استان هستیم چراکه تا مقامات محلی تأیید نکنند نمی‌توان کاری انجام داد. او تصریح می‌کند: البته این‌طور نیست که مسئولان محلی نخواهند برخورد کنند. همه واقف به این موضوع هستند که دارد تخلف انجام می‌گیرد و به همین دلیل دامگاه‌داران را در جریان برخورد آتی قرار می‌دهند.
حالا اما یک سال دیگر هم گذشته و باز هم تورهای هوایی بنا شده و انبوه پرندگان کشته شده در بازار براحتی به فروش می‌رسند. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha