چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 16667

وزیر بهداشت باید چه شاخصهایی داشته باشد و بر اساس چه معیارهایی وضعیت سلامت کشور را بهبود بخشد. گروه حوزه و دانشگاه خبرگزاری مهر ضمن مروری بر وزرای وزارت بهداشت پس از انقلاب در گفتگو با نمایندگان مجلس به بررسی انتظارات از وزیر بهداشت آینده پرداخته است.



معرفی 9 وزیر بهداشت پس از انقلاب اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، پس از انقلاب اسلامی تاکنون 9 وزیر بهداشت، مسئولیت این پست را برعهده داشته اند که از این میان علیرضا مرندی دوبار در دوره دولت های سوم و ششم جمهوری اسلامی ایران مسئولیت وزارت بهداشت را بر عهده داشته است.

اولین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران کاظم سامی نام داشت. وی متخصص روانپزشکی بود و از 28 بهمن 57 تا 15 آبان 58 عهده دار این سمت بود. وی در سال 67 به شهادت رسید.

موسی زرگر متخصص جراح عمومی دومین وزیر بهداشت کشور بود که از 28 آبان 58 تا 31 تیر 59 در این سمت حضور داشت.

هادی منافی نیز از 21 آذر 59 تا 24 مرداد 63 به عنوان سومین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی این مسئولیت را بر عهده داشت.

سیدعلیرضا مرندی فوق تخصص اطفال چهارمین وزیر بهداشت دو بار در سالهای 63 تا 68 و همچنین 72 تا 76 مسئولیت وزارت بهداشت را بر عهده گرفت.

ایرج فاضل فوق تخصص جراحی عروق و پیوند اعضاء نیز از 8 شهریور 68 تا 22 دی 69 به عنوان پنجمین وزیر بهداشت به انجام وظیفه پرداخت.

پس از وی رضا ملک زاده فوق تخصص گوارش و کبد در مدت زمانی 23 دی 69 تا 27 مرداد 72 این مسئولیت را بر عهده گرفت و پس از او مرندی بار دیگر بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفت.

محمد فرهادی متخصص گوش و حلق و بینی در سال های 76 تا 80 عهده دار مسئولیت وزارت بهداشت بود و پس از وی مسعود پزشکیان جراح قلب از اول شهریور 80 تا دوم شهریور 84 این مسئولیت را بر عهده گرفت.

آخرین وزیر بهداشت ایران پس از انقلاب اسلامی تا پیش از شروع کار دولت دهم کامران باقری لنکرانی فوق تخصص گوارش است که از سوم شهریور 84 تاکنون بر مسند وزارت بهداشت است.

حال باید منتظر بود و دید محمود احمدی نژاد چه کسی را به عنوان وزیر بهداشت کابینه دهم انتخاب می کند و آیا مجلس به انتخاب وی پاسخ مثبتی خواهد داد. در ادامه نظرات سه تن از نمایندگان مجلس درباره انتظارات از وزیر بهداشت دهم را بررسی می کنیم.

* وزیر پیشنهادی باید شهامت داشته باشد مدیران قوی تر از خود را بکار گیرد

* عدالت در سلامت مهمترین اولویت وزیر بهداشت دولت دهم باشد

* جوان گرایی با کم تجربه گرایی متفاوت است و این موضوع باید مورد توجه وزیر آینده بهداشت باشد

وزیر بهداشت مطلوب از دیدگاه علیرضا مرندی
علیرضا مرندی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: فردی که پست وزارت بهداشت را بر عهده می گیرد باید شناخت کافی از مسائل سلامت کشور داشته باشد. این فرد باید به طور کامل به تعریف سلامت اشراف داشته باشد و بداند که تعریف سلامت تنها درمان نیست.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با مسائلی که اکنون در کشور بوجود آمده است فردی که در صدر وزارت بهداشت قرار می گیرد باید ولایت مدار باشد.

مرندی خاطرنشان کرد: همچنین وزیر پیشنهادی بهداشت باید برای رفع مشکلات 70 میلیون ایرانی تلاش کند و به مردمان مناطق محروم، حاشیه نشین های شهرها و افراد کم درآمد توجه بیشتری داشته باشد تا گروه های پردرآمد، متنفذین و یا افرادی که در شهرهای با امکانات بیشتر زندگی می کنند.

وی توجه به عدالت در سلامت، پیشگیری از بیماریها و مراقبت اولیه سلامت مردم جامعه را از مهمترین اولویتهای وزیر بهداشت دولت دهم برشمرد و به مهر گفت: وزیر بهداشت آینده باید نظام شبکه موجود را ارتقا بخشد و از سوی دیگر صاحب تجربه بوده و کشور را به درستی بشناسد.

وزیر اسبق بهداشت در دولتهای سوم و ششم اضافه کرد: وزیر بهداشت آینده باید شهامت داشته باشد معاونان، مدیران و روسای دانشگاهی قوی تر از خود را بکار گیرد که بتوانند کشور را تکان دهند.

وی تعریف مفهوم جوان گرایی در دولت دهم را نیازمند توجه بیشتر رئیس جمهور دانست و گفت: جوان گرایی نباید به گماردن افراد کم تجربه در حوزه های مهم کشور شود چرا که دیگر زمان آزمون و خطا در کشور گذشته است و باید ایده های مطلوب در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

* فردی که برای تصدی پست وزارت بهداشت معرفی می شود باید از حوزه هایی دیگر سلامت هم اطلاع داشته باشند

* وزیر بهداشت تیمی قوی را با خصیصه دانایی و با تجربگی انتخاب کند

وزیر بهداشت مطلوب از دیدگاه شاهرخ رامین
همچنین زمینه شاهرخ رامین عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خبرنگار مهر گفت: وزیر پیشنهادی برای وزارت بهداشت باید از دانایی کافی در حوزه سلامت برخوردار باشد. در واقع این فرد باید از سواد تئوریک به گونه ای برخوردار باشد که نه تنها سواد تخصصی در رشته خود بلکه از سایر حوزه های مرتبط با سلامت نیز آگاه باشد.

وی اضافه کرد: فردی که برای تصدی پست وزارت بهداشت معرفی می شود باید از حوزه هایی از جمله اقتصاد سلامت، سیاستگذاری سلامت، مدیریت سلامت و بیمه سلامت و سایر بخشهای این حوزه اطلاع کافی داشته باشند.

رامین با اشاره به لزوم تجربه کافی وزیر پیشنهادی برای وزارت یکی از فرهیخته ترین گروه ها و تحصیل کردگان کشور تاکید کرد: این فرد باید علی رغم داشتن سواد کافی در این حوزه بتواند آن را اداره کند. وزیر این حوزه باید دوستان خوب و منتقدان دانایی داشته باشد تا تجربه ای را که در طول این دوران بدست آورده را به بهترین نحو استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر می توان امیدوار بود که وزیر بهداشت آینده تیمی قوی را با خصیصه دانایی و با تجربگی انتخاب کند و با تعامل خوب با افرادی که در این حوزه متخصص هستند، زمینه موفقیت وزارت بهداشت را فراهم می کند.

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس هشتم در خصوص فعالیت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در راستای رایزنی برای انتخاب وزیر بهداشت در دولت دهم خاطرنشان کرد: بحث هایی که اکنون وجود دارد به صورت غیررسمی مطرح است و هنوز به صورت قطعی گزینه ای مطرح نیست.

وی در خصوص نقاط ضعف و قوت وزارت بهداشت در دولت نهم یادآور شد: مهمترین نقطه قوت وزارت بهداشت دولت نهم توجه ویژه به ابداعات، اختراعات و نوآوری هایی در حوزه درمانی بود. در این چهار سال به صورت ویژه به موضوع سلول های بنیادی، روش های جدید درمانی و داروهای نوترکیب پرداخته شد.

رامین اضافه کرد: در این مقطع بیش از سایر دوره ها به خودباوری رسیدیم و اتفاقات بزرگی نیز در زمینه خدمات پیش بیمارستانی، اصلاحاتی در حوزه های رسیدگی به مصدومان، کاهش مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر پنج سال رخ داد.

وی اظهار داشت: در حوزه اجرای طرح پزشک خانواده و گسترش نظام شبکه خدمات بهداشتی و درمانی نیز باید مسائل اجرایی با سرعت بیشتری پیش رود تا مدیریت حوزه سلامت بیش از گذشته بهبود یابد. از سوی دیگر باید ارتباطات بین بخشی و بین وزارتی نیز تسریع شود و تا عدالت در سلامت در مفهوم واقعی آن تحقق یابد.

* وزیر بهداشت باید درک درست و عمیق و باور صحیح به نظام جمهوری اسلامی ایران داشته باشد

* هر وزیری که انتخاب می شود باید به مفاهیم جامعیت و تولیت در نظام سلامت باور داشته باشد

وزیر بهداشت مطلوب از دیدگاه سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: برای معرفی یک وزیر به کابینه دولت دهم یکسری شاخص های عمومی و اختصاصی باید مورد توجه قرار گیرد. شاخص عمومی که شامل همه وزیران می شود درک درست و عمیق و باور صحیح به نظام جمهوری اسلامی ایران و ارزشهایی که رئیس جمهوری آن را مطرح کرده و مردم به آن رای داده اند، است.

وی اضافه کرد: اما در حوزه سلامت، فردی که برای تصدی این پست معرفی می شود باید رویکردهایی که به حوزه سلامت در دنیا و ایران وجود دارد را بشناسد. سازمان بهداشت جهانی بر نقش حاکمیت در سلامت و پشتیبانی سیاسی از سلامت در کشورها تاکید دارد و از سوی دیگر قانون اساسی کشور و دین ما نیز بر این موضوع تاکید دارد که حاکمیت مسئول حفظ سلامت آحاد جامعه و وظیفه حاکمیت است.

قاضی زاده یادآور شد: هر وزیری که انتخاب می شود باید به مفاهیم جامعیت و تولیت در نظام سلامت باور داشته باشد و اهمیت پیشگیری نسبت به درمان را درک کرده باشد. همچنین نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور را بشناسد.

نماینده مردم مشهد در مجلس هشتم اظهار داشت: از سوی دیگر وزیر بهداشت باید مورد قبول جامعه علوم پزشکی کشور باشد و توان تغییرات ساختاری برای بهبود وضعیت سلامت در کشور را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha